ביקורי כיתות במכון דוידסון תשפ"ד
בואו להתנסוּת מדעית במכון דוידסון לחינוך מדעי - גם מדע, גם חוויה.
להציל את שוני
למי: כיתות ד'-ז'
מה מסתתר בשונית האלמוגים? מי הם חבריו הטובים של האלמוג? ואיך קשורים החיים שלנו למה שקורה בתוך הים?
בפעילות נצלול יחד למים ונלמד על יחסי הגומלין בין האדם לבין הים דרך העולם המרתק של שונית האלמוגים. נבין גם כיצד מגיע פחמן דו-חמצני אל הים ואיזו השפעה יש לכך על המגוון הביולוגי, והכול דרך פעילות אקטיבית ומהנה במעבדות גן המדע!
נושאים קשורים מתוכנית הלימודים:
- מעורבות האדם במרכיבי הסביבה: השלכות, בעיות ופתרונות
- חומרים ומחיר סביבתי
- מאפייני החיים המשותפים לכל היצורים החיים
- המגוון בטבע, וחשיבותו לאדם ולקיום יצורים חיים
- יחסי גומלין בין יצורים
פעילות "מצילים את שוני" נכללת במכסת 30 השעות שיש להקדיש לנושא החובה "שינויי האקלים" ע"פ חוזר מפמ"ר מדעים
משך הפעילות: שלוש שעות
ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות
עוגי מאסטר
למי: כיתות ד'-ז'
מה הקשר בין מעבדה למטבח? התשובה: מדע! הצטרפו לצוות מחקר ופיתוח במפעל עוגי מאסטר שבו נחקור, נכין וכמובן גם נטעם את העוגיות הכי מפתיעות ומדעיות שיש. שימו סינרים, לבשו חלוקים והצטרפו למעבדת-המטבח שלנו.
שימו לב: הפעילות כוללת עבודה עם קמח.
נושאים קשורים מתוכנית הלימודים:
- מיומנויות חקר
- היכרות עם מאפיינים מרכזיים של חקר מדעי
- שימוש בידע מדעי בהקשרים מגוונים
- ניסוח השערות וטיעונים
משך הפעילות: שלוש שעות
ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות
המוח הגמיש
למי: כיתות ז'-ט'
האם ידעתם שהמוח משתנה בכל פעם שלומדים משהו חדש? ושיש בו רשת קשרים גמישה? ואפילו, שלמידה מתרחשת כל הזמן ובדרכים רבות?
בפעילות "המוח הגמיש" נלמד כיצד מתרחשת למידה, ואיך היא משפיעה ומשנה את המוח. בנוסף נתנסה בלמידה באמצעות משחקונים שונים, נבנה רשתות ונגלה כיצד אפשר לשפר את היכולות שלנו ושל המוח שלנו, בכל גיל!
נושאים קשורים מתוכנית הלימודים:
- מבנה מערכת העצבים, חשיבותה ותפקודה
- תהליכים המתרחשים מקליטת גירוי ועד התגובה עליו
- קשב
משך הפעילות: 3.5 שעות
ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות
חוויה מדעית במעבדות מכון דוידסון
למי: כיתות ח'-י'
הביאו את התלמידים והתלמידות שלכם לפעילויות מעבדה מרתקות במכון דוידסון! בחרו שתי פעילויות הכוללות עבודה במעבדה מתוך הרשימה הבאה ושלבו בין תחומי מדע שונים. בנוסף לפעילויות במעבדה, עומדת לרשותכם פעילות חווייתית לבחירה, שנערכת בביתו ההיסטורי של חיים ויצמן!
משך הפעילות: 4 שעות (המחולקות בין שתי פעילויות לבחירתכם, שנמשכות כשעה וחצי כל אחת)
ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות
פעילות לבחירה: תעלומת המדליף
איך עוזר המדע בפתרון תעלומות בלשיות? מדוע צריך בדיקות דם ושתן בחיי היום יום? וכיצד קובעים סוג דם?
בפעילות נפתור תעלומה, שבה הודלף מסמך מסווג ועלינו לאסוף ראיות מ"זירת פשע". יחד נשתתף במשחק תפקידים שבו כל קבוצה תייצג את אחד מהחשודים בביצוע הפשע. כמו כן נבחן יחד את ראיות ה"דם" וה"שתן" שהתגלו בזירה ונבדוק אותן בכמה שיטות ביוכימיות.
נלמד בצורה פעילה וחווייתית מהי המשמעות של בדיקות דם ושתן בחיי היום יום ונבין את החשיבות שיש למידע אודות זהות סוג הדם במתן תרומת דם. לבסוף ניצור הקשר רלוונטי למושגים הקשורים למערכות ההפרשה, ההובלה והחיסון.
נושאים קשורים מתוכנית הלימודים:
- מערכות ההפרשה
- מערכת ההובלה
- מערכת החיסון
פעילות לבחירה: יופי של כימיה
איך מחברים בין מים לשמן? מהן תערובות קולואידיות ואיך הן קשורות לקרם ידיים?
בפעילות נלמד באופן חווייתי ומעשי על סוגי תערובות ועל חומרים פעילי שטח, ונבין מהם העקרונות המדעיים העומדים מאחורי חיבור בין שמן ומים, והקשר שלהם להכנת תחליב.
בנוסף נכין בעצמנו קרם ידיים ריחני ונעים למגע, ובאמצעותו נדון בהשפעות הסביבתיות שעשויות להיגרם בתהליכי ייצור תעשייתיים.
נושאים קשורים מתוכנית הלימודים:
- סוגי תערובות
- הידרופובי והידרופילי
- השפעת האדם על הסביבה
פעילות לבחירה: רוקמים מרקמים
מה היא טכנולוגיית מזון? מהו מרקם בהקשר של מזון? איך אנחנו משנים מרקמים במטבח? וכיצד מאפשר לנו הידע המדעי הקשור לאוכל לתכנן מרקמים חדשים?
על שאלות אלו ועוד נענה בפעילות "רוקמים מרקמים", שבה נכיר מרקמים, נחבוץ חמאה ונקציף קצפת. בנוסף נשתמש בנתרן אלגינט ובתמיסת סידן כדי ליצור כדורי מיץ ל-Bubble Tea מדעי!
שימו לב, בסדנה קיימת עבודה עם מוצרי חלב
נושאים קשורים מתוכנית הלימודים:
- מבנה החומר
- המודל החלקיקי של החומר
- שינויים בחומר
פעילות לבחירה: זזים קדימה
מהם העקרונות הפיזיקליים שמאפשרים לנו לזוז? האם יש דרך אחת בלבד לייצר כוח דחף? ואיך כל זה קשור לחוק השלישי של ניוטון?
בפעילות "זזים קדימה" נכיר את כוח הדחף ונבחן אותו באמצעות שימוש בגוף שלנו.
בהמשך נבנה מנועים שמשתמשים בשיטות שונות כדי לייצר כוח דחף, נסיע באמצעות המנועים הללו מכוניות משחק וננסה לזכות באמצעותן במרוץ.
את תנועת המכוניות נקשר לחוק הפעולה-תגובה של ניוטון.
נושאים קשורים מתוכנית הלימודים:
- כוחות ושינויים
- כוח החיכוך
- החוק השלישי של ניוטון
פעילות לבחירה: בית חיים ויצמן
משחק חווייתי ואינטראקטיבי המתקיים בבית ויצמן וברחבי האחוזה. במשחק יתמודדו התלמידות והתלמידים באתגרים, יענו על חידות ויבצעו משימות, שדרכן הם יכירו את ציוני הדרך ההיסטוריים לאורך ציר חייו של ד״ר חיים ויצמן.
מעבר לחוויה הלימודית, מפתח המשחק מיומנויות של עבודת צוות ושל חשיבה מחוץ לקופסה.
קהל:
כיתות ד'-י'
זְמַן:
בשעות הבוקר במהלך שנת הלימודים, בהזמנה ובתיאום מראש
מקום:
במכון דוידסון לחינוך מדעי שבמכון ויצמן למדע ברחובות
מחיר:
יסודי: יום ביקור: 1800 ש"ח לקבוצה (עד 22 משתתפים)
חט"ב: יום ביקור: 2100 ש"ח לקבוצה (עד 25 משתתפים)
לתשומת לבכם: התוכנית מאושרת להזמנה באמצעות מערכת גפ״ן (תוכנית 1761)
אֵיך:
בהזמנה טלפונית דרך מרכז הרישום: 08-9378300
או במייל davidson.teachers@weizmann.ac.il