צ'רלס דרווין, הוגה תורת האבולוציה, שינה את הדרך שבה אנו רואים את הטבע, ובמיוחד את המקום שבני האדם תופסים בו. לכבוד יום דרווין אספנו עבורכם סרטונים שיספרו לכם את סיפור האבולוציה

האם מין אחד הופך למין אחר?

יש כל כך הרבה חומר פופולרי על האבולוציה, אבל אישית לא נתקלתי בהתייחסות מספקת לנקודה הפשוטה: האם יש לנו תיעוד של מין אחד שהופך למין אחר? מבחינה אמפירית, אנחנו עדים למוטציות משמעותיות במיקרו-אורגניזימים, אבל לא במוטציה שגורמת למין אחד להפוך למין אחר. קורונה יכולה להפוך מאלפא לביתא וכן הלאה, אבל היא אף פעם לא תהפוך לשפעת, למרות הדימיון ביניהם.

השאלה היא איך מוגדר מין. למשל

השאלה היא איך מוגדר מין. למשל בהגדרת מין של החיידק Eschrichia coli נקבע שהוא לא מסוגל לנצל חומצה ציטרית כמקור פחמן, אבל בניסוי מעבדתי התפתחה מוטציה שמאפשרת לו "לאכול" חומצה ציטרית. אותו חיידק נחשב הטרוטרופי (תלוי במקור פחמן חיצוני), אבל מדענים הראו שמוטציות בודדות מספיקות כדי להפוך אותו לאוטוטרופי, כלומר שבתנאים מסוימים הוא מסוגל לקבע פחמן. אם היינו מבודדים חיידק כזה מהסביבה הוא היה נחשב למין נפרד. אבל צריך לזכור שחיידקים גדלים מהר מאוד, ויכולים להתחלק תוך פחות משעה. בבעלי חיים מורכבים, בהם זמן הדור נמדד בחודשים או שנים במקום בשעות או דקות הכל הולך הרבה יותר לאט. לא סביר לצפות שמין של חיה יתפתח "לנגד עינינו" למשהו שנזהה כמין אחר. אבל אנחנו כן מכירים מקרים של בעלי חיים שפיתחו צבע שונה, אורך שונה של איברים מסוימים, אפילו מבנה שונה של אברים פנימיים כמו קיבה, תוך שנים לא רבות (במושגים של אבולוציה). זה אמנם לא ממש "מין" אחר, אבל בהינתן מספיק זמן אפשר להבין איך ההבדל יהיה גדול מספיק כדי להוות מחסום לרביה בין צאצאים שהתפתחו בכיוונים שונים. לבסוף, יש היום שלל ראיות DNA שמראות באופן מובהק ככל שהמדע יכול לתת (כי שום דבר במדע אף פעם לא סופי ומוחלט) שלבעלי חיים שונים יש אב קדמון משותף. אין לנו היום שום תיאוריה מדעית שמסבירה את הממצאים האלה למעט תיאורית האבולוציה שמבוססת על עבודתו של דרוין.

למה הומבלדוט לא הוזכר? גם לו היתה השפעה רבה על תפישת העולם של דארווין

כי זה יום דרוין ולא יום

כי זה יום דרוין ולא יום הומבולדט.

• קובי

האבולוציה צריכה את בורא עולם

בניגוד לעמדה הרווחת, האבולוציה לא רק שהיא אינה סותרת את קיומו של בורא עולם, ההפך הוא הנכון, היא צריכה אותו.
    צ'רלס דרווין סבר במהלך חייו וגם כתב באוטוביוגרפיה שלו: "ראיה לקיומו של בורא עולם מגיעה מהקושי הרב, או אף חוסר האפשרות להסביר שהעולם העצום והנפלא הזה, כולל האדם עם יכולתו לראות הרחק אחורה והרבה קדימה לעבר העתיד, נוצר כתוצאה ממקריות ..."
    והיום כ – 150 שנה אחרי דרווין, ידוע דבר שלא היה ידוע בזמנו של דרווין:
    היום ידוע שחלבונים מיוצרים על פי מידע שנמצא ב – DNA ולא יכולים להיווצר בלעדיו, ו - DNA לא יכול להיווצר בלי חלבון – יש כאן שאלה של ביצה ותרנגולת ...
    אז איך האבולוציה הייתה יכולה להתרחש בלי בורא עולם שיעניק לה את התא הראשון?
    התפתחות הציפור:
    לפי האבולוציה היה צריך להיות לפני מיליוני שנים יצור בעל 4 רגליים שאט אט בתהליך של מיליוני שנים התפתחו 2 מרגליו לכנפיים. בינתיים, בכל הזמן הזה, הוא לא יכול לרוץ ולא יכול לעוף. (אפשר לרוץ על משהו שהוא חצי רגל וחצי כנף?) איך אותו בעל חיים היה יכולה לשרוד בין כל הטורפים מיליוני שנים ללא השגחה?
    מילא אם זה היה יום או שבוע, אבל מיליוני שנים?? בלי יכולת לברוח מטורפים ...
    כך שאפשר לראות שהיחס בין בורא עולם לאבולוציה זה לא יחס של סתירה. האבולוציה צריכה את בורא עולם;
    היא צריכה שהוא יביא לה את התא הראשון, היא צריכה שישמור על היצורים שמתפתחים לציפורים ...
    האבולוציה לא סותרת את קיומו של בורא עולם, להפך ... היא זקוקה לו.

אלוהים לא עומד בסטנדרטים של

אלוהים לא עומד בסטנדרטים של תאוריה מדעית טובה. אפשר לומר שהוא היפותזה עתיקה שהמדע כבר לא זקוק לה. האבסורד הוא שאמונה באיזשהו כוח מרכזי כזה או אחר היא כנראה משהו שטבוע בנו אבולוציונית. כמין יש לנו נטיה מולדת למצוא תבניות במידע שאנחנו קולטים מהסביבה, אולי כי זה עוזר לנו לעבד אותו בצורה יותר יעילה. אותה נטיה גם גורמת לנו לקבל כילדים את סט התבניות שהתקבע אצל ההורים שלנו, אולי כי זה מאפשר לנו לתפקד טוב יותר כקבוצה שפועלת יחד. מכאן ועד הדרך להמציא כח עליון שמסביר עבור השבט תופעות בלתי מוסברות, וקבלת הכח הזה על ידי כל השבט, קצרה מאוד, והנה המצאת דת. הנטיה המולדת הזאת "נחטפה" על ידי הדתות הגדולות כדי לשלוט בקבוצות הולכות וגדלות של בני אדם. לאורך הדורות המדע בכלל, והאבולוציה בפרט, דוחקים את האלים השונים שהמצאנו לנו (God of diminishin gaps) וזה כמובן מאיים על ההגמוניה של הממסד הדתי ועל הסדר החברתי שהוא משליט. כסף כח וכבוד אינם נחלתם של פוליטיקאים בלבד.

• yair

זה מחרפן

זה כבר מחרפן אותי שתמיד מאשימים את כל הפוליטיקאים, לא משנה מאיזה מוצא ומדינה, בשחיתות ואהבה לכסף. מה הבסיס לזה ואיך לעזעזל אדם יכול להתקדם בחיים רק עם תאווה לכסף?

קשקשן בשקל וחצי. מה שרשמת כאן

קשקשן בשקל וחצי. מה שרשמת כאן מעיד על חוסר הבנה

עדיף שתיים זה עגול

• פורת

אבולוציה

דארווין לא דגל בהיווצרות אקראית מיקרית, אלא בהתפתחות מאב קדמון, היינו, הוא לא דיבר על רגע הבריאה, אלא על ההתקדמות מאותו רגע ואילך. (וגם על תיאוריה זו רבו הקושיות והפירכות, ובראשן היכן כל שלבי הביניים, ואיך בריאה מיקרית תיצור עולם כה מושלם והרמוני, אם כי אבולוציה מסויימת אנו אכן רואים, כמו למשל המוטציות הרבות בעולם המיקרואורגניים )
    את רגע הבריאה מסבירים כיום ע"י המפץ הגדול, שנעשה ע"י כוח עליון, (שם נרדף לבורא עולם, אך לא מחייב קבלת תורה ומצוות ... ).
    ובכלל, מי ברא את אותו חומר אדיר בעל פוטנציאל כה עצום שהתפוצץ במפץ הגדול ומילא את החלל במספר אין סופי של כוכבים בעלי מסה אדירה?! ואיך הפך חומר דומם לתא חיים?
    כיום נעשתה אבולוציה לדברי דארווין, ומשייכים אליו גם את תיאוריית ההיווצרות המיקרית של יש מאין, שכידוע הופרכה כבר ע"י לואי פסטר. איל