זהו סיפורה של הטבחית הקטלנית "מרי טיפוס" (מרי מאלון), שהרגה שלושה אנשים ופגעה בעוד כמה עשרות פשוט כי סירבה להכיר בהיותה נשאית של חיידק מסוכן

היא הייתה רוצחת סדרתית, שפגעה בקרוב לחמישים אנשים והרגה שלושה מהם. שיטת הפעולה שלה הייתה ערמומית: היא הייתה נכנסת לבתי קורבנותיה כעובדת מן המניין, משרתת אותם נאמנה, קונה את ביטחונם ואז... פוגעת ונעלמת, בחיפוש אחרי הקורבן הבא. איש לא חשד בה במשך שנים, עד שנחשפה במבצע בלשי מורכב; וכשמאמצי השיקום שלה נכשלו היא נכלאה במוסד סגור עד מותה.

כמו נבלית-על מחוברות קומיקס, היא זכתה לכינוי יצירתי – מרי טיפוס (Typhoid Mary), וכעבור שנים אכן נתנה השראה לדמות קומיקס אמיתית. שמה של האישה היה מרי מאלון (Mallon), וחטאה הגדול ביותר היה שהיא פשוט רצתה להתפרנס בכבוד... כטבחית.

מבצע בלשי

בשנת 1906 אירעה התפרצות משונה של מחלת טיפוס הבטן בעיירה אויסטר ביי במדינת ניו יורק: שישה בני משפחה אחת סבלו משלשולים קשים ותסמינים אחרים של המחלה. לכאורה לא תופעה חריגה – המחלה פגעה בשנים ההן ברבבות אנשים בשנה בארצות הברית לבדה – אבל לא היה ברור איך הם נדבקו. אחרי הכול לא היה שם שום מקור מים נגוע בחיידקים צואתיים. המחלה פשוט צצה משום מקום.

מי שמונה לחקור את העניין היה מהנדס התברואה ג'ורג' סופר (Soper), שהתמחה בהתפרצויות של טיפוס הבטן. חשדו נפל על הטבחית מרי מאלון שהתקבלה לעבודה בבית המשפחה שלושה שבועות לפני ההתפרצות ועזבה זמן קצר לאחר מכן בלי להשאיר עקבות. כל הנסיונות לאתר אותה לא צלחו.

שנה לאחר מכן התרחשה התפרצות נוספת, הפעם בבית פרטי במנהטן, שהסתיימה במותה של ילדה ובשתי משרתות חולות. כשגילה סופר שמאלון היא הטבחית בבית המשפחה הוא ביקש ממנה באדיבות דגימות שתן וצואה. תגובתה הייתה קיצונית: "היא תפסה מזלג בשר והתקדמה לעברי. נסתי על נפשי", סיפר לאחר מכן.

בהיעדר דגימות פיזיות חקר סופר את ההיסטוריה התעסוקתית של מאלון ועלה על ממצאים מרתקים. התברר לו שהיא עבדה בעשר השנים הקודמות אצל שמונה משפחות בניו יורק ובלונג איילנד. בשבע מהן היו התפרצויות של טיפוס הבטן, עם 22 חולים ידועים, שמתוכם כאמור מתה ילדה אחת.

כמו בעבר, מאלון ניסתה לברוח ולחפש מחדש משפחה שתעסיק אותה, אך נתפסה והוכנסה להסגר במרכז הרפואי ריברסייד בברונקס. היא נשארה שם שלוש שנים עד ששוחררה ב-1910 בתנאי שלעולם לא תעבוד יותר בעבודה שקשורה לאוכל. במהלך שנות הבידוד היא זכתה לראשונה בכינוי שדבק בה עד מותה: "מרי טיפוס".

אבל למאלון היה מקצוע, והיא לא התכוונה לוותר עליו. ארבע שנים לאחר מכן התפרצה המחלה מחדש בבית החולים סלואן מטרניטי (Sloan Maternity) במנהטן. חקירה שניהל סופר גילתה שמאלון עבדה שם, כטבחית כמובן. היא הדביקה שם 25 אנשי צוות לפחות, רובם רופאים ואחיות. שניים מהם מתו מהמחלה.

המרדף אחריה התחדש והיא נעצרה שוב והוחזרה לבידוד, הפעם עד יומה האחרון. היא הלכה לעולמה במרכז הרפואי נורת' בראדר איילנד (North Brother Island) בנובמבר 1938, אחרי 23 שנה בבידוד.

עשרות שנים בבידוד רפואי, למרות שלא חלתה. מאלון, בחזית התמונה, באשפוז הראשון | מקור: ויקיפדיה, נחלת הכלל
עשרות שנים בבידוד רפואי, למרות שלא חלתה. מאלון, בחזית התמונה, באשפוז הראשון | מקור: ויקיפדיה, נחלת הכלל

חולה ללא תסמינים

טיפוס הבטן (typhoid) היא מחלת מעיים שפוגעת בבני אדם בלבד. היא נגרמת ממין של חיידק הסלמונלה בשם Salmonella enterica serovar thypi המועבר בעיקר דרך מים מזוהמים או מזון נגוע. היא אינה קשורה למחלת הטיפוס (typhus) שלמרות הדמיון בשמות, הגורם לה הוא חיידק אחר לגמרי בשם ריקטסיה (Rickettsia).

בטיפוס הבטן, תוך עשרה ימים ממועד החשיפה לחיידק מתחילים התסמינים בדמות שלשול מקוטע. בינתיים החיידקים חודרים מהמעיים לטחול, לכבד, למח העצמות ולכיס המרה וגורמים חום גבוה, ובהמשך כאבי ראש, שיעולים יבשים, עצירות ופריחה על החזה והבטן.

המחלה עלולה להימשך כמה שבועות, מלווה בשלשולים מימיים החל מהשבוע השני או השלישי של המחלה ובהתנפחות הטחול. במקרים חמורים עלולים להתפתח אלח דם ושטפי דם פנימיים מסכני חיים. גם אחרי ההחלמה החיידקים עשויים לשרוד בכיס המרה של חלק מהחולים. הם נשארים נשאים ועלולים להדביק אנשים אחרים גם שנים רבות אחרי שהבריאו. גם כיום, למרות קיומם של טיפולים אנטיביוטיים יעילים ואפילו חיסון, מדי שנה נדבקים במחלה למעלה מ-20 מיליון בני אדם, עם שיעור תמותה של כאחוז אחד. ברוב המדינות המפותחות המחלה כמעט נעלמה, אך היא עדיין נפוצה מאוד בעולם השלישי.

ייחודה של מרי מאלון הוא בכך שככל הידוע היא לא חלתה במחלה מעולם, והיא למעשה הנשאית הא-סימפטומטית הראשונה שזוהתה. במילים אחרות, היא נדבקה בחיידק בלי לפתח תסמינים כלל. בשל כך היא סירבה לקבל את הטענה שהיא נשאית. "מעולם לא חליתי בטיפוס ותמיד הייתי בריאה", אמרה בריאיון עיתונאי במהלך תקופת ההסגר הראשונה שלה. "למה מתייחסים אלי כמו למצורעת ומאלצים אותי לחיות בבידוד?"

כמו במקרה של מרי טיפוס, נשאות א-סימפטומטית מציבה בעיה קשה בפני רשויות הבריאות: קשה לעצור מפיץ מחלה שאינו יודע שהוא כזה. התוצאה היא שבמהלך התפרצות של מחלה עם שיעור גבוה של נשאים נטולי תסמינים ייאלצו להשתמש באמצעים אגרסיביים יותר לבלימתה, כגון הטלת עוצר על אזור שלם, במקום להסתפק בבידוד החולים והאנשים שבאו איתם איתך במגע ישיר.

מיתוס נולד

מרי טיפוס המקורית הלכה לעולמה בגיל 69, בודדה ומנותקת מהעולם. אך המיתוס שלה ממשיך לחיות גם כיום, דרך דמותה של טיפואיד מרי, נבלית על בסדרת הקומיקס דרדוויל. הדמות, שהופיעה לראשונה בשנת 1988, היא צעירה שסובלת מהפרעת אישיות דיסאסוציאטיבית (מה שכונה בעבר "פיצול אישיות"). בחיי היומיום היא אישה שקטה ופציפיסטית, אך במקביל היא גם טיפואיד מרי ההרפתקנית והאלימה ו"בלאדי מרי" הסדיסטית צמאת הדם.

בשונה ממרי טיפוס המקורית, כוחה הקטלני של מרי מהקומיקס אינו בהפצת מחלות, אלא בשליטה במחשבות ובטלקינזיס - הנעת חפצים בכוח המחשבה. היא גם נמצאת במאבק מתמיד בין האישיות הנורמלית שלה, מרי ווקר, לזהויות האלימות והרצחניות שלה. בשלב מסוים בקומיקס היא נכלאת במחלקה סגורה במוסדות לחולי נפש, אך שלא כמו מרי הטבחית, גרסת הקומיקס שלה בורחת מכלאה וממשיכה להפיץ מוות וסבל. אחרי הכול, נבלי-על טובים לא מתים לעולם.

תגובה אחת

  • אנונימי

    מרתק!

    כל כך נהנתי מהכתבה!!! כתוב באופן פשוט ומעניין!