חוקרים מצאו שחברי שבט אפריקאי של ציידים-לקטים נחים בתנוחות כריעה, שמפעילות את השרירים יותר מאשר ישיבה על כיסא – וכנראה בריאות יותר ללב

אין חדש בכך שאופן הישיבה שלנו משפיע על בריאותנו. ישיבה ממושכת יכולה לגרום כאבי גב, וגם לתרום להשמנת יתר ולהתפתחות של מחלות לב וכלי דם. לכן רופאים ממליצים לקום מדי פעם מהכיסא במהלך היום על מנת להפעיל את השרירים. אך האם כל הבעיות הללו אכן נובעות מכך שאנו יושבים יותר זמן מאבותינו הציידים-לקטים, או שמא ההבדל נגזר מצורת הישיבה שלנו?

כשאנו חושבים על ציידים-לקטים עולים בדמיוננו אנשים שהולכים מרחקים ארוכים כל יום כדי למצוא מזון. אולם המציאות שונה. צוות המחקר של בריאן ווד (Wood) מהמחלקה לאנתרופולוגיה באוניברסיטת קליפורניה בלוס-אנג'לס עקב אחרי חברי אחד משבטי הציידים-לקטים האחרונים שעוד נותרו באפריקה, שבט ההדזה (Hadza) בטנזניה. הם ביקשו מאנשי השבט הבוגרים להצמיד לירכם מד צעדים ומדדו את מהירותם ואת המרחק שהלכו, ומצאו שחברי השבט נחים, או לפחות אינם זזים, כמעט עשר שעות ביממה (נוסף על שעות השינה), בדומה לאנשים במדינות מתועשות כמו הולנד, אוסטרליה וארצות הברית.

בני שבט ההדזה במנוחה | Shutterstock, kiwiexplorer
נחים כעשר שעות במנוחה, בדומה לנו. בני שבט ההדזה במנוחה | Shutterstock, kiwiexplorer

הצורה, לא הזמן

אז מה ההבדל בינם לבין תושבי מדינות מודרניות? לפי החוקרים מדובר בצורת המנוחה שלהם. כחלק המחקר, שפורסם בכתב העת PNAS, החוקרים צילמו את אנשי השבט כמה פעמים לאורך היממה, והבחינו שיש להם כמה דרכים שונות לנוח. כמחצית מזמן המנוחה הם ישבו על הקרקע. שליש נוסף מזמן המנוחה הם העבירו בתנוחת שפיפה (Squatting) או כריעת ברך (Kneeling), ורק אחוזים בודדים מזמן המנוחה נעשה בתנוחת ישיבה המזכירה ישיבה על כיסא. בשאר הזמן הם שכבו.

בשלב הבא השתמשו החוקרים השתמשו באלקטרומיוגרף – מכשיר הבודק את הפעילות החשמלית של השרירים – על מנת לבחון את פעילות השרירים בתנוחות השונות. הם מצאו שתנוחת השפיפה מפעילה את השרירים עד לרמה של 40-15 אחוז מפעילותם בזמן ההליכה. לעומת זאת, ישישבה על הארץ או על כיסא מפעילה את השרירים ברמה של לא יותר מחמישה אחוזים מפעילותם בזמן הליכה.

בדיקות העלו שחברי שבט ההדזה בריאים יותר מתושבי מדינות מתועשות במה שנוגע למחלות לב וכלי דם, וייתכן שהרגליהם קשורים לכך. החוקרים משערים שהשרירים שהם מפעילים גם בחלק משעות המנוחה, כשהם כורעים בשפיפה, מסייעים להם לשמור על בריאות הלב. מאחר שהם נחים אותו פרק זמן כמו ניו-יורקי ממוצע, נראה שהקשר הידוע בין מחלות לב לישיבה ממושכת אינו טמון רק במשך זמן הישיבה, אלא גם בצורתה. עם זאת, נחוצים מחקרים נוספים, עם קבוצות ביקורת, שיבדקו לאורך תקופה ארוכה את ההשפעה שיש להפעלת השרירים בזמן מנוחה על בריאות הלב.

 

10 תגובות

  • נופיק

    תוחלת החיים של אדם מודרני

    תוחלת החיים של אדם מודרני כפולה מתוחלת החיים של ציידים לקטים - האדם הקדמון. אורח חיים מאוזן מבחינת תזונה ופעילות גופנית מתונה הוא המפתח לאריכות ימים וצלילות הדעת בגיל השלישי.

  • אנונימי

    מחקר שטחי ביותר

    מה לגבי תזונה? מה לגבי מתחים(סטרס) כתוצאה מאורח חיים? מה לגבי זיהום סביבתי? אך הגיעו למסקנה מצורת ישיבה שעל פניו נראית כה זניחה הפרמטר השוואתי

  • שמואל

    מחקר?כתבה?

    מחקר בשקל,כתבה בגרוש.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןמאיה קאהן

    יש קישורים בתוך הכתבה למחקר הרלוונטי:

    "אז מה ההבדל בינם לבין תושבי מדינות מודרניות? לפי החוקרים מדובר בצורת המנוחה שלהם. כחלק המחקר, שפורסם בכתב העת PNAS, "https://www.pnas.org/content/early/2020/03/03/1911868117 ) קישורים רלוונטים נמצאים בתוך הכתבה, אם יש לך ביקורת יותר ספציפית נשמח להתייחס.

  • אפרת

    וואו גאונים. כל החקלאים והכפריים במזרח התיכון יושבים ככה.

    גילו את.אמריקה

  • אנונימי

    שיער

    זה בטח בגלל התלתלים...שיוכיחו שלא.

  • אנונימי

    כנראה שהלב הבריא שלהם קשור גם

    כנראה שהלב הבריא שלהם קשור גם לעובדה שהם רצים מרחקים ארוכים במהלך הציד.

  • אנונימי

    זה רק אני או שבגילי קשה לי כבר לשבת בכריעה...נרדמות לי הרגליים

    וזה כואב

  • ..

    הישיבה והבריאות?

    לא הבנתי איך במאמר הוכח שהישיבה היא זו שבעיקר תרמה לבריאות הלב,
    אפשר לומר את זה על כל דבר מההרגלים שלהם, אם תזונה, אויר, כמות שינה, שעות עירות ביום/לילה - הכל!
    מה נתפסו על צורת הישיבה, אולי זה כמעט לא תורם ללב, זה לא ככ מדעי לטעמי

  • גל חיימוביץ

    קראת עד הסוף?

    כתוב במפורש שזה לא הוכח - זו השערה ויש לבצע עוד מחקרים על מנת להוכיח את ההשערה הזו.