מחקר ענקי, שאסף נתונים מ-255 חוקרים, בחן את השימוש בקרקע וכיצד הוא השתנה ב-10,000 השנים האחרונות. הממצאים מראים שהאדם החל להשפיע על הסביבה באופן עמוק מוקדם משחשבנו

האדם הוא מין יוצא דופן. אחת מתכונותיו יוצאות הדופן היא המידה שבה הוא משנה את סביבתו ומשפיע על האקולוגיה העולמית: ביות בעלי חיים וצמחים, בירוא יערות לצרכי חקלאות והתיישבות, זיהום האוויר והמים, פליטת פחמן דו חמצני ועוד ועוד. אנחנו נוטים לרוב לראות את ההשפעה העמוקה של האדם על הסביבה כתופעה חדשה יחסית, שהחלה במהפכה התעשייתית או לכל היותר כמה מאות שנים קודם לכן, עם התפשטותם של החקלאות והיישובים העירוניים, הצפופים יותר. אך מחקר חדש, שהסתמך על דיווחים של מדענים רבים, מיפה את שימושי הקרקע ברחבי העולם בעשרת אלפים השנים האחרונות, והראה כי השפעה רצינית של האדם על סביבתו החלה מוקדם משחשבנו, כבר לפני כ-3,000 שנים.

המחקר הוא חלק ממיזם גדול בשם ארכיאו-גלוב (ArchaeoGLOBE), שבו משתתפים מאות חוקרים מרחבי העולם. מובילי המחקר שלחו לחוקרים שאלון מפורט, שבו הם התבקשו לחלוק את הידע שלהם לגבי שימושים שונים בקרקע – חקלאות, רעיית עדרים ועוד – באזורים שונים בעולם ובתקופות שונות. 255 חוקרים ענו על השאלונים, וסיפקו מידע על כל האזורים היבשתיים בכדור הארץ, מלבד אנטארקטיקה. עם זאת, כצפוי, הכיסוי לא היה אחיד: בעוד באזורים מסוימים באפריקה היו רק שניים או שלושה מדענים שיכלו לספק מידע על השימוש בקרקע, באזורים כמו המזרח התיכון או מרכז אמריקה היו הרבה יותר.

האיורים המובאים כאן מרכזים את התוצאות (לחצו כאן להגדלה), ואפשר לראות בהם את התפשטותם של החקלאות, של רעיית העדרים ושל הערים במהלך עשרת אלפים השנים האחרונות. במקביל אפשר לראות, באיור הירוק (התחתון מימין), כיצד אורח החיים של ציידים-לקטים הלך ונעלם מהעולם. אורח חיים קדום זה אמנם משנה פחות את הסביבה בהשוואה לחקלאות או עיור, אבל גם לו יש השפעה: ציידים עשויים למשל להתחיל שריפות כדי לגרום לבעלי החיים לברוח לכיוון מסוים. וחברות ציידים-לקטים היו ככל הנראה מעורבות בהכחדה של בעלי חיים, בעיקר על ידי ציד ואולי גם על ידי שריפות והרס שטחי מחיה, באמריקה, באוסטרליה וגם באירופה.

10,000 שנים של שימושי קרקע. לחצו על התמונה להגדלה | איורים: Nicolas Gauthier, CC-BY-SA-4.0
10,000 שנים של שימושי קרקע. לחצו על התמונה להגדלה | איורים: Nicolas Gauthier, CC-BY-SA-4.0

החקלאות שהקדימה

השינוי הסביבתי המשמעותי הגיע עם התפשטותה של החקלאות, שהפכה לנפוצה מוקדם יותר מרוב ההערכות הקודמות. מהמחקר עולה שלפני כ-3,000 שנה כבר הייתה חקלאות נרחבת ביותר מחצי מאזורי העולם, והיא הפכה נפוצה יותר מאשר שימוש בקרקע לרעיית עדרים. "מתוך הנתונים האלו, אנחנו יכולים לראות שהייתה השפעה גלובלית על הסביבה דרך השימוש בקרקע כבר לפחות 3,000 שנים", אמר האנתרופולוג גארי פיינמן (Feinman) ממוזיאון פילד בשיקגו, אחד מ-255 החוקרים שהשתתפו במחקר.

פירושו של דבר הוא ששינוי הסביבה, שאנו נוטים לעתים קרובות לחשוב עליו כעל תופעה חדשה למדי, החל כבר בשחר ההיסטוריה. "במדע היום אנחנו מתמקדים כל כך בשאלות של איך ההווה שונה מהעבר. אני חושב שהמחקר מהווה משקל נגד לזה, כי הוא מראה שכן, קצב השינוי בשימוש הקרקע הואץ בשנים האחרונות, אבל בני אדם עושים זאת כבר הרבה זמן. אותה תבנית של שינויים שאנחנו רואים היום התחילה לפני 3,000 שנה", אמר פיינמן. "זה מראה לנו שהבעיות שניצבות בפנינו היום הן בעלות שורשים עמוקים מאוד, ויהיה צורך ביותר מפיתרונות פשוטים כדי להתמודד עמן. לא נוכל להתעלם מהן".

ההשפעה הסביבתית של החקלאות החלה כבר בשחר ההיסטוריה. פרה במרעה באלפים האיטלקים | צילום: Andrea Kay
ההשפעה הסביבתית של החקלאות החלה כבר בשחר ההיסטוריה. פרה במרעה באלפים האיטלקים | צילום: Andrea Kay

מעבר לממצאים עצמם, חשיבותו של המחקר היא גם בהיותו אחד הראשונים בעולם שהתבצע בעזרת חוקרים רבים כל כך, ומוביליו מקווים שהוא יסלול דרך לשיתופי פעולה נוספים. "אני חושב שזה הפן החדשני ביותר של המחקר", אמר פיינמן. "לאסוף מידע מ-250 חוקרים, ולוודא שיש נתונים על כל העולם, זה ממש משהו".

איסוף נתונים כפי שנעשה כאן יכול גם לכוון את החוקרים לאזורים שעליהם אין לנו עדיין מידע מלא. "אנחנו צריכים להשקיע באזורים שעדיין לא נחקרו בצורה עמוקה", אמר ריאן ויליאמס (Williams), חוקר נוסף החתום על המאמר. "אם ניתן תמריצים ונייצר הזדמנויות לחוקרים במקומות האלו, אפשר רק לדמיין מה יהיו התוצאות של המחקר הבא".

תגובה אחת

  • מיכל

    אין התייחסות למהירות השינוי

    בכל המפות, פרט לזו של הלקטים ציידים, באלפי השנים הראשונות יש שינוי איטי ואז הוא הופך מהיר מאוד. אין התייחסות לקצב השינוי ולאינטנסיביות שלו בשנים האחרונות. (מניחה שזה כן מופיע במאמר המקורי שלא קראתי).