מחקר: ציפורים במקסיקו מרפדות את קיניהן בבדלי סיגריות, כדי להשתמש בניקוטין כקוטל טפילים

הכל החל כשחוקרים מהאוניברסיטה הלאומית של מקסיקו הבחינו בציפורים האוספות בדלי סיגריות במקורן, ומרפדות בהם את הקן שבנו. מדוע, חשבו החוקרים, שציפורים ישתמשו בחומרים שריחם לא ממש מזכיר פרחי אביב בשביל לבנות את ביתם?

תשובה אפשרית אחת היא שמדובר בחומר בנייה טוב ונפוץ. ציפורים שגרות בעיר עשויות לעיתים קרובות להחליף את הזרדים והעלים בחומרים אחרים, כמו פלסטיק ונייר. הסיבים שבפילטרים של סיגריות הם חומר מבודד מוצלח למדי, שיכול להחליף את הנוצות וסיבי הפרווה שהציפורים משתמשות בהם בדרך כלל לריפוד. ייתכן שהריח לא מפריע להן, והן פשוט אוספות חומרים הנפוצים בסביבתן.

אך יש גם אפשרות אחרת. בדלי הסיגריות מכילים ניקוטין, שיעיל מאוד כקוטל חרקים. בדיוק כמונו, גם ציפורים סובלות מטפילים, כמו למשל קרציות שחיות בקינים ומוצצות דם מהגוזלים. כמה מיני ציפורים נראו מרפדות את קניהן בצמחים ירוקים המכילים חומרים רעילים לחרקים, ככל הנראה על מנת להרחיק את מוצצי הדם מהגוזלים. בדלי הסיגריות, חשבו החוקרים, עשויים לשמש למטרה דומה.

במחקר חדש בחנו החוקרים את ההשערה הזו, והגיעו למסקנה שהציפורים אוספות יותר בדלי סיגריות כאשר יש בקן יותר קרציות, כך שנראה שהן אכן עושות זאת בכוונה לסלק את המזיקים.

החוקרים אספו את הריפוד מ-32 קינים של ציפורי ורדית מקסיקנית (Carpodacus mexicanus) והחליפו אותו בריפוד מלאכותי. החלפת הריפוד הסירה מהקן את בדלי הסיגריות, וגם את רוב הקרציות שנוהגות לשכון באזור הזה. לאחר מכן הוסיפו החוקרים קרציות חיות לעשרה מהקינים, קרציות מתות לעשרה נוספים, ולשאר הקינים לא הוסיפו כלום. לאחר שהגוזלים עזבו אספו החוקרים את הקינים, כולל הריפוד החדש, ובחנו את בדלי הסיגריות שנמצאו בו.

הם מצאו שהציפורים "השלימו" את הריפוד המלאכותי שניתן להם בבדלי סיגריות שאספו. בקינים שהחוקרים הכניסו אליהם קרציות חיות, הציפורים הוסיפו ארבעים אחוז יותר סיגריות (מבחינת משקל), בהשוואה לקינים האחרים. החוקרים הסיקו מכך שהציפורים משנות את התנהגותן לפי כמות הקרציות בקן, ומשתמשות בסיגריות כאמצעי רפואי נגד הטפילים.

שלא במפתיע, לסיגריות יש גם צד רע. מחקרים קודמים של צוות המחקר הזה הראו שלבדלי הסיגריות בקינים הייתה השפעה על תאי הדם האדומים של הגוזלים, והתאים נראו פגומים כבר בגיל שמונה ימים. מדוע בכל זאת ממשיכות הציפורים במנהגן? ייתכן שהתועלת בסיגריות, במקרה זה, עולה על הסיכון, ורוב הגוזלים לא מפתחים מחלות קשות בעקבות החשיפה לניקוטין ולשאר החומרים בבדלי הסיגריות. אבל ייתכן גם שהנזק קיים, אלא שהוא ארוך טווח יותר ומתבטא רק בבגרות, בעוד שהתועלת היא לטווח קצר. במקרה כזה הציפורים עשויות להבחין בתועלת אך לא בנזק, ולכן להמשיך לאסוף סיגריות לקן.

אם אפשרות זו נכונה, הדבר לא שונה בהרבה מהשימוש שעושים אנשים בסיגריות: העישון מרגיע ומהנה לטווח קצר, בעודו מעלה את הסיכון למחלות מאוחר יותר. אך אנחנו, בניגוד לוורדיות, כבר לא יכולים לומר שלא ידענו על הנזקים הצפויים בעתיד.

צפו בסרטון של New Scientist על המחקר (באנגלית):

• Baruch Avraham

עישון לא מרגיע ולה מהנה.

עישון סיגריה מקל את הקריז של ירידת רמת הניקוטין בגוף המעשן . קריז הניקוטין גורם לחוסר רגיעה , חוסר ריכוז ולחץ . הסימפטומים האלה מוקלים עם הכנסת ניקוטין עם עישון סיגריה נוספת והמעשנים מוטעים להאמין שהסיגריה עזרה להם להירגע או להתרכז . בעוד שהעישון הוא זה שפוגע בריכוז וברגיעה. זה הפוך על הפוך.
    עצוב שגם לא מעשנים מאמינים שהסיגריה עוזרת להירגע וגורמת להנאה.

• אלמוני

למה אני היחיד שכתב תגובה?