הפוליו ממשיך להתפשט, חצבת באפריקה ובפיליפינים, וזינוק במקרי עגבת ביפן

לאחר מגפת החצבת בזימבבואה, שקטלה מעל 700 ילדים לפי העדכון האחרון של הממשלה בספטמבר, הודיעה גם ממשלת דרום אפריקה השכנה על התפרצות חצבת בתחומה, במחוז לימפופו הקרוב לגבול עם זימבבואה. בינתיים ידוע על 11 מקרי חצבת באזור. מספר המקרים בלימפופו אולי נראה מועט, אך רק בתחילת החודש זיהו באנגולה המערבית יותר מעשרים ילדים חולי חצבת, ושלושה שבועות מאוחר יותר זוהו כבר יותר מ-2,000 חולים, והמדינה יצאה למבצע חיסונים. גם בפיליפינים, שבה כמיליון ילדים שלא חוסנו נגד אף מחלה, יש עלייה משמעותית במקרי החצבת השנתיים. רק ב-2022 מספר המקרים עלה בכ-200 אחוז. חצבת היא המחלה הנגיפית המידבקת ביותר המוכרת לאדם, אך מצב בו כל כך הרבה ילדים לא מחוסנים טומן בחובו סכנה לחזרה של מחלות רבות נוספות. כעת, כשמחלת הפוליו מגיחה במקומות שונים בעולם, חוששים בפיליפינים גם מהתפרצות אפשרית של מחלה זו.

פוליו

נראה שגם בזימבבואה מפיקים לקחים מהתפרצות החצבת הקטלנית בתחומה, וחוששים מהתפרצות פוליו אפשרית. בימים אלה עורכים שם מבצע חיסוני פוליו ענק כדי להקדים חיסון למחלה, ועובדים קשה כדי להתגבר על התנגדויות לחיסון. ויש להם ממה לחשוש. בחודשים האחרונים נרשמו מקרי פוליו פראי זן 1 גם במלאווי וגם במוזמביק, שלה גבול ארוך עם זימבבואה. גם במוזמביק המחסנים מטעם הממשלה נאלצו להתמודד עם הססני חיסונים ומידע כוזב.

שתי מדינות בעולם עדיין נחשבות לאנדמיות לפוליו הפראי: אפגניסטן בה היו שני מקרים בשנה האחרונה, ופקיסטן בה נרשמו 20 מקרים בשנה האחרונה. לא כל החולים שרדו. במעל שלושים מדינות, כולל ישראל, יש מקרים של פוליו שיתוקי שנגרם מזן החיסון שעבר בין ילדים והפך חזרה לאלים, או עדויות לנגיף פוליו בביוב, שמקורו במקרי הדבקה שלמרבה המזל לא הובילו לשיתוק. רק החיסון המוחלש יכול למנוע התפשטות של הנגיף הפראי. אולם הוא עצמו, אם לא מתחסנים בו מספיק ילדים, עלול לעבור מוטציה כשהוא עובר בין ילדים שלא חוסנו בחיסון המוחלש. הנגיף המוטנטי עלול לחזור להיות אלים, ולגרום לתחלואה בעצמו אם ידביק אדם לא מחוסן. עוד ארוכה הדרך להכחדה מוחלטת של הנגיף הזה מהעולם.

כזכור, בישראל יש כעת התפרצות של זן 2 החיסוני (שאינה קשורה כלל להתפרצות של זן 3 החיסוני שהייתה פה בתחילת השנה והותירה פה ילדה אחת משותקת), כמו זו שיש בבריטניה ובארה"ב, שם היא רק ממשיכה להתפשט ברחבי ניו יורק. חשוב שכל הילדים יהיו מחוסנים בחיסון הפוליו המומת שהוא היחיד שיכול להגן מפני הזן שמאותר כעת בדגימות הביוב בישראל. את החיסון המומת מקבלים כחלק מחיסוני השגרה, והוא כלול בזריקה המחומשת שמקבלים תינוקות בטיפת חלב. גם בבריטניה ובארה"ב מאיצים בהורים שלא חיסנו את ילדיהם בכל חיסוני השגרה להשלים במהירות את חיסוני הפוליו המומתים לפני שהנגיף הסורר ישיג אותם.

 ילדה מקבלת חיסון חי-מוחלש נגד פוליו דרך הפה | Fomin Serhii, Shutterstock
רק החיסון המוחלש יכול למנוע התפשטות של פוליו פראי, אך אם לא מתחסנים בו די אנשים הוא עצמו עלול לעבור מוטציה שמסוכנת ללא מחוסנים. ילדה מקבלת חיסון חי-מוחלש נגד פוליו דרך הפה | Fomin Serhii, Shutterstock

אבולה

באוגנדה ממשיכים להיאבק בהתפרצות האבולה החמורה שגבתה עד כה את חייהם של מעל 50 איש (מאומתים בבדיקות מעבדה ולא מאומתים) מתוך כ-130 חולים ידועים של אבולה, כמה מהם בקרב צוותים רפואיים. בקרוב יחלו במדינה ניסויים קליניים בחיסונים קיימים שיש סיכוי שיהיו יעילים גם נגד הזן הזה של אבולה-סודן, שנכון להיום אין לו חיסון שקיבל אישור.

עגבת

ביפן יש עליה חדה במקרי העגבת. שנת 2022 קבעה שם שיא של עשרת אלפים מקרים, שלא היה כמוהו מאז שהחלו לתעד שם את המקרים. המחלה עוברת ביחסי מין. אמנם אין לה חיסון אך יש לה טיפול פשוט, שחשוב לקבל במהירות לפני שייגרמו לחולים נזקים קשים ולפני שידביקו אחרים. עגבת היוותה בעיה קשה ביפן עד לאחר מלחמת העולם השנייה, אך מאז מספר המקרים צנח בחדות וחזר לעלות רק בשנת 2011, ומאז רק עולה.

קורונה

ולגבי מגפת הקורונה, מספר הנפטרים בישראל עומד הבוקר על 11,759. מספר החולים במצב קשה הוא בסביבות 90, ומזה 20 יום מקדם ההדבקה נמצא מעל 1. היום בבוקר הוא עמד על 1.07, דבר שמצביע על כך שהמחלה במגמת התפשטות. בימים אלה ניתן לקבל מנות דחף בקופות החולים שמומלצות בייחוד למבוגרים מעל גיל 65 ולקבוצות הסיכון. המחלה לא נעלמה ובימים אלה מתפשטים בעולם וריאנטים חדשים, שאמנם עדיין מוגדרים "אומיקרון" אך עלולים להדביק גם את מי שחוסן וגם את מי שחלה בעבר.

 

0 תגובות