מבצע חיסוני החצבת בזימבבואה נתקל בהתנגדות דתית, חשש למוות נוסף מאבעבועות הקוף בארה"ב, ובישראל: הקורונה חוזרת להתפשט

מגפת החצבת החמורה בזימבבואה עדיין לא בשליטה. מאז אפריל 2022 מתו במדינה האפריקנית מעל 700 ילדים מהמחלה מתוך כ-6,500 חולים ידועים וכנראה עוד אלפים רבים שלא דווח עליהם בימים האחרונים נערך שם מבצע חיסונים גדול, מלווה במבצע הסברה רחב היקף, במטרה לחסן כשישה מיליוני ילדים ובני נוער, מהם כ-2.3 מיליון מתחת לגיל 5. בפועל רק כ-27 אחוז מאוכלוסיית היעד חוסנה.

המגפה פרצה לאחר שלטענת הממשלה כמה קהילות נוצריות גדולות נמנעו מלחסן את ילדיהן "מטעמי דת". עם זאת, לפחות בחלק מהכנסיות הללו מכחישים בתוקף וטוענים שהדוקטרינה שלהם כבר מזמן לא מתנגדת לחיסונים. נראה שלפחות בחלק מהמקרים טענת הממשלה מוצדקת, שכן מבדיקה שערך אתר החדשות הגרמני DW עולה כי יש במדינה קבוצות דתיות שמתנגדות לא רק לחיסונים אלא לכל טיפול רפואי בזמן מחלה, והן מחבלות במאמצי המחסנים. מאחר שעדיין נותרו ילדים רבים לא מחוסנים, חוששים כעת במדינה שבתי הספר שנפתחו לאחרונה אחרי החופשה יהפכו למוקדי הדבקה המונית.

חצבת היא המחלה הנגיפית המידבקת ביותר הידועה לאדם. באוכלוסייה לא מחוסנת, כל חולה ידביק בממוצע 18 בני אדם נוספים. במדינות מפותחות שיעור התמותה בקרב לא מחוסנים שנדבקים עומד על כאחד מאלף חולים בממוצע, אך במדינות עניות התמותה גבוהה בהרבה.

בשנים 2019-2018 חוותה גם ישראל מגפת חצבת, שהחלה שנתיים קודם לכן ברומניה והתפשטה משם למדינות רבות נוספות. בארץ נפגעו מהמחלה בעיקר ילדים לא מחוסנים. קורבנות המחלה כללו תינוקת צעירה אחת לפני גיל החיסון ואישה מבוגרת שחוסנה בילדותה במנת חיסון אחת בלבד. כיום ידוע כי אנשים שקיבלו שתי מנות של החיסון נגד חצבת נהנים מהגנה של 97 אחוז. במצב כזה, אם כל מי שיכולים לעשות את זה מתחסנים נגד חצבת, המחלה תיעלם. הבעיה היא שאם נוצרים חורים בהגנה הקהילתית, למשל עקב קהילות שנמנעות מלהתחסן, החצבת יכולה להגיח מחדש ולהדביק את כל מי שלא חוסנו, כולל השכבה הפגיעה במיוחד של התינוקות מתחת לגיל שנה שעוד לא הספיקו להתחסן.

בזמן מגפת הקורונה מדינות רבות הזניחו את חיסוני השגרה, ולכן בארגון הבריאות העולמי חוששים כעת מהתפרצות חוזרת של חצבת ברחבי העולם. כך שייתכן שהמגפה הקשה בזימבבואה היא רק הסנונית הראשונה בגל עולמי.

 חיסון של ילדה באפריקה. צילום: S.CAILLET / BSIP / SCIENCE PHOTO LIBRARY
חיסון של ילדה באפריקה. צילום: S.CAILLET / BSIP / SCIENCE PHOTO LIBRARY

הפוליו בניו יורק: מצב חירום

מושלת מדינת ניו יורק קאת'י הוקול (Hochul) הכריזה שלשום על מצב חירום בריאותי עקב התפרצות של פוליו. עד כה התגלה מקרה אחד של שיתוק אצל לא מחוסן במחוז רוקלנד בעיר ניו יורק. בזמן שחלף מאז המקרה התגלו נגיפי זן 2 של פוליו ממקור תרכיבי בדגימות ביוב שנלקחו בחלקים הולכים וגדלים של העיר.

שיעורי ההתחסנות נגד פוליו בקרב ילדי ניו יורק גם הם בשפל, בין השאר בגלל מגפת הקורונה, ויש סכנה גדולה להופעת מקרים נוספים של שיתוק. בארצות הברית משתמשים בעשרים השנה האחרונות רק בחיסון הפוליו המומת, (IPV), שניתן בזריקה. החיסון הזה מונע היטב התפתחות של שיתוק אצל מקבלי החיסון, אך אינו מונע את הפצתה מאדם לאדם. לא ברור אם בניו יורק יצליחו לעצור את התפשטות הנגיף רק בעזרת החיסון המומת, אך אין ספק שיוכלו להציל באמצעותו כמה ילדים משיתוק קשה שעלול ללוות אותם בהמשך חייהם.

כזכור, גם בלונדון אותר אותו זן 2, וכך גם בביוב של ירושלים ובני ברק בישראל, כפי שהודיע משרד הבריאות באמצע אוגוסט. בישראל אומנם משתמשים בחיסון המבוסס על נגיף מוחלש (OPV), שעוצר ביעילות רבה את התפשטות המחלה, אך החיסון הזה כבר לא מגן מזן 2.

אבעבועות הקוף: עדיין כאן

בזירת אבעבועות הקוף לא נרשמו בימים האחרונים ברחבי העולם מקרי מוות נוספים שנגרמו בוודאות על ידי נגיף אבעבועות הקוף. עם זאת, בארצות הברית חוקרים כעת מקרה מוות שני של חולה אבעבועות קוף מלוס אנג'לס, כדי לקבוע אם מותו נגרם מהמחלה או מסיבה אחרת. נכון לעכשיו אין עדיין הכרעה גם לגבי מקרה המוות הראשון, של תושב טקסס. כמעט 22 אלף חולים התגלו עד כה בארצות הברית, אך קצב ההתפשטות נמצא במגמת ירידה לא אחידה.

באוסטרליה התגלו עד כה 129 חולים באבעבועות קוף. הרופאים שם מודאגים מאבחון שגוי, שכן הם מגלים כעת את מה שגילו במדינות אחרות לפניהם: המחלה דומה בתחילתה למחלות מין מסוימות. בשונה מאפריקה, שם המחלה קיימת באופן טבעי ומועברת על ידי בעלי חיים, נראה שבשאר העולם היא מפתחת מאפיינים אחרים ומועברת בעיקר במגע קרוב בין אנשים. יותר ממחצית מהחולים באוסטרליה התגלו במדינת ויקטוריה, ובעיקר בעיר מלבורן, ורבים נזקקו לאשפוז. מספר המקרים הכולל בעולם כבר עלה על 57 אלף.

בישראל דיווח היום משרד הבריאות על 245 חולים מאומתים באבעבועות הקוף. בשבוע שעבר הודיע המשרד על הרחבת הזכאות לקבלת חיסון נגד אבעבועות הקוף, לאחר שהגיעו מנות נוספות לישראל. מעתה כל הגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים רבים יכולים לגשת ולקבלו, כולל אנשים על הקשת הטרנסית.

מקדם ההדבקה שוב מעל 1 | איור: eamesBot, שאטרסטוק
גל רודף גל. מקדם ההדבקה שוב מעל 1 | איור: eamesBot, שאטרסטוק

וגם הקורונה

מגפת הקורונה עדיין איתנו, למרות התעלמות הציבורית והממשלה מקיומה והעובדה שהמלצות צוות הטיפול במגפות של משרד הבריאות מתעלמות מסכנות המחלה. מקדם ההדבקה עלה היום מעל 1, במצב של כ-870 חולים מאומתים ליום בממוצע, וכשרבים כלל לא ניגשים להיבדק. מספר החולים במצב קשה שוב עלה מעל 100, אחרי שכבר ירד למספרים דו-ספרתיים, מהם 41 מונשמים. מספר הנפטרים מהמגפה עמד ביום שלישי האחרון על 11,648 ולא עודכן מאז. בכמה מדינות בעולם כבר החלו להציע לאוכלוסייה חיסון מותאם אומיקרון. משרד הבריאות שלנו טרם הודיע מתי החיסון הזה יהיה זמין לאזרחי ישראל.

ולסיום, בימים אלה החלו קופות החולים להציע חיסונים נגד שפעת. מחלת השפעת לא נעלמה מהעולם, והמומחים חוששים מעונה קשה שתגיע בחורף הקרוב. מומלץ לכולם לקבל את החיסון. אני כבר התחסנתי.

2 תגובות

  • א

    כתבה מרתקת על אבעבועות הקוף?

    כתבה מרתקת על אבעבועות הקוף?
    https://tinyurl.com/4eszbd89

  • נופיק

    אני לובש מסיכה 24/7 ולא

    אני לובש מסיכה 24/7 ולא מעניין אותי תגובת האנשים.