מליודוסיס מופיעה בארה"ב, התפרצות צרעת בברזיל וסין מעריכה ששיא הקורונה מאחוריה

מליודוסיס

מליודוסיס היא מחלה לא מוכרת בישראל. היא נגרמת על ידי חיידקים הנמצאים באדמה ומים מזוהמים, ויכולים להדביק בני אדם ובעלי חיים שבאו במגע עם חומר מזוהם. המחלה משגשגת באזורים טרופיים, בייחוד בדרום מזרח אסיה וצפון אוסטרליה. היא גורמת חום גבוה, כאבים, דלקת ריאות ולעיתים אף שלפוחיות על הגוף שונים ודלקת קרום המוח. למחלה אחוזי תמותה גבוהים, אפילו כשמטפלים בה מבעוד מועד באנטיביוטיקה. לאחרונה התגלו מקרים שבהם החיידקים הראו רגישות לאנטיביוטיקה במעבדה, אך הטיפול בחולים עצמם לא עלה יפה.

בתאילנד מדוחוחים על עליה בתחלואה בשנת 2022. גם בצפון אוסטרליה מודאגים מהמחלה, ואף מפצירים בגננים להתמגן באמצעות כפפות וגרביים בזמן העבודה בגינה. בהודו המחלה ידועה כ"חקיינית שחפת" והייתה נפוצה בעיקר בקרב חקלאים ועובדים בשדות האורז. לאחרונה החלה להתפשט גם באוכלוסיות נוספות. בארצות הברית היא נמצאת באופן טבעי רק בפוארטו ריקו ובאיי הבתולה האמריקאיים, אך בשנת 2022 נמצאו החיידקים בטבע גם ביבשת עצמה, במדינת מיסיסיפי. במרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) עדיין חוקרים את העניין. מאחר שהמחלה קטלנית למדי, מידבקת בקלות ולא פשוטה לאבחון, בייחוד באזורים שהיא לא נפוצה בהם, בארצות הברית חוששים משימוש בחיידקים הללו כנשק ביולוגי

כאמור, החיידקים הללו לא קיימים בישראל, אלא רק במדינות עם אקלים טרופי, שונה מאוד משלנו. אם אתם טסים למדינות שבהן המחלה קיימת, כדאי שתהיו מודעים אליה.

צרעת

ברזיל דיווחה השבוע על 17 אלף מקרים של צרעת, המכונה גם מחלת הנסן, בשנת 2022, ירידה קלה לעומת 18 אלף חולים בשנת 2021. בעבר המילה העברית "צרעת" שימשה כנראה לתיאור כמה מחלות עור שונות זו מזו, אך היום משתמשים בה לתיאור מחלה חיידקית שזיהה החוקר הנורווגי גרהרד ארמור הנסן בשנת 1873. נראה שהמחלה המפורסמת, שנעלמה זה מכבר מישראל, עדיין נפוצה בכמה ממדינות העולם, ובסך הכול מדווחים מדי שנה על מעל 200 אלף חולים בה ברחבי העולם

ברזיל עומדת בראש התחלואה במחלת הנסן ביבשת אמריקה, ומספר החולים הגבוה הופך אותה לאיום ממשי על בריאות הציבור. מעל עשרת אלפים חולים התגלו גם בהודו ובאינדונזיה. 13 מדינות נוספות, בעיקר באפריקה ובמזרח אסיה דיווחו על מעל אלף חולים בכל אחת. המחלה ניתנת לטיפול באמצעות כמה תרופות משולבות, וארגון הבריאות העולמי מעוניין להכחיד אותה עד שנת 2030

קורונה

מספר החולים במצב קשה עקב קורונה בישראל נותר ללא שינוי בשבוע האחרון ועמד על בין 111 ל-117 חולים במצב קשה. כמעט כולם מעל גיל 60. שיעור הלא מחוסנים מתוכם גבוה יחסית למחוסנים. מספר הנפטרים הכולל עלה ל-12,174.

בעולם כולו מספר החולים הרב ביותר מדווח במדינות שעדיין בודקות תחלואה בקורונה בהיקפים גדולים – יפן, טייוואן וקוריאה הדרומית. בפיונגיאנג בירת קוריאה הצפונית הטילו סגר של חמישה ימים בגלל "מחלה נשימתית" כלשהי ובסין טוענים ששיא גל התחלואה מאחוריהם, אחרי שכ-80 אחוז מהאוכלוסייה חלתה בקורונה.