בדרום אפריקה חוששים מהתפרצות כלבת, בקניה יש התפרצות של קדחת צהובה, ובמזרח התיכון – כולרה

על פי הנתונים הרשמיים התחלואה העולמית בקורונה במגמת ירידה כבר כמה חודשים, אך לא ברור אם זו אכן ירידה בתחלואה, או רק ירידה במספר הבדיקות והדיווחים. כעת כשרוב האנשים כבר קיבלו כמה מנות חיסון ו/או נדבקו בקורונה, המחלה היא כבר לא האיום הגדול שהייתה בשנתיים הראשונות למגפה, ורבים מתעלמים ממנה. עם זאת, במדינות מזרח אסיה עדיין מתייחסים למגפה במלוא הרצינות ומדווחים מדי יום על חולים רבים. בסינגפור הייתה התפרצות לא קטנה באוקטובר שכמעט השתוותה להתפרצות האומיקרון הראשונה בתחילת 2022. האחראי להתפרצות שם הוא הווריאנט אומיקרון XBB שגם הוא, כמו קודמיו, מתחמק ממערכת החיסון שלנו וכך מוריד מיעילות החיסונים והנוגדנים שנוצרו בעקבות תחלואה קודמת. בינתיים הגל בסינגפור בדעיכה, והממשלה מאיצה בכולם להקפיד על החיסונים, להיבדק בקביעות בערכות הבדיקה שהיא מספקת לאזרחים, ולנהוג באחריות אישית.

בארצות הברית מזהים עליה בהדבקות בווריאנט החדש, שהגיח מהודו באוגוסט, ומתכוננים לגל תחלואה אמריקאי. הווריאנט BA.5 עדיין שולט במפת ההדבקות בארה"ב, אך חלקם של הווריאנטים ממשפחת ה-BQ הולך ועולה, והצפי הוא שהם יגיעו להיקף של כ-35 אחוז מההדבקות, עוד לפני כניסתו של XBB החדש שצפוי להכות תחילה בניו יורק. למינהל המזון והתרופות האמריקאי, FDA, יש חדשות רעות לגבי קוקטיילים של נוגדנים – האחרון מהם, Bebtelovimab, לאינו יעיל נגד וריאנטים ממשפחת ה-BQ, מה שמחזיר למעגל הסכנה מדוכאי חיסון שיכלו קודם להסתמך על תרופות וטיפולי נוגדנים. 

למרות שהקורונה אינה בכותרות, היא בהחלט עדיין איתנו. בישראל מקדם ההדבקה עומד על 1.1 עם יותר מ-17 אחוז של נבדקים חיוביים. מספר החולים במצב קשה הגיע ל-108, לראשונה מאז תחילת ספטמבר. מספר המתים שלא עודכן מתחילת החודש, עומד לפי הדיווח האחרון על 11,767.

אפריקה: כלבת וקדחת צהובה

בדרום אפריקה התברר כי ילד בן תשע שמת בסוף ספטמבר, נדבק במחלה הכלבת. בכך עלה ל-11 מספר בני האדם שנדבקו בכלבת בדרום אפריקה השנה. הילד מת למחרת אשפוזו, ועדיין לא ברור כיצד נדבק, מאחר שלא ידוע כי ננשך. כלבת היא מחלה קטלנית כמעט ב-100 אחוז מהחולים, והדבר היחיד שיכול להציל את מי שבעל חיים חולה נשך אותו הוא חיסון מהיר, שבישראל אפשר לקבל בחינם בלשכות הבריאות.

בקניה מדווחים על התפרצות של קדחת צהובה. המחלה מועבר בעקיצות יתושים ויש נגדה חיסון שאפשר  לקבל במרפאות מטיילים לקראת טיסה למדינה אנדמית למחלה. המחלה דמוית שפעת, אך מסתבכת אצל כ-15 אחוז מהחולים ועלולה לגרום למוות. היא נפוצה במיוחד באפריקה, וקיימת גם בדרום אמריקה.

 בלבנון נמשכת מגפת הכולרה. עד כה אובחנו יותר מ-400 חולים ועוד כ-2,000 חשודים שנדבקו בחיידק המעיים. כמעט מחצית מהחולים הם ילדים ובני נוער. לפחות 18 מהנדבקים מתו מהמחלה. כולרה זו לא מחלה שאמורה להיות קיימת במדינה מתוקנת שכן היא מועברת במי שתייה מזוהמים. הכולרה מאיימת גם על סוריה ועירק שתשתיות המים והביוב שלהן ניזוקו קשות בשנים ארוכות של מלחמות. חלקים לא מעטים מהאוכלוסייה נאלצים לשתות מים מזוהמים, המביאים איתם מחלות קשות.

מגפת אבעבועות הקוף ממשיכה לדעוך בזכות השילוב של חיסונים לאוכלוסיות הרגישות להדבקה ושינויי התנהגות. עד סוף אוקטובר נספרו כ-77 אלף אבחוני אבעבועות הקוף ברחבי העולם. מספר המתים הגיע ל-36. בישראל אובחנו עד השבוע שעבר 262 מאומתים. מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה מסביר מדוע אבעבועות הקוף הפכה למחלה בעייתית כזו בחודשים האחרונים. נראה שהיא מדבקת במשך ארבעה ימים לפני שיש תסמינים. עד שאנשים כבר מרגישים חולים, הם כבר הדביקו את בני זוגם.

 

תגובה אחת

  • אנונימי

    נפשי

    מה לגבי מחלות נפש?