קרוב ל-40 ילדים לא מחוסנים מתו במערב אפריקה ממחלה שיש חיסון יעיל נגדה. במלאווי מתמודדים עם כולרה, בשוודיה סלמונלה, וגם הקורונה עדיין כאן

מגפת דיפתריה, מחלת דרכי הנשימה הנקראת בעברית קָרֶמֶת או אַסְכָּרָה, מתפשטת בניגריה כבר כמה חודשים, כשלאחרונה קצב התחלואה גובר והולך. ב-20 בינואר דיווחו רשויות הבריאות על מגפת דיפתריה בכמה מדינות בניגריה. יש לפחות 123 מאומתים, מהם מתו לפחות 38 ילדים. עם זאת, יש לא מעט חולים שטרם אומתו, ואם יאושר כי נדבקו בדיפתריה, מספר החולים עלול להגיע ל-250 ויותר. רוב החולים הם ילדים לא מחוסנים, אף על פי שהחיסון נגד המחלה קיים כבר שנים רבות ונכלל בחיסוני השגרה בכל העולם. כבר בשנת 2020, ואף לפני כן, הזהירו אנשי בריאות מהאחוז  הנמוך יחסית בקרב ילדי ניגריה שמקבלים את בחיסון ה-DTP, המגן מפני דיפתריה, טטנוס ושעלת. ההיסטוריה מראה שמגפות דיפתריה מתפרצות כששיעור המחוסנים יורד מאוד, וכך קרה גם כעת. זו נורת אזהרה למדינות אחרות שבהן אחוז התינוקות המחוסנים נמצא בירידה בעקבות מגפת הקורונה, כולל ישראל.

גם ברפובליקה הדומיניקנית יש התפרצות דיפתריה כשארבעה ילדים אושפזו בבית החולים עם המחלה. הילדים החולים מגיעים משתי משפחות בקהילות מרוחקות, מה שעלול להצביע על נדבקים רבים שלא אובחנו. הדיפתריה לא חדשה ברפובליקה הדומיניקית. כבר ב-2021 זיהו שם התפרצות שגבתה את חייהם של שמונה חולים.

כאבי בטן

מלאווי שבאפריקה חווה את מגפת הכולרה החמורה ביותר מזה עשורים. המגפה התגלתה לראשונה בסביבות מרץ 2022, ולקראת סוף ינואר 2023 הודיעה הממשלה שאוזל מלאי החיסונים נגד המחלה. ללא טיפול המחלה עלולה לגרום עד 30 אחוזי תמותה, כך שהוא חשוב במיוחד במדינות עם מערכת בריאות חלשה, כמו מאלווי, המתמודדת גם כך עם קשיים רבים כגון איידס, מלריה, תת תזונה ועוד. מאז פרוץ המגפה מתו כבר כ-1,000 בני אדם מכולרה במלאווי, וגורמים רבים נענים לזעקה לעזרה ותורמים חיסונים, ציוד וכסף. המחלה, שבמדינות מסודרות כמו שלנו לא מכירים אותה, ממשיכה להתפשט.

לא רק באפריקה מתפרצות מחלות מעיים. בשוודיה נפגעו כבר 48 בני אדם בהתפרצות סלמונלה שמקורה בביצים שלא בושלו מספיק. המחלה ממשיכה להתפשט, למרות שהביצים הנגועות כבר היו אמורות להיות מוחזרות ליצרן. נראה שלא כולם שמעו על ההחזרה, והמשיכו לאכול מהאצוות הנגועות.

הקורונה עדיין מסוכנת

בארצות הברית שונר מצוי נדבק בחודש שעבר בשפעת העופות בנגיף מזן H5N1. שונר הוא טורף בינוני ממשפחת החתוליים שנפוץ באמריקה הצפונית בלבד. זה היונק הרביעי הנדבק שם במחלה זו, אחרי ששלושה רקונים חולים אותרו בשנה שעברה. שפעת העופות היא מחלה מסוכנת המדבקת מאוד בין עופות בר ועופות מבויתים, ועלולה להוביל למחלה קשה בקרבם. לעתים היא עלולה גם להדביק יונקים שבאו במגע עם עופות חולים. אחד החששות של רשויות הבריאות הוא ממוטציה בנגיף שתהייה מדבקת מאוד לבני אדם ועלולה להתחיל את המגפה הבאה.

ולגבי המגפה הנוכחית, הקורונה כבר גבתה את חייהם של 12,203 חולים בישראל. הגל הנוכחי בסימן ירידה, אך עדיין יש יותר ממאה חולים במצב קשה בכל רגע נתון. חלקם של הלא מחוסנים ביניהם בסימן עליה, בייחוד בגילים המבוגרים יותר. אמנם הקורונה כבר לא בכותרות, אך ארגון הבריאות העולמי ביקש לאחרונה להדגיש שמגפת הקורונה היא עדיין איום בריאותי חמור והיא יכולה לגרום למחלה קשה לפרט ולעומסים גדולים על מערכות הבריאות.

בארצות הברית חצה מונה החולים את קו ה-100 מיליון, ובכמה מהמדינות שבהן עדיין מקפידים על בדיקות, כמו יפן, טייוואן וקוריאה הדרומית, מדווחים על עשרות אלפי נדבקים ביממה ומאות מתים.

0 תגובות