חוקרים גילו כי לקנביס ולחומרים דומים ולהורמוני מין השפעות הדדיות על ההתפתחות המוח. המסקנות עשויות לסייע לנו להבין הבדלים בהתפתחות ההתנהגות של זכרים ונקבות

הבדלים בהתנהגות בין זכרים לנקבות, במגוון בעלי חיים, הם תופעה ידועה. אצל חולדות למשל, ההבדלים בין זכרים לנקבות של חולדות נראים זמן קצר לאחר הלידה, בטרם ההתבגרות – זכרים משתתפים יותר מנקבות במשחק היאבקות. כבר ב-1986 נמצא שהבדלים אלו נובעים מהשפעת ההורמון הזכרי טסטוסטרון על האמיגדלה, האזור במוח ששולט על רגשות ועל התנהגויות חברתיות. תופעה זו נצפתה במינים רבים של בעלי חיים. עם זאת, לא ברור מהי בדיוק ההשפעה של הורמוני המין הזכריים על המוח, וכיצד היא גורמת להבדלים בין המינים.

כעת, במחקר חדש שהתפרסם בכתב העת Neuron, מציעים חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת מרילנד תשובות לשאלות הללו.  הם מתארים מנגנון שעשוי להסביר איך האנדרוגנים – הורמוני המין הזכריים – מעצבים את התפתחות המוח כך שזכרים של חולדות מראים תוקפנות רבה יותר ומשחק חברתי קשוח יותר.

"ידענו עוד קודם שהמוחות של גברים ושל נשים שונים, ושטסטוסטרון שמופרש במהלך השליש השני של ההיריון בבני אדם, ובסוף ההיריון במכרסמים, תורם להבדלים. אבל לא ידענו איך בדיוק הוא משפיע," אומרת מרגרט מקארתי (McCarthy), ראש המחלקה לפרמקולוגיה, שהמחקר נערך במעבדתה בהובלתו של תלמיד הבתר-דוקטורט ג'ונתן ון ריזין (VanRyzin).

התאים החדשים נאכלים

אחד מסוגי התאים שמעצבים את התפתחות המוח בגיל הצעיר הוא מיקרוגְלִיָה. תאים אלה משמשים הן כתאי תמך והן כתאים חיסוניים, ובמוח התינוק הם בולעים בלי הרף תאים חדשים שנוצרים במוח, כדי להיפטר מתאים מיותרים. המחקר הראה שביום הלידה, וכן בימים השני והרביעי לאחר הלידה, מספרם של המיקרוגליה הפעילים – אלו שיכולים לבלוע תאים – היה רב יותר בזכרים מאשר בנקבות. כמו כן, אצל זכרים, נמצאו בקרבת המיקרוגליה יותר תאים שזה עתה נוצרו, ומכאן שיותר תאים כאלה נבלעו על ידי המיקרוגליה.

מה גורם למיקרוגליה להיות פעילים יותר בזכרים? מחקר קודם של הצוות הראה שאנדוקנבינואידים – מולקולות שמיוצרות בגוף באופן טבעי ופועלות בדומה לחומרים הפעילים בצמח הקנאביס – אחראים לכך שמספר התאים החדשים שנשארים באמיגדלה לאחר שנוצרו קטן יותר בזכרים מאשר בנקבות. ייתכן, אפוא, שהאנדוקנבינואידים הם שגורמים למיקרוגליה להיות פעילים יותר ולעכל יותר תאים חדשים. ואכן, במיקרוגליה יש קולטנים לאנדוקנבינואידים ובעבר הראו מחקרים שמולקולות אלה מפעילות את תאי המיקרוגליה.

טסטוסטרון וקנאביס

כדי לבדוק את הקשר בין אנדוקנבינואידים למוחות זכריים ונקביים, בחנו החוקרים בתחילה את רמות האנדוקנבינואיד 2-AG, ומצאו שהן גבוהות יותר באמיגדלה של זכרים. כאשר הזריקו טסטוסטרון לגורים ממין נקבה, הרמות של 2-AG באמיגדלה שלהן השתוו לאלו של זכרים, והן גם בילו במשחק חברתי זמן דומה לזה של זכרים שאינם מטופלים – בניגוד לנקבות לא מטופלות בטסטוסטרון, שבילו פחות זמן במשחק מזכרים.

הפעלת הקולטנים ל-2-AG במיקרוגליה באמצעות חומר סינתטי גרמה לעלייה במספר תאי המיקרוגליה שמעכלים תאים חדשים, ובהתאמה לירידה במספר התאים החדשים שנשארים באמיגדלה לאחר היווצרותם. כדי להראות שהקולטן ל-2-AG הכרחי להשפעות הטסטוסטרון, לנקבות שטופלו בטסטוסטרון ניתן במקביל גם חסם לקולטן, והוא אכן העלים את השפעת ההורמון – כלומר, הנקבות בילו במשחק חברתי זמן דומה לזה של נקבות שאינן מטופלות כלל, ופחות מזכרים.

תוצאות המחקר מראות שטסטוסטרון מוביל להבדלים בין זכרים לנקבות דרך העלאה של רמות הקנבינואידים הטבעיים של הגוף. הקנבינואידים פועלים על קולטנים ספציפיים בתאי המיקרוגליה, ואלו, בתגובה, מעכלים תאים חדשים שנוצרים באמיגדלה. מכאן שהפעלה ישירה של הקולטנים לקנבינואידים בעת ההיריון עלולה להשפיע על התפתחות המוח בעובר, וכפועל יוצא מכך – על התנהגותו לאחר הלידה. מחקר קודם הראה ש-THC, החומר הפעיל בקנביס, וכן חומרים אחרים בצמח, יכולים לחדור את השליה. אם כך, במקרה שהאֵם מעשנת קנאביס בעת ההיריון, בהחלט ייתכן שחומרים אלו יגיעו למוח העובר. ככל שהעולם המערבי מתקדם לכיוון של אי-הפללה, לגליזציה של קנאביס ושימוש רפואי בו, חשוב להבין את מנגנוני ההתפתחות של המוח שמושפעים מסם זה, כגון המנגנונים המעורבים ביצירת ההבדלים בין זכרים לנקבות.

 

7 תגובות

  • יויו

    לא ברור

    מה ההשפעה של העליה במקרוגליה על עובר נקבי וזכרי?
    אם המקרוגליה מיוצרת באופן טבעי ונראה כי יש לה תפקיד בעוברים ובתינוקות, האם יש לה גם נזק?
    כמו כן, לא ברור ההקשר לקנאביס. מכיוון שקיימים עשרות סוגים של קנאבי וידים ולא צויין הסוג. גם הטענה שעישון ישפיע על רמות הקנאבינוידים במוח לא הוכח במאמר הנ"ל, האם זו השפעה ישירה?

  • ג

    תקרא שוב

    מיקרוגליה הם תאים (טבעיים) במח, אנחנו לא יודעים עליהם הכל, אבל משתתפים בהגנה עליו, בייצוב תאים אחרים ומבנים ובתהליכים רבים אחרים. העלייה במחקר מדברת על רמת פעילות ספציפית שלהם (הרג ובליעת תאים אחרים) שמושפעת מטסטוסטרון וקנבינואידים. אבל כן, לשינויים לא נורמליים בהם יהיו בהחלט השלכות, אי אפשר לדעת אבל כנראה שליליות.
    יש 2 קנבינואידם טבעיים, שהגוף יודע לייצר וקנביס "מחקה" את הפעילות שלהם, אחד מהם הוא זה שאחרי לפעילות המתוארת של מיקרוגליה בגלל טסטוסטרון. בקנביס יש 100 חומרים קנבינואידים לפחות, וסביר להניח שהקנביס יחקה גם את פעילות זו אם עוברים או תינוקות יחשפו אליו.

  • יפתח

    מוח גברי ומוח נשי

    אז יש דבר כזה "מוח נשי" ו"מוח גברי"? לפי פרופ' דפנה יואל מאוניברסיטת תל אביב אין כזה דבר. יש אולי אפשרות לעשות סדר בנושא?

  • נו

    אחת

    וודאי שיש הבדלים. גם פרופ' דפנה יואל טוענת שיש המון הבדלים. אבל היא התמקדה בלהסביר שזה לא מוח דיכוטומי, כמו שההדיוט חושב. בכל מקרה, ההבדלים קשורים בעיקר בטסטוסטרון - כלומר מי, בטחון עצמי ואלימות (וסרחון כמובן, אצל הגברים).

  • אנונימי

    היא מדברת על תכונות אופי

    לא על הורמונים והשפע
    תם על התנהגות, פיזיולוגיה וכו'

  • ג

    חחחחחחחחחח. כן

    חחחחחחחחחח.
    כן

  • דניאל

    אפילו באתר מדע אי אפשר

    אפילו באתר מדע אי אפשר להיתחמק מהתגובות האלה...?