מחקר מגלה שחשיפה לאור כחול יכולה להניע תגובה שמסתיימת במות תאים ברשתית

בימינו, כשאנחנו צמודים יותר ויותר למסכים כבר מגיל צעיר, גוברים החששות מפני ההשלכות שעלולות להיות לכך על בריאותנו, ובייחוד על הראייה שלנו. מחקר חדש מציע  שייתכן שהחשש הזה מוצדק, במיוחד בכל הנוגע לאור הכחול שיוצא ממסכי הטלפונים שלנו.

"אנו נחשפים לאור כחול באופן קבוע, והקרנית והעדשה שבעין אינן יכולות לחסום אותו או להחזיר אותו", מסביר אג'ית קרונראתנה (Karunarathne) מאוניברסיטת טולדו באוהיו, שבמעבדתו נערך המחקר. "אין זה סוד שאור כחול פוגע לנו ברשתית. הניסויים שלנו מסבירים איך זה קורה, ואנו מקווים שיובילו לטיפולים שיאטו את הניוון הכתמי".

הניוון כתמי (מקולרי, macular degeneration) שקרונראתנה מתייחס אליו הוא מחלת עיניים חשוכת מרפא ונפוצה למדי שמתבטאת באובדן ראייה משמעותי, בדרך כלל במהלך העשור השישי או השביעי לחיים, כתוצאה ממוות של תאים קולטי אור ברשתית. התאים הללו פועלים בעזרת מולקולה שנקראת רטינל, שרגישה לאור ומעוררת שרשרת של אותות למוח שבסופם מעובדת התמונה שאנו רואים.

אור כחול ורטינל: שילוב מסוכן

קרונראתנה ועמיתיו מצאו שבחשיפה לאור כחול מולקולות הרטינל יוצרות שרשרת של תגובות שמעלות בין השאר את רמת הסידן בתאי הקולטנים. כתוצאה מכך התא משנה את צורתו ובסופו של דבר מת. "אם תאיר באור כחול על רטינל, הוא יהרוג את תאי הקולטנים עם התמוססותו בקרום התא", אומר קאסון רטנאייקה (ratnayake), ממחברי המאמר. "התאים קולטי האור  בעין אינם מתחדשים, וכשהם מתים אין דרך חזרה".

במהלך המחקר החדירו החוקרים מולקולות רטינל למגוון של סוגי תאים – למשל תאי לב, תאי עצב וגם תאים סרטניים. כשחשפו אותם לאור כחול הם מתו עקב האינטראקציה עם רטינל. לעומת זאת, אור כחול לבדו או רטינל ללא אור כחול לא השפיעו על התאים. "אין כל פעילות באור ירוק, צהוב או אדום", אומר קרונראתנה. אבל "הרעילות של רטינל בהשפעת אור כחול יכולה להרוג כל תא".

החוקרים מצאו שמולקולה בשם אלפא-טוקופרול, נגזרת של ויטמין E שמשמשת נוגד חמצון טבעי בעין ובגוף בכלל, מונעת מתאים למות. זה מעיד שמות התאים קשור גם לעלייה ברמות של רדיקלים חופשיים שיכולים לחמצן את קרום התא. כשמזדקנים, הגוף מאבד את היכולת להתגונן מפני נזקי חמצון, ותאי הרשתית מתחילים למות. באופן מצער, ויטמין E אומנם הצליח לבלום את מותם של תאים שגדלו בתרבית, אך בניסויים קליניים לא הייתה לו כל השפעה על קצב ההתקדמות של ניוון כתמי.

כעת מודדים במעבדה את כמות האור שבוקעת ממסכי טלוויזיה, טלפונים סלולריים ומחשבי לוח (טאבלטים) כדי להבין טוב יותר איך התאים בעיניים מגיבים לחשיפה יומיומית לאור כחול. בינתיים, לא בהכרח צריך להימנע לחלוטין ממסכים: "אם תבדוק את כמות האור שבוקעת ממסך הטלפון שלך, היא נראית נסבלת" אומר הביוכימאי ג'ון פייטון (Payton). "חלק מיצרני הטלפונים גם מוסיפים למסכים שלהם מסנני אור כחול, לדעתי בצדק".

בהיעדר טיפול במחלה, נראה שהדרך הטובה ביותר למנוע נזק לעיניים היא ולנקוט אמצעים שיצמצמו את חשיפתנו לאור כחול. קרונראתנה ממליץ להרכיב בחוץ משקפי שמש שמסננים לא רק קרינה על-סגולה אלא גם אור כחול, ולא לבהות במסכים בחושך. "מדי שנה מדווחים למעלה משני מיליון מקרים חדשים של ניוון כתמי בארצות הברית", הוא אומר. "אנו מקווים שאם נלמד יותר על מנגנוני העיוורון, נמצא שיטה לעכב תגובות רעילות לצירוף של רטינל ואור כחול, וכך נגן על הראייה של הדור שגדל לעולם של הייטק".

• עמית

איך העיניים מתמודדות

עם הכמות בעצומה של אור כחול בחוץ, בשטח פתוח?

• מאיה

האם משקפי שמש עוזרות בהגנה מול מסך המחשב והסמרטפון?

האם משקפי שמש רגילות עוזרות? איך יודעים איזה משקפי שמש הם נגד אור כחול? האם לחמם את הצבעים כמו שהגביו כאן אכן עוזר? תודה

פתרון: בחירה ב"פילטר אור כחול" בטלפון הנייד או מסך המחשב

בווינדוס 10 ניתן בקלות "לחמם את הצבעים":
    Change Display Settings -> Night Light Settings
    גם באנדרואיד אפשר לבחור ב:
    Blue light filter

איזה יופי! לא ידעתי שבחלונות 10 יש את הפיצ'ר הזה... :)

• צב מעבדה

ידיעה חסרת ערך כל זמן שלא נאמר מה עוצמת האור המסוכנת

כל אור יכול לא רק להרוג תאים, אלא ממש לעוור, תלוי בעוצמה. כל זמן שלא מציינים את עוצמת האור הידיעה חסרת ערך.