מחקר מצא שינויים ברמות ההורמונים ובמבנה המוח של נשים הרות, שכנראה קשורים לחיזוק יכולת ההתבוננות העצמית שלהן ולקשר עם התינוק

נשים רבות חשות מתח וחרדה בעת ההיריון. התחושות האלה גורמות לאי נוחות גופנית ולשינה לקויה. הסברה הנפוצה היא שהתופעות האלה מפחיתות את יכולת הריכוז שלהן וגורמות לשלל התנהגויות המכונות "טפשת היריון". מחקר באוניברסיטת ליידן בהולנד מצביע על מקור אפשרי אחר לשינויי ההתנהגות האלה: שינויים ברמות ההורמונים משפיעים על מוחה של האישה ההרה, וייתכן שהם משפיעים גם על התנהגותה.

תופעה נפוצה ב"טפשת ההיריון" היא עלייה ברמת השכחה וירידה ברמת הקשב. נשים רבות מדווחות על סיטואציות מצחיקות או מביכות. למשל, הן נכנסות לבדן לאוטו ויושבות במושב לצד הנהג, בציפייה שמישהו ינהג, מנסות להדליק את הטלוויזיה עם השלט של המזגן ועוד. התופעה היא אוניברסלית ובאנגלית קיבלה בין היתר את השמות Mommy Brain ו-Momnesia. במהלך ההיריון, הורמוני המין פרוגסטרון ואסטרוגן מציפים את גופה של האישה. יותר אסטרוגן משתחרר בגוף האישה בעת ההיריון מאשר בכל פרק זמן אחר בחייה. ההצפה הזו גורמת לשינויים במוחה של האישה

בשנת 2017 השוו חוקרות בין מבנה המוח של נשים לפני ההיריון הראשון ואחריו. באמצעות דימות תהודה מגנטית (MRI) ודימות תהודה מגנטית תפקודי (fMRI), הן בחנו את ההבדלים בתגובה של הנשים למראה התינוק שלהן לעומת מראה של תינוק זר. בנוסף לכך, אחרי הלידה הנשים מילאו שאלונים שבדקו את רמת ההיקשרות שלהן לתינוק. 

החוקרות מצאו שבמהלך ההיריון פחת הנפח של החומר האפור במוח האישה, חומר המורכב בעיקר מתאי עצב. ההפחתה בנפח החומר האפור לא נצפתה בכל המוח או בפיזור אקראי, אלא בעיקר באזורים הקשורים לחשיבה חברתית באונות הקדם-מצחיות ובאונות הרקתיות. באזורים אלו מתחוללת התודעה. הם קשורים ליכולתנו לראות את העולם מנקודת מבטו של הזולת, לגבש בתודעתנו "תיאוריה של תודעה" (Theory of mind, או ToM) שמאפשרת לנו להבין את האנשים שסביבנו ואת המחשבות, האמונות והכוונות מאחורי הפעולות שלהם. 

בדרך אל האימהוּת

אולי לא רק ההיריון גורם להפחתה בנפח החומר האפור, אלא גם ההורות הטריה, שכוללת לילות לבנים, עבודה מסביב לשעון ומחסור בזמן לאכילה מסודרת? במחקר נמצאה הפחתה בנפח החומר האפור רק אצל האמהות שעברו היריון ראשון, ולא אצל אבות או אצל קבוצת ביקורת של נשים שלא היו בהיריון. ההפחתה הזו אובחנה גם בבדיקה נוספת שעברו הנשים אחרי שנתיים.

אבל נראה שההפחתה הזו לא פוגעת בהיקשרות של האם לתינוק. אחרי הלידה הוצגו לנשים תמונות של התינוק שלהן לעומת תמונות של תינוקות זרים. התגלה שאזורים רבים במוחה של הנבדקת פעלו בעוצמה רבה יותר למראה התינוק שלה בהשוואה למראהו של תינוק זר. שליש מהאזורים שהגיבו בעוצמה רבה יותר היו דווקא אזורים שאיבדו חלק מנפחם. 


שינויים במוחן של נשים בהיריון מכינים אותן לאימהות. איור של עובר במוח אדם | מקור: John Bavosi / Science Photo Library

ההפחתה בכמות החומר האפור לא מעידה בהכרח על ירידה ביכולות הקוגניטיביות. ייתכן שהיא מעידה על התייעלות או שינויים בהתמחות של האזורים במוח. אולי השינויים המבניים במוח מאפשרים לאישה להיות יותר מוכוונת כלפי התינוק שלה. את ההנחה הזו מחזקים כמה ממצאים. למשל, נשים בהיריון טובות יותר בזיהוי פנים וזיהוי רגשות. ניתוחים סטטיסטיים הראו כי ככל שפחת הנפח של החומר האפור במוחה של האם במהלך ההיריון, השתפרה ההיקשרות בינה לבין התינוק והיא הפגינה פחות רגשות שליליים כלפיו אחרי הלידה.  כמו כן, נראה שלמרות הכינוי "טפשת היריון", הזיכרון לטווח ארוך של נשים בהיריון טוב יותר משל נשים שמעולם לא היו בהיריון.

מיפוי מעמיק

החוקרת שביצעה את המחקר ב-2017 בחנה עם צוותה במחקר המשך מה גורם לשינויים במוחה של האישה בהיריון. הצוות בדק שינויים הורמונליים, שינויים במבנה החומר האפור ושינויים בפעילות המוח במנוחה אחרי ההיריון. החוקרות השוו בין קבוצת נשים לפני ואחרי היריון ראשון לבין קבוצת נשים שלא תכננו להיכנס להיריון ולא נכנסו להיריון בתקופת המחקר. המשתתפות עברו דימות תהודה מגנטית תפקודי (fMRI) במנוחה, והשינויים האנטומיים במוחותיהן נבחנו בדימות תהודה מגנטית (MRI) כדי לראות אם יש שינויים בחומר הלבן, שרובו שלוחות של תאי עצב שמעבירות את אותות העצבים. רמת הלחץ ואיכות השינה שלהן נבדקו בשאלונים, ורמות הורמוני המין נבדקו כל שבועיים עד ארבעה שבועות באמצעות דגימות שתן.

המחקר שחזר את הממצאים מהמחקר הקודם לגבי האזורים שבהם ירד נפח החומר האפור, אבל מצא ירידה כזו גם באזורים שלא נצפו במחקר הקודם, כמו הצומת בין האונה הרקתית לאונה הקודקודית, שקריטי ליכולת לגבש תיאוריה של התודעה. אם האזור הזה ניזוק, במיוחד בצד המוח השמאלי, האדם יתקשה כנראה להבין את השקפותיו של אדם אחר. ככל שהירידה בנפח החומר האפור במוחה של האם הייתה גדולה יותר, כך היא התכוננה יותר ללידה והשקיעה יותר בהכנת החדר בשביל הילד ובקניית ביגוד בשבילו וספרי הכנה להורות.


השוואה בין נשים בהיריון לנשים שמעולם לא נכנסו להיריון גילתה הבדלים במבנה המוח. אישה בהיריון עוברת דימות | מקור איור: Unitone Vector, Shutterstock

לנוח בשביל התינוק

החוקרות מצאו שאחרי ההיריון, מוח האם פועל אחרת במצב מנוחה. פעילות המוח במנוחה חשובה לא פחות מאשר בזמן ביצוע משימה. כשאנו נחים ונותנים למחשבותינו לנדוד, פועלת רשת מוחית הנקראת "רשת ברירת המחדל" והיא מאפשרת לנו לבצע התבוננות עצמית, ולדמיין את העבר והעתיד. היא פועלת כשהמשאבים הקוגניטיביים שלנו מופנים פנימה במקום למטלה חיצונית. הרשת הזו חשובה לתפיסה החברתית, כי היא מאפשרת לנו לחשוב על פעולות חברתיות, לבצע השוואות חברתיות, להבחין בין עצמנו לבין האחר ולהפגין אמפתיה. בהשוואה לנשים שלא עברו היריון, אצל קבוצת הנשים שהרו וילדו, הפעילות באזורי רשת ברירת המחדל עלתה, במיוחד באזור באונה העורפית שבו אנו מעבדים מידע ויזואלי אך גם מקיימים תהליכים של התבוננות עצמית. 

כמו כן, רמות הורמוני המין עלו, ובמיוחד רמתו של אחד מהורמוני האסטרוגן בשליש האחרון של ההיריון. עם זאת, לא נמצא קשר בין השינויים במוח לבין רמת המתח של האם, איכות השינה שלה ושכיחות ההנקה שלה, ולא נמצאו שינויים במבנה החומר הלבן במוח.

מניתוח הממצאים ושאלוני ההתנהגות עלה שככל שגברה הפעילות של רשת ברירת המחדל, כך גם גברה ההיקשרות בין האם והתינוק. הממצאים האלו מצביעים על כך שהיריון קשור לגמישות (פלסטיות) מבנית ותפקודית בתוך רשת ברירת המחדל, ושכשאישה הופכת לאם, התפקוד הבסיסי של המוח שלה משתנה. היא עוברת שינוי זהות נרחב ומתחילה להתמקד בתינוק יותר מאשר בעצמה, כדי להיות מתואמת עם מחשבותיו, צרכיו ורגשותיו.

לסיכום, ייתכן שהשינויים ההורמונליים תורמים לכיוונון עדין של המערכת החברתית של האישה ההרה והיולדת. ההסתגלות של האזורים החברתיים במוחה משפרת את ההיקשרות שלה לתינוק ואת המעבר שלה לאימהות.

 

3 תגובות

  • לירי

    השערה של חוקרת ישראלית: הכנת המוח ללידה, ולא רק לאימהות

    כתבה יפה. אני רק מעירה שיש חוקרת ישראלית שהציעה שמנקודת מבט אבולוציונית, השינויים הנוירואנטומיים והנוירופונקציונאליים במוח בזמן ההריון, מיועדים לא רק להכין את האם לאימהות - אלא גם להכין אותה ללידה פיזיולוגית (טבעית).
    זאת מאחר שבמהלך רוב ההיסטוריה שלנו, נשים שלא הצליחו ללדת בלידה טבעית - לא הצליחו להעביר את הגנים שלהן הלאה.
    האופציה היחידה לשרוד לידה, לפני הרפואה המיילדותית המודרנית (נניח 200 שנה אחרונות), היא ללדת לידה טבעית.
    החוקרת מראה שרוב הנשים בלידה טבעית חוות מצב תודעה מיוחד - "תודעת לידה". זה מצב שמאפשר שחרור של הורמונים מקדמי לידה, הפחתה של תחושת הכאב, וכנראה שהמצב הזה (כמו הרבה מצבים משני תודעה דומים, עם חומרים או בלי), הוא מצב מוחי של הפחתת הפעילות באונה הקדם מצחית.
    כל זה משתלב היטב עם התמונה של השינויים הנוירואנטומיים והביוכימיים במוח של האישה במהלך ההריון ולקראת הלידה.
    אז אולי השינויים הללו (לקרוא לזה "טפשת" זה מגוחך, אני מסכימה) - דווקא עוזרים לאישה להיכנס בלידה למצב תודעה מיוחד? כלומר, הופכים אותה לניתנת יותר לסוגסטייה...? בקיצור, זו נקודת מבט מעניינת על ממצאים אמפיריים שתמיד מפרשים אותם בצורה אחת, והנה עוד פרשנות משלימה.
    מומלץ לקרוא - Dahan, O. (2020). Birthing consciousness as a case of adaptive altered state of consciousness associated with transient hypofrontality. Perspectives on Psychological Science, 15(3), 794-808 Dahan, O. (2021). The birthing brain: A lacuna in neuroscience. Brain and Cognition, 150, 105722

  • ניסקו

    איום סטריאוטיפ

    היה כדאי לסקור גם את העבודות של לורה גלין בתחום. בקצרה, מהעבודות שלה עולה שאין עדות חד משמעית לטפשת הריון ברמה ההתנהגותית כשמשתמשים במדדים קוגניטיביים של קשב וזיכרון, מה שמעיד על האפשרות שטפשת הריון היא יותר תופעה חברתית מאשר קוגניטיבית. בשפת הפסיכולוגיה החברתית זה נקרא "איום הסטריאוטיפ", לפיו אנו מתנהגים לפי הסטריאוטיפ של הקבוצה אליה אנו שייכים.

  • שירן אופיר

    מסכימה, עם זאת...

    אכן יש ממצאים לגבי יכולות רגשיות שמשתפרות או אפקטים קטנים על שינויים בזיכרון קצר טווח. אבל עד שלא יהיו מספיק מחקרים בנושא לא חושבת שאפשר להסיק מסקנה חותכת שיש או אין טפשת. אז בינתיים בזהירות אגיד שזה כנראה יוריסטיקת הזמינות והטיית האישוש שגורמות לנו לחשוב שיש טפשת.. זה לפחות אחד ההסברים שקראתי ומאוד התחברו לי.