עד לפני כמה עשרות שנים, חוקרים חששו לפרסם תצפיות של התנהגות חד-מינית בקרב חיות. היום מקרים כאלו כבר לא נחשבים ל"שחיתות מוסרית", אבל במקרים רבים עדיין אינם מפורסמים, מסיבות אחרות

ב-1910 יצא רוברט פלקון סקוט (Scott) מנמל קרדיף בבריטניה על האנייה טרה נובה, במסעו האחרון לאנטארקטיקה – מסע שממנו לא יחזור. בין אנשי הצוות על האונייה היה גם ג'ורג' מאריי לוויק (Levick), רופא בצי הבריטי, ששימש בנוסף כזואולוג וכצלם עבור המשלחת. את המסע אל עומק היבשת, בניסיון – שנכשל – להקדים את רואלד אמונדסן ולהיות הראשון שיגיע לקוטב הדרומי, עשה סקוט בלוויית ארבעה אנשים בלבד. השאר נשארו מאחור ועסקו בחקר הגיאולוגיה של היבשת הדרומית, ובתצפיות על בעלי החיים שקבעו בה את ביתם. לוויק בילה את הקיץ של 1912-1911 בכף אדייר, בשוליה המזרחיים של היבשת, שבה חיה מושבת הרבייה הגדולה ביותר של פינגווין אדלי (Pygoscelis adeliae) – כ-300 אלף עופות. הוא היה החוקר הראשון שזכה לראות את הפינגווינים מתרבים, ותיעד את התנהגותם בדקדקנות. גם כאשר ההתנהגות הזו הטרידה אותו מאוד.

הפינגווינים, גילה לוויק, לא פעלו לפי כללי האתיקה וההגינות. זכרים כפו הזדווגות על נקבות ואפילו על גוזלים, הזדווגו עם נקבות מתות, וגם אחד עם השני – זכר עם זכר אחר. לוויק כינה אותם "זכרים חוליגנים", שהפגינו "שחיתות מוסרית מדהימה". במחברותיו, את החלקים המתארים את ההתנהגות הזו הוא כתב באלפבית היווני, ככל הנראה כדי שלא כל אחד יוכל לקרוא אותם. רק אנשים משכילים ידעו לפענח את האותיות היווניות, וכך אנשים חסרי השכלה, או, חלילה, נשים, לא ייחשפו לעובדות המחרידות.

כאשר חזר לוויק לאנגליה הוא פרסם את מחקרו, אבל החלק שמכיל את ההתנהגות המינית שהוא מצא כה עוכרת שלווה לא פורסם, כדי לא לפגוע ברגשות הציבור. הוא הוציא מאוחר יותר מאמר קצר בשם "ההרגלים המיניים של פינגווין אדלי", שלא פורסם באופן רשמי אלא הועבר מיד ליד בין קבוצה קטנה של מומחים. רק ב-2012 התגלו מחדש המחברות של לוויק, ומחקרו פורסם בשלמותו.


הקימו קן יחד. הפינגוויניות האפריקאיות סוקי וצ'ופצ'יקוני מביעות חיבה הדדית | צילום: טיבור יגר, באדיבות הספארי ברמת-גן

דעות משתנות, ידע מצטבר

מאז זרמו הרבה מים מסביב לכף אדייר, והדעות, בעולם המדעי ובעולם בכלל, השתנו. התנהגות מינית שאינה אך ורק זכר ונקבה שמזדווגים לצורך התרבות כבר לא נחשבת לסוגייה כה נפיצה. במיוחד, התנהגות מינית בין שני זכרים או שתי נקבות נצפתה ביותר מ-1,500 מינים שונים, מחרקים ועד נחשים, מצפרדעים עד קופים. התנהגויות כאלו עשויות לכלול פעולות דמויות הזדווגות, כמו זכרים שעולים זה על גבו של זה, מגע של איברי המין, או מגע של היד או הפה של פרט אחד באיבר המין של הפרט השני.

יש גם מינים שבהם נראו זכרים מחזרים אחר זכרים אחרים ונקבות אחר נקבות, וזוגות חד-מיניים שמקיימים זוגיות בצורה דומה לזו של זוגות דו-מיניים. אצל אלבטרוסים, למשל, זוגות של נקבות נפוצים למדי, והן לא רק מקימות קן אלא גם מגדלות יחד גוזלים. ואם נחזור לפינגווינים, היו כמה מקרים של זוגות זכרים אצל פינגווינים בגני חיות, דווקא לא מהמין שחקר לוויק, אלא פינגווין הומבולדט (Spheniscus humboldti), פינגווין לבן אוזן (Pygoscelis papua) ופינגווין רצועת הסנטר (Pygoscelis antarcticus). בספארי ברמת גן היו אלו שתי נקבות, פינגוויניות אפריקאיות (Spheniscus demersus), בשם סוקי וצ'ופצ'יקוני, שהקימו קן יחד.

עם זאת, רוב המידע שיש בידינו על התנהגות מינית בין בני אותו מין אצל בעלי חיים מגיע מדיווח אנקדוטלי, בו חוקרים מספרים על התנהגויות שראו במקרה כאשר חקרו דברים אחרים, וכמעט ואין מחקרים שיטתיים בנושא. האם יכול להיות שההתנהגות הזו נפוצה בטבע אף יותר משחשבנו, אבל אנחנו לא יודעים על מקרים רבים שלה משום שהם לא מדווחים או נחקרים? כדי לבדוק זאת, חוקרים מקנדה, מפולין, ומארצות הברית הפיצו סקר בין זואולוגים וחוקרי התנהגות בעלי חיים, שחוקרים מינים שונים של יונקים. הממצאים שלהם מראים שאכן, מקרים רבים מאוד של התנהגות חד-מינית לא מדווחים, מסיבות שונות. אף אחת מהסיבות שניתנו בסקר לא הייתה רתיעה מהנושא או שיפוט מוסרי, כך שדברים בכל זאת השתנו במאה השנים האחרונות.


התנהגות מינית בין שני זכרים או שתי נקבות ידועה ביותר מ-1,500 מינים. שני זכרי זאב זהוב אפריקאי (Canis anthus) | צילום: Cecile Bloch, CC BY 3.0, PLOS One, via Wikimedia Commons

הבעיה עם אנקדוטות

65 חוקרים ענו על הסקר, וסיפקו מידע לגבי 52 מינים שונים שהם חוקרים. רוב המינים הללו הם קופים או קופי אדם, אך היו ביניהם גם מכרסמים, טורפים, ואפילו פילים ואורקות. 77 אחוזים מהחוקרים הללו אמרו שהם נתקלו בהתנהגות חד-מינית, אבל רק 48 אחוזים תיעדו את המקרים האלו ברשימותיהם, ורק 19 אחוזים כתבו עליהם במאמרים שפורסמו. ההתנהגות החד-מינית נראתה אצל 44 מ-52 המינים הנחקרים, ומתוכם, עבור 17 מינים – יותר משליש – לא היה שום תיעוד קודם בספרות שהצביע על התנהגות כזו. ביניהם היו כמה מיני קופים, וגם מין של סנאי קרקע (Xerus inauris) ונמייה מפוספסת (Mungos mungo). אם אפילו בסקר קטן כזה נחשפים 17 מינים שלא ידענו עליהם קודם, נראה שיש עוד הרבה מאוד שאנחנו מפספסים. 

מדוע החוקרים לא דיווחו על ההתנהגות החד-מינית שראו? התשובה הנפוצה ביותר, של כמעט חצי מהנשאלים, הייתה שההתנהגות הזו היא נדירה, ונראית רק מדי פעם. קשה לבצע מחקר מקיף על התנהגויות נדירות, שאי אפשר לדעת מתי ואיפה יתרחשו. החוקרים שיזמו את הסקר מעירים שבתחום התנהגות בעלי חיים מדענים שמים בשנים האחרונות יותר ויותר דגש על מחקרים כמותיים, שמשתמשים בניתוחים סטטיסטיים, ומתרחקים מתיאורים אנקדוטליים. כתבי עת פעמים רבות מהססים ולפרסם מחקר שמסתמך על תיאורים כאלו, וקרנות מחקר מעדיפות לממן את המחקרים הסטטיסטיים, שנתפסים כמדע מבוסס ומתקדם יותר. החוקרים מזהירים שהגישה הזו עלולה לפספס התנהגויות מסוימות, ולהקשות על השוואה בין מינים שונים – שכן איננו יודעים אצל מי ההתנהגות מצויה ואצל מי לא. ואומנם, הסקר הנוכחי מצביע על הזנחה מעוררת דאגה של התנהגויות שנתפסות כנדירות.


ההתנהגות מינית בין זכרים נפוצה אצלם יותר מאשר בין זכרים ונקבות. זוג זכרי ג'ירף | צילום: Andreas Stephan, CC BY-NC-SA 2.0, via Flickr

עולם הטבע וטבע האדם

בנוגע להתנהגות חד-מינית, טוענת קארין אנדרסון (Anderson), מיוזמות הסקר, ההשפעה של ההזנחה הזו עשויה להתפשט גם מעבר לעולם המדעי. התפיסה של התנהגות חד-מינית כתופעה נדירה בקרב בעלי חיים תרמה להצגה שלה כ"לא טבעית" בקרב בני האדם, אמרה אנדרסון בריאיון לעיתון הגרדיאן. "אני חושבת שצריך לתקן את התפיסה הזו. דבר אחד שאנחנו יכולים להגיד בוודאות הוא שהתנהגות חד-מינית היא נפוצה וטבעית בעולם החי". 

ג'וש דיוויס (Davis), ביולוג ממוזיאון הטבע בלונדון שלא היה מעורב בסקר, מסכים איתה. "יש תיעוד של התנהגות חד-מינית ב-1,500 מינים, אבל זו כמעט בוודאות הערכת חסר,  כי אנחנו רואים אותה כמעט בכל ענף של העץ האבולוציוני – עכבישים, דיונונים, קופים", אמר. "זה כנראה נדיר יותר להיות מין הטרוסקסואלי לחלוטין".

הביולוגית האמריקאית ג'וליה מונק (Monk) הזהירה מפני הסתמכות יתרה על מה שאנחנו מוצאים בטבע, בבואנו לבסס את תפיסתינו לגבי בני אדם. "אני חושבת שאנחנו לא צריכים להיות מוגבלים על ידי מה חיות עושות או לא עושות, כשאנחנו קובעים נורמות להתנהגות אנושית", אמרה. עם זאת, הוסיפה, "זה כן חשוב לחקור טוב יותר איך מתנהגות חיות, ולבחון עד כמה ההבנה שלנו את עולם הטבע מוגבלת על ידי מה שאנחנו מסוגלים לדמיין". 

שוויון זכויות ללהט"ב הוא עמדה מוסרית, והוא יישאר כזו ללא קשר לממצאי המחקרים. אם נוכל להתגבר על תפיסות מיושנות, להסתכל על המציאות כפי שהיא, ולא להתעלם גם מאירועים נדירים יחסית, נוכל לעשות מדע טוב יותר – ואולי גם ללמוד משהו על עצמנו.

24 תגובות

  • אנונימי

    קראתי מעט מאד

    לא מפליא שזכרים שמזדווגים עם נקבות מתות מזדווגים גם עם זכרים אחרים.

  • אנונימי

    - ועוד: -

    נראה שהשאלה העיקרית בהתייחס לכתבה (שכאמור קראתי מעט מאד ממנה, לא נראה שיש לזה ערך) היא כמה התנהגויות חולניות אחרות של האדם ניתן להצדיק כביכול באמצעות כלים בדומה לדברים שהכתבה מתייחסת אליהם?

  • אור

    הפסקה האחרונה מוכיחה שמטרת

    הפסקה האחרונה מוכיחה שמטרת הכתבה הייתה "תראו, חיות עושות את זה יותר ממה שחשבתם, אז זה בסדר שגם אנחנו" למה לערבב? אפשר ללמד ולא לדחוף דעות לא רלוונטיות. פינגווינים משתמשים בקקי כדי לבנות מחילות, אז זה בסדר שגם בני אדם יעשו את זה?

  • י.ד.

    הרבה שאלות מעניינות

    אולי השאלה המעניינת ביותר האם הגורם המסביר הוא דחף מיני לא הטרסקסואלי או שהוא מבנה חברתי פוליגמי שבו פרטים מסוימים נדחפים מחוץ למשחק ולכן כדי לספק דחפים מיניים וזוגיים עוברים להתנהגות מינית אחרת?
    זה כמובן נכון גם לחברה העכשווית. המתירנות המינית מחזירה את הפוליגמיות המינית אחרי שהיא נדחקה בידי הנוצרים לטובת המונוגומיות באלפיים שנה האחרונות. ההופעה של מיניות הומוסקסואליות וכמובן טרנסקסואלית היא תולדה של שוק מיני לא מוסדר שבו פחות גברים נהנים מיותר פרטנריות נשיות על חשבון גברים אחרים. במציאות הזו של חוסר הסדרה צצות גם זוגות נשיות של נקבות שכמו בכתבה לא מצאו בן זוג רשמי ולכן החליטו להמיר את הדחף לזוגיות לזוגיות נשית (ירדן ג'רבי אם תרצו היא דוגמא עכשווית ועצובה לכך).

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיונת אשחר

    הגורמים להתנהגות חד מינית אכן מעניינים

    ומן הסתם אין גורם אחד שאחראי לכל המקרים.

    יהיו אשר יהיו הגורמים, זה לא צריך להשפיע על השיפוט המוסרי שלנו. לכתוב על אישה שנמצאת בזוגיות שהיא "דוגמה עצובה" מעיד הרבה יותר על הכותב מאשר על האישה.

  • י.ד.

    דוגמא עצובה כי היא הזילה ריר על עידן חביב בהישרדות

    ואחרי שהבינה שעידן חביב והעולם הגברי לא סופר אותה מצאה נחמה בזרעות אישה. אז זה עצוב כיון שמלכתחילה היא רצתה זוגיות עם גבר. אז כולנו רוצים עולם מושלם שבו הבחירות הקודמות שלנו לא משפיעות על המציאות העכשווית אבל נראה שבמקרה שלה זה לא קרה. היא זכתה במדליה אולימפית אבל נתפסה כלא מושכת בעיני גברים. עצוב לי עליה. אולי אם היה לו דרך ארץ לעידן חביב אז במקום לשחק אותה הרווק הנצחי הוא היה גומל חסד עם אישה ומביא איתה ילדים גם אם היא 'בחורלה'.
    אם תשימי לב, הדוגמא הובאה כדי לבטא את המחיר של מתירנות מינית. בעולם שבו זוגיות היא מוסדרת כמו בעולם החסידי מסלול החיים של ירדן ג'רבי היה שונה. היא לא הייתה זוכה במדליה אולימפית אבל חיה במסגרת זוגית של משפחה וילדים. העולם הוא טרייד אוף.

  • אנונימי

    לא פחות חשוב

    חוץ מזה, - נדמה לי באופן מובהק, - אם אני מסכים למה ש-"י.ד." כתב מקודם ואם לא, - שדווקא התגובה של אשחר היא שמעידה על עצמה באופן מאד ברור, למרות כל מה שנדמה לה עצמה, - כפי שניתן להבין גם כן כמובן מאד בקלות.

  • אנונימי

    סתירה פנימית

    כל המאמר עד לפסקה האחרונה מציג עד כמה זה מעוות וטפשי לערבב מדע עם שיקולים דתיים (או בשמם המכובס שיקולים מוסריים).
    המדענים צריכים לתעד את הטבע במדויק ובפירוט ללא שום שיקולים זרים ולאחר מכן לנסות ולתת הסברים למה שראו, וגם זה ללא האנשה וללא שיקולים זרים.
    ואז באה הפסקה האחרונה ומשתמשת בבמה המדעית כדי לדחוף תעמולה של הדת הנגדית (למי שעוד לא הבין פרוגרסיביות היא דת לכל דבר). זה מזהם את השיח המדעי. פשוט לא מתאים.

  • א.א

    יאללה יאללה

    הבחירה שלך לחשוב שמשיכה לבני אותו המין היא "שיקול דתי" מעוותת, טיפשית ומזהמת את השיח הלא-שמרני (אין צורך לכפות את משאלות הגן-הסגור שלכן על אלה שלא מעוניינים להאמין בהזיות שלכן). תתקדמי

  • אנונימי

    הוכחת את דברי

    התגובה שלך, ובעיקר הנימה האלימה שלה, רק מחזקת את דברי על הדת הפרוגרסיבית.
    גם לא הבנת את דברי, וגם הטחת בי האשמות ללא ביסוס (אני אפילו לא יודע מה זה "הגן הסגור").
    בקיצור הגבת כמו פנאט דתי חמום מוח - מי שלהבנתך (לקח לך שבריר שניה להגיע להבנה הזו) לא מתיישר באופן מושלם עם האגנדה שלך - התגובה הרפלקסיבית שלך:
    לתקוף !!
    אבל בשיח המדעי אין מקום לשיקולי דת - לא אלה שמתמגדים ליחסים לא סטרייטיים ולא אלה שמתירים אותם. אם זו תופעה שקיימת בטבע, היא צריכה להיחקר וזהו.
    ערבוב של טיעוני דת (או בשמה האחר "מוסר") בשיח המדעי רק יסיג את הדיון המדעי לאחור.
    אם האוניברסיטאות יהפכו לחממות של ג'יהאד פרוגרסיבי (ונראה שיש מגמה כזו), לא רחוק היום שמדענים יחויבו בהצהרות נאמנות לאג'נדה הפרוגרסיבית. כשם שלפני 100 שנה זואולוגים הסתירו ממצאים של התנהגות הומוסקסואלית בטבע, עכשיו יצפו מהם להוכיח שהיא נפוצה בכל מקום.
    מדענים שעובדים כדי לרצות מישהו מפסיקים להיות מדענים.
    ולסיום, טעית אפילו במגדר שלי: אני גבר. גם טעות זו מוכיחה עד כמה שטחית צורת החשיבה שלך.

  • אריאל

    אתר מדעי או תעמולה להטבית?

    כתבה מאוד לא רצינית. כל מטרתה להראות שההתנהגות הלא סבירה ביולוגית הזו היא "טבעית". אם תשאלו את האוגרים, למשל, גם לנשוך למוות את הצאצאים זה התנהגות טבעית.

  • אלי

    לפי הכתבה, אפשר להצדיק גם פדופיליה ונקרופיליה..

    לא כל תופעה שנצפית לעיתים בטבע מוכיחה שזו התנהגות סבירה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיונת אשחר

    "סביר" זה לא מושג מדעי

    ומחקר מדעי לא מצדיק, וגם לא לא-מצדיק, שום התנהגות. הוא מתאר אילו התנהגויות נראות בטבע, ואילו לא.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיונת אשחר

    התנהגות חד מינית מתרחשת בטבע, ולכן היא טבעית.

    היא אפילו נפוצה. 

    השאלה של איך היא התפתחה באבולוציה היא שאלה אחרת. נראה שאתה מניח שהתנהגות כזו לא עוזרת, או אפילו מזיקה, להעברת הגנים לדור הבא. זה לא תמיד נכון. האלבטרוסיות שהוזכרו בכתבה, למשל, מגדלות אפרוחים שהם הצאצאים הביולוגיים של אחת מהן. אחת הנקבות מזדווגת עם זכר, לרוב כזה שנמצא בזוגיות עם נקבה אחרת, ומגדלת את האפרוח עם בת זוגה. כך הזוגיות הזו עוזרת לה להתרבות - היא לא יכולה לגדל את האפרוח לבד.

    במקרים אחרים, התנהגויות חד מיניות עשויות לחזק קשרים חברתיים בין פרטים, דבר שגם תורם לסיכויי ההישרדות והרבייה שלהם. ויש מקרים בהם ההתנהגות הזו היא עדיין חידה אבולוציונית. זו שאלה מעניינת, שבהחלט נחקרת - אבל היא לא קשורה לעובדה הפשוטה שהתנהגות חד מינית קיימת. 

  • תומך להטב

    מגע מיני?

    מי קבע שבעל חיי הנוגע באיבר מינו של פרט אחר זה מסיבות מיניות. אתה מתאר את זה כמשיכה. אבל זה לא מדויק. אם רופא נוגע למטופל באיבר מינו אז הוא נמשך אליו מינית? בקיצור אין בטבע יחסי מין בין בעלי חיים מאותו המין שמביאים צאצא. בעל חיי ככל הנראה לא יתאמץ לשכנע/לחזר אחר זכר אחר אם לא יצא מזה צאצאים. ולכן כל התוצאות פה לצערי לא מדעיות אלא פילוסופיות.
    כשם שניתן לשער שהתוצאות הנצפות הם קוויריות ניתן לשער שהם אקראיות, סתמיות, נועדו לטפל אחד בשני, להראות דומיננטיות.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיונת אשחר

    לא תיארתי את זה כמשיכה - תיארתי את זה כהתנהגות חד מינית

    משום שכך היא מוגדרת.

    בהחלט יכולות להיות לה שלל סיבות. זו כבר שאלה אחרת, מעבר לשאלה אם התנהגות הזו קיימת או לא (היא כן)

  • אנונימי

    יכול להיות שחסר זכרים או נקבות

    אי אפשר לקבל מזה תשובה מדעית

  • א.

    כשחסר בטבע בימינו - כי הכחדנו אותם

    גם מטרות של ויסות האוכלוסיה והנאה נצפו בקרב בעלי החיים בטבע.

  • ניסקו

    על אידיאולוגיה ומדע

    המאמר מציג דוגמה נפלאה לסיבה שהמדע צריך להיות נקי מאידיאולוגיה. אג'נדות דתיות, מוסריות ופוליטיות יכולות להיות מוטיבציה למחקר, אך בשום אופן לא משקפיים דרכם מפרשים את תוצאות המחקר או המכריעים את פרסומו. אג'נדות כאלה עיכבו ב-40 שנה את המחקר על השפעת חומרים משני תודעה על המיינד.

  • רמי

    פרופוגנדה להטבית

    חבל

  • אלי כהן מרמת גן

    ממש ככה

    שימוש באנקדוטות מדעיות לשם קידום אג'נדה להט"בית

  • עדי

    מה ההבדל בין התנהגות חד-מינית לכל אנקדוטה אחרת?

    כמו שלא מפרסמים בצדק כל אנקדוטה במאמר מדעי, כי הוא לא יומן מסע שבו מתואר כל דבר שנצפה, כך גם בצדק החוקרים לא מתארים את ההתנהגויות האלה כאשר הן חד פעמיות.
    נראה שדווקא הסיבה להתעסקות בזה היא הפוליטית - ניסיון לנפח כלפי הציבור תופעה מעבר לחשיבות ולשכיחות האמיתית שלה.

  • אנונימית

    לא תמיד יש צורך לפרסם כל פרט

    לא תמיד יש צורך לפרסם כל פרט ופרט, אך העובדה שחוקרים נמנעים מפרסום תופעות נדירות יותר מביאה לכך שלעיתים הן מתפספסות לחלוטין. במקרה הזה יש השלכות פוליטיות לנושא, אך אני מסכים שהוא אינו ייחודי לנטייה מינית.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיונת אשחר

    לכל מה ששאלת יש התייחסות בכתבה.

    יש חשיבות לדיווח על אנקדוטות, מכל סוג, גם אם הן נדירות יחסית. זה מאפשר לנו לדעת את מגוון ההתנהגויות שקיימות במין מסוים, ולהשוות אותן להתנהגויות של מינים אחרים. ובהחלט יש מאמרים מדעיים שמדווחים על התנהגויות כאלו.
    בקשר להתנהגות חד-מינית, אין ספק שיש דיווח חסר לגביה - אפילו בסקר קטן נמצאו כמה וכמה מינים שההתנהגות הזו נראתה אצלם, ולא דווחה מעולם. כך שניפוח שלה בוודאי שאין. היא פשוט מאוד נפוצה.