הגליל המזרחי בכותרות השבוע, עם חולים נוספים בחצבת בבית החולים פוריה ותן חולה כלבת שאותר באזור בית שאן

מספר חולי החצבת בצפון הארץ עלה לחמישה לאחר שאובחנו שני חולים נוספים. בחקירה האפידמיולוגית התברר שכולם נדבקו מאדם שחזר מחו"ל והיה בחדר המיון של בית החולים פוריה. 

משרד הבריאות מבקש מכל אדם שהיה במחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) במרכז רפואי צפון מ-21 בדצמבר 2023 בשעה 16:00 עד 22 בדצמבר בשעה 03:00, לפנות לטיפול רפואי אם מופיעים תסמינים של חום וכאבי ראש ולאחר כמה ימים מופיעה פריחה.

תקופת הדגירה של מחלת החצבת עלולה להגיע אפילו לשלושה שבועות, כך שאין לשלול על הסף אפשרות להדבקה גם אם חלף זמן מהביקור בבית החולים. המחלה מסוכנת במיוחד לתינוקות, לכן חשוב לא לדחות את חיסוני גיל שנה הכוללים גם את החיסון נגד חצבת.

גם חולים נוספים באבעבועות הקוף מתגלים לאחרונה בישראל. רובם הביאו את המחלה מחו"ל, אך יש גם מי שנדבקים בארץ. גם למחלה זו יש חיסון זמין בישראל המגן מפניה בשיעורים גבוהים מאוד. מי שנמצאים בקבוצת הסיכון העיקרית להדבקה, גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, מוזמנים לקבלו בקופות החולים. המחלה אמנם מסוכנת בעיקר למדוכאי חיסון, אך היא לא נעימה לאיש ועדיף למנוע אותה מראש.


חשוב לא לדחות את החיסון לחצבת, משום שהמחלה מסוכנת במיוחד לתינוקות. פעוט מקבל חיסון | צילום אילוסטרציה: Marina Demidiuk, Shutterstock

זהירות: כלבת  

משרד הבריאות מזהיר כי תן חולה כלבת התגלה באזור נחל חרוד בבית שאן. כל מי שהיה במגע עם התן הנגוע, או שבעלי החיים שברשותו באו במגע עם בעל חיים משוטט באזור בין 26 בדצמבר 2023 ל-9 בינואר 2024, מתבקש לפנות בדחיפות ללשכת הבריאות בעפולה או ללשכת הבריאות הקרובה למקום מגוריו, כדי להעריך את הסיכון ממחלת הכלבת ולקבל טיפול מונע אם יש בו צורך.

גם אם מדובר במגע קלוש בלבד, איחור בקבלת טיפול מונע עלול לגרום למוות, כפי שקרה לאחרונה בווייטנאם, שם בן 37 הניח שהשריטה שספג מכלב לא מזוהה נגרמה רק מהקולר של החיה. הוא לא פנה לקבלת חיסון ושלושה חודשים לאחר השריטה התפתחו אצלו תסמיני כלבת, ואז כבר היה מאוחר מדי. לאחר שמתחילים התסמינים המחלה הורגת מאה אחוזים מהחולים. מספר האנשים ששרדו בשלב זה בכל העולם עד היום הוא זעום. קבלת חיסון לאחר המגע עם הכלב היתה מצילה את חייו של האיש, לו היה פונה לסיוע רפואי בזמן.


טיפול מהיר יכול להציל חיים, גם לאחר ההדבקה בנגיף. כרזת הסברה על הפצתה של מחלה הכלבת | מקור: Crystal Eye Studio, Shutterstock

חיסון חשוב  

חיסונים נגד צהבת מסוג A ניתנים בישראל בגיל שנה וחצי ובגיל שנתיים. בגיל זה יש ירידה במספר ההורים שמביאים את הילדים לתחנות "טיפת חלב" כדי לשמור על שגרת החיסונים, לכן לעיתים החיסון הזה נשכח. המחלה בילדות בדרך כלל נחשבת לקלה, אך היא עלולה להסתבך וחבל שהכבד של ילדים ייפגע כשיש חיסון בטוח ויעיל שיכול להגן עליהם.

הנגיף הגורם לצהבת A עלול לעבור במזון מזוהם, כפי שקרה לאחרונה בארצות הברית, שם עובד במסעדה בניו ג'רזי אובחן עם צהבת A. עובד כזה עלול להדביק לקוחות לא מחוסנים, ולא בטוח שכולם יעברו את המחלה בקלות וללא סיבוכים. זו תזכורת לחשיבות החיסון.

0 תגובות