אבחון מוקדם של סוכרת היריון יכול למנוע סיבוכים שיסכנו את שלום האם והעובר. מחקר חדש מציע שיטת אבחון יעילה, שמסתמכת על מיקרואורגניזמים החיים במערכת העיכול

מחקר חדש מגלה כי החיידקים שמאכלסים את המעיים של נשים עשויים לאותת על התפתחות סוכרת היריון כבר בשליש הראשון של ההיריון. מדובר באבחון מוקדם בהרבה לעומת הכלים שהיו בידינו עד כה, והוא עשוי לאפשר טיפול מהיר שימנע פגיעה מיותרת בבריאות האם והעובר.

סוכרת היריון היא מצב שבו נשים הרות מתקשות לספוג סוכר ברקמותיהן, ולכן רמת הסוכר בדמן עולה ויוצאת מאיזון. שכיחות המחלה בעולם הולכת ועולה עם השנים, בין השאר עקב הגידול במספר האנשים עם השמנת יתר והנטייה הגוברת של נשים להיכנס להיריון בגיל מבוגר. נכון להיום כעשרה אחוזים מהנשים ההרות ברחבי העולם מאובחנות כחולות בסוכרת היריון.

לסוכרת היריון אין תסמינים במרבית המקרים, אך המחלה מסכנת את האם ואת העובר גם יחד. אצל האם היא קשורה לסיבוכים כמו רעלת היריון, סוכרת מסוג 2 ומחלות לב וכלי דם. העובר עלול לסבול מירידה ברמות הסוכר בדמו (היפוגליקמיה), וממקרוזומיה (Macrosomia) – לידת תינוקות גדולים במיוחד. כמו כן המחלה מעלה את הסיכון לסיבוכים בלידה. בטווח הארוך, תינוקות של נשים עם סוכרת היריון עלולים לסבול בהמשך חייהם מהשמנת יתר, סוכרת מסוג 2 ומחלות לב וכלי דם.

לקראת סוף השליש השני של ההיריון, או קצת לאחר מכן (שבועות 28-24), נהוג לעשות לנשים הרות בדיקת העמסת סוכר לאבחון סוכרת. ככל שהמחלה מזוהה מוקדם יותר, קל יותר למנוע סיבוכים באמצעים פשוטים למדי של אימוץ תזונה מתאימה ופעילות גופנית, ובמקרים חמורים יותר גם נטילת אינסולין, ובמידת הצורך ניטור מוגבר של האם והעובר במהלך הלידה, למניעת סיבוכים.


יש קשר בין הרכב אוכלוסיית החיידקים במעי להופעת סוכרת היריון. איור של סיסי המעיים שעל פני שטח הדופן הפנימית של המעי | Troyan, Shutterstock

החיידקים שמאפשרים אבחון מוקדם

מחקר של צוות חוקרים בינלאומי בהובלת עמרי קורן מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת בר אילן, שפורסם בכתב העת Gut, מצא כעת דרך לחזות סוכרת היריון כבר בשליש הראשון של ההיריון, חודשים לפני שהיא מאובחנת בדרך כלל. החוקרים הבחינו כי כבר בשליש הראשון של ההיריון קיימים הבדלים ניכרים באוכלוסיות החיידקים שחיות בדרכי העיכול ​​של נשים בריאות לעומת אלה שיפתחו סוכרת בהמשך ההיריון. אוכלוסיית החיידקים במעיים, אשר יחד עם מיקרואורגנזמים אחרים בגוף, מכונה מיקרוביום. בנוסף, נשים שעתידות לפתח סוכרת היריון מראות יותר סמני דלקת ועשויות לסבול ממחסור במטבוליטים מועילים – מולקולות שנוצרות בעקבות פירוק חומרי מזון וחשובות למאזן האנרגיה בגוף.

במחקר השתתפו 394 נשים הרות בנות 40-18 שטופלו במרכזי בריאות האישה של שירותי בריאות כללית בשנים 2017-2016. מכולן נאספו דגימות צואה ודם במהלך השליש הראשון של ההיריון. לאחר מכן, בבדיקות העמסת הסוכר שנעשו להן כרגיל במהלך השליש השני של ההיריון, אובחנה סוכרת היריון אצל 11 אחוז מהן. שאר הנשים, שנותרו בריאות, שימשו קבוצת ביקורת.

החוקרים השתמשו בדגימות שלקחו כדי לאפיין את אוכלוסיות חיידקי המעיים של הנשים, ואת הרכב המטבוליטים, ההורמונים והחלבונים הדלקתיים בדמן. כמו כן הם תיעדו את התזונה, את הרגלי החיים שלהן, כגון עישון, ואת ההיסטוריה הרפואית שלהן.

ניתוח הנתונים העלה שלנשים שפיתחו בהמשך סוכרת היריון היו רמות גבוהות יותר של חלבונים דלקתיים בדם ופחות חומצות שומן קצרות, התורמות לוויסות רמות הסוכר בדם, לעומת אלה שלא חלו. בנוסף מצאו שאוכלוסיות חיידקי המעיים של שתי הקבוצות היו שונות זו מזו במידה ניכרת. החיידקים האלה יכולים לשמש סמנים ביולוגיים שיתריעו על סכנה להתפתחות המחלה בהמשך ההיריון. החוקרים סבורים כי ההבדל הזה קשור להתפתחות של תהליך דלקתי ושל עמידות לאינסולין כבר בשלב מוקדם של ההיריון, עשרה שבועות לפני המועד המקובל של האבחון.

על סמך הנתונים האלה נעזרו החוקרים בבינה מלאכותית כדי לבנות מודל שחוזה ברמת דיוק גבוהה מי מהנשים יפתחו סוכרת היריון. כדי לשלול הטיות תרבותיות וגיאוגרפיות, הם בדקו את ניבויי המודל גם על נשים הרות בסין. נמצא שלמרות ההבדלים באורח החיים ובגנטיקה של הנבדקות, מאפייני אוכלוסיית חיידקי המעיים אפשרו לחזות סוכרת כבר בשלב מוקדם של ההיריון גם אצל הנשים הסיניות.

לבסוף, כדי לבדוק אם חיידקי המעיים מעורבים באופן ישיר או עקיף בהתפתחות סוכרת, טיהרו החוקרים את מעיהן של עכברות מחיידקים ואז השתילו להן דגימות צואה מתחילת ההיריון של נשים שפיתחו בהמשך סוכרת. העכברות אכן פיתחו סממנים של סוכרת היריון, דבר שעשוי לרמוז שהחיידקים תורמים להתפתחות המחלה. עם זאת אין בכך כדי לשלול את האפשרות שהשינוי בהרכב אוכלוסיית החיידקים נובע מהתפרצות המחלה ואינו הגורם לה. בנוסף, ייתכן שהמחלה הופיעה אצל העכברים בגלל גורמים אחרים שנמצאים בצואה, כמו מטבוליטים, יצורים חד-תאיים אחרים או נגיפים.

כך או כך, נראה כי הקשר החזק בין הרכב אוכלוסיית החיידקים להופעת המחלה יכול לסייע לאבחון מוקדם או לחיזוי של סוכרת היריון. כך יתאפשר להתחיל את הטיפול באם בשלב מוקדם יותר של ההיריון ולחסוך ממנה ומהעובר את ההתמודדות הקשה עם נזקי המחלה.

 

0 תגובות