סין מסתערת על תחום האינטרנט מהחלל, לוויין ריגול ישראלי חדש ועוד מקל בגלגלי החללית המאוישת של בואינג. סיכום השבוע ברחבי היקום

30 מיליארד שמשות

אסטרונומים גילו בגלקסיה רחוקה את החור השחור הגדול ביותר שזיהו עד כה, שהמסה שלו גדולה פי 30 מיליארד מזו של השמש שלנו. החור השחור הענקי התגלה בתצפיות של טלסקופ החלל האבל על צביר הגלקסיות Abell 1201, המרוחק כ-2.5 מיליארדי שנות אור מאיתנו. הגילוי נעשה בעזרת תופעת העידוש הכבידתי: גלקסיה כבדה שנמצאת בינינו לבין הגלקסיה הרחוקה, מעקמת בגלל הכבידה החזקה שלה את קרני האור שמגיעות מעבר לה, ומרכזת אותן כמו עדשה אופטית. החוקרים הבינו על סמך עיוות התמונות שבגלקסיה המעדשת יש גוף בעל מסה עצומה. באמצעות הדמיות רבות במחשב-על הם הסיקו בסופו של דבר שמדובר בחור שחור אולטרה-מסיבי.

"החור השחור הזה הוא אחד הגדולים ביותר שהתגלו אי פעם, קרוב לגבול העליון של הגודל האפשרי של חורים שחורים, על פי התיאוריות שלנו. לכן זו תגלית מרגשת ביותר", אמר ראש צוות המחקר ג'יימס נייטינגייל (Nightingale) מאוניברסיטת דורהם בבריטניה.

בניגוד לרוב החורים השחורים המוכרים לנו, הגוף החללי שהתגלה כעת כמעט אינו פעיל. כלומר הוא בולע מעט מאוד כוכבים וגופים אחרים. כשחור שחור פעיל, החומר שהוא בולע מאיץ לכיוונו ופולט קרני רנטגן וסוגים נוספים של קרינה, שמאפשרים לחקור את המערכת ולאפיין אותה. "עידוש כבידתי מאפשר לחקור חורים שחורים שאינם פעילים, וזה משהו שאנו לא יכולים לעשות כרגע בגלקסיות רחוקות", הוסיף נייטינגייל. "הגישה הזאת עשויה לאפשר לנו לגלות עוד חורים שחורים רבים מעבר לסביבה הקרובה אלינו ביקום, ולחשוף איך העצמים האקזוטיים האלה התפתחו במהלך ההיסטוריה הקוסמית הרחוקה".


הכבידה החזקה מעוותת את החומר סביב הגוף בעל המסה העצומה. הדמיה בעיני אמן של החור השחור | מקור: ESA/Hubble, Digitized Sky Survey, Nick Risinger (skysurvey.org), N. Bartmann

הסטארלינק הסיני

סין מתכננת להציב רשת ענקית של לווייני תקשורת במסלול נמוך סביב כדור הארץ, כדי לספק תשתית אינטרנט מחלל ולהתחרות ברשת סטארלינק של חברת ספייס אקס האמריקאית. המעצמה המזרח אסיאתית הודיעה כי במחצית השנייה של השנה היא תשגר טיל לונג-מרץ' 5B עם שלב שני מסוג יואנגז'נג 2 (Yuanzheng-2), המיועד כנראה להצבת לוויינים כאלה.

על פי דיווחים קודמים נראה כי סין מתכננת להקים מערך של כ-13 אלף לוויינים להפעלת הרשת, המכונה לעיתים גואוונג (Guowang), או "רשת לאומית". ייתכן שבהמשך הדרך חלק מהשיגורים יימסרו לידי חברות שיגור פרטיות שהחלו לפעול בסין בשנים האחרונות. להצבת רשת הלוויינים הסינית עשויות להיות השלכות רבות, הן על שוק התקשורת והאינטרנט מהחלל, הן על ההתנהלות והתיאום של המוני הלוויינים במסלול הנמוך סביב כדור הארץ, והן על סוגיות הנוגעות לכמות פסולת החלל.


בדרך לפרוס רשת תקשורת נוספת בחלל? טיל לונג מרץ' 5B משגר את אחד הרכיבים של תחנת החלל הסינית, אוקטובר 2022 | צילום: Ourspace

לראות מעבר לאופק

ישראל שיגרה השבוע לוויין ריגול חדש – אופק 13. הלוויין, שמשקלו כ-350 ק"ג, הוא לוויין מכ"מ המקיף את כדור הארץ פעם בשעה וחצי, ומסלולו עובר גם מעל סוריה ואיראן. הוא שוגר ביום רביעי לפנות בוקר מבסיס במרכז הארץ על גבי טיל שביט ישראלי, מתוצרת התעשייה האווירית, ונכנס בהצלחה למסלולו.

"אופק 13 משגר קרן לקרקע, וההחזר והשינויים שבה מאפשרים ליצור תמונה כמו שאנחנו רואים ממצלמה אלקטרו-אופטית. זה הייחוד שלה. אנחנו יכולים לראות באור ובחושך, ויכולים לחדור מבעד לעננים ולצלם בכל תנאי מזג אוויר", הסביר אחרי השיגור אבי ברגר, ראש מינהלת החלל במינהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) של משרד הביטחון. "הלוויין כבר משייט בחלל ומייצר אינדיקציות מוצלחות. הוא מדבר איתנו אחרי ששחררנו אותו לחלל ועשה פעולות מורכבות כמו פריסת פאנלים סולריים, התייצבות במסלול והיערכות לקבלת משימות מאיתנו". 

זהו לוויין הריגול התשיעי בסדרת "אופק" שנכנס למסלול, אבל רק השלישי שהוא לוויין מכ"מ, ולא צילום אופטי. לוויין המכ"מ הקודם בסדרה, אופק 10, שוגר לפני קרוב לעשר שנים, באפריל 2014.

הבואינג שלא ממריא (בינתיים)

חברת בואינג דחתה שוב בכמה חודשים את שיגור הבכורה המאויש של חללית "סטארליינר", שאמורה להטיס אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית. החללית של בואינג השלימה בהצלחה טיסת מבחן לא מאוישת לתחנת החלל במאי 2022, אך הטיסה המאוישת נדחתה כמה פעמים. רק בחודש שעבר הודיעו בואינג וסוכנות החלל של ארצות הברית, נאס"א, כי השיגור מתוכנן לחודש אפריל הקרוב, אך בשבוע שעבר דווח כי השיגור נדחה למאי. השבוע הודיעה נאס"א על דחייה נוספת. "לאחר דיונים החלטנו כי המועד הטוב ביותר לשיגור הוא לא לפני 21 ביולי", אמר סטיב סטיץ' (Stich), ראש תוכנית הטיסות המאוישות בנאס"א.

הסיבות לדחייה הן עומס צפוי בפעילות בתחנת החלל, לצד עומס שיגורים באביב מבסיס החלל העיקרי של נאס"א, קייפ קנדי בפלורידה. ובעיקר – נאס"א מבקשת עוד זמן לבחון רכיבים בחללית החדשה, כולל בדיקה נוספת של מערכת המצנחים. "כרגע אין חשש מיוחד בנוגע למצנחים", הבהיר סטיץ'. "הם מותקנים בחללית ומצבם טוב. אנו פשוט רוצים לעבור שוב על כל הנתונים ולוודא שהחללית מוכנה לטיסה בטיחותית".

הצוות המיועד לטיסת המבחן הם בארי ווילמור (Wilmore) וסוניטה וויליאמס (Williams) – שניהם אסטרונאוטים ותיקים של נאס"א. הצלחה של טיסת המבחן – כשהיא תצא לפועל סוף סוף – אמורה לסלול את הדרך לצירופה של בואינג לחברת ספייס אקס, המטיסה אסטרונאוטים לתחנת החלל מאז 2020.


לבדוק שוב את מערכות החללית, בעיקר את המצנחים. חללית סטארליינר של בואינג בהכנות לטיסה המאוישת הראשונה שלה |  צילום: Boeing/John Grant

 

0 תגובות