מינהל המזון והתרופות בארצות הברית אישר טיפול גֵני ראשון להמופיליה – והוא עולה המון. מפתחי הטיפול מסבירים: הטיפולים הקיימים עולים יותר... במצטבר

אילו יכולנו להחליף גֵן פגום בעותק תקין שלו, ייתכן שהיינו מצליחים לרפא מחלות תורשתיות. כבר יש כיום יותר ויותר סיפורי הצלחה בשימוש בריפוי גֵני, שיטה שבה מחדירים לתאי הגוף גֵן חלופי שאמור לתקן את תפקודם. למרות המאמצים הרבים שהושקעו בשיטה, מינהל המזון והתרופות בארצות הברית (FDA) אישר עד כה רק טיפולים בודדים המבוססים על הגישה הזאת.

כעת הגיע טיפול חדש, כשהמינהל אישר טיפול גֵני ראשון למחלת ההמופיליה B, שמתאפיינת בדימומים עקב בעיה בקרישת הדם. הטיפול, שפיתחה חברת התרופות ברינג (Behring), נועד לשקם את מנגנון הקרישה בדמם של החולים – אך עלותו גבוהה במיוחד: 3.5 מיליון דולר לפי ההערכה הראשונית.

סכנת דימומים

המופיליה (דממת) היא מחלה תורשתית נדירה שנגרמת מפגם בְּגֵן המעורב בתהליך קרישת הדם. כתוצאה מכך החולים לא מייצרים בגופם מספיק חלבונים המכונים "גורמי קרישה", שתפקידם ליצור קרישי דם. ולכן הם עלולים לסבול מדימומים ממושכים וכבדים בעקבות שריטות, פציעות או חבלות. כמו כן נשקפת להם סכנת חיים בכל ניתוח, ואפילו בטיפול שיניים שגרתי. הדימומים התכופים פוגעים באיבריהם, ובעיקר במפרקים ובגפיים וגורמים כאבים כרוניים ושלל סיבוכים.

כ-80 אחוז מחולי הדממת סובלים מהמופיליה A, ועוד חמישה אחוזים סובלים מצורה קלה יותר שנקראת המופיליה C. חמישה עשר האחוזים הנוספים חולים בהמופיליה B, שפוגעת באחד מכ-40 אלף איש בעולם, רובם גברים. כיום החולים מקבלים עירויים תכופים של גורם קרישה לווריד, שנועדו למנוע את הדימומים. טיפול חד-פעמי יעיל ישחרר אותם מהשגרה המשעבדת הזאת, המחייבת אותם לעבור עירויים בבית או להגיע לבית החולים כל יומיים או שלושה, וישפר מאוד את איכות חייהם.


כל מכה או חבלה קלה עלולות לגרום לדימום ממושך. דימום תת-עורי בידו של חולה המופיליה | מקור: Rattiya Thongdumhyu, Shutterstock

 לתקן את הגֵן

בשנים האחרונות נעשה מאמץ מחקרי רב לפיתוח ריפוי גֵני יעיל להמופיליה B ולהמופיליה A. לאחרונה אישר לבסוף ה-FDA את השימוש בהמג'ניקס (Hemgenix), טיפול גֵני חדש לחולי המופיליה B. הטיפול משתמש בנגיפים מהונדסים כדי להחדיר לתאי הכבד של החולה גֵן בריא ובו הוראות הייצור לגורם הקרישה החסר. כדי לשפר את יעילות הטיפול אף יותר פיתחו החוקרים גרסה של הגֵן שהחלבון שהוא מייצר פעיל פי 8-5 מגורם הקרישה הרגיל.

במסגרת הטיפול הנגיפים המהונדסים מדביקים את תאי הגוף של החולה ומחדירים לתאים את הגֵן החלופי. בעקבות זאת, תאי הכבד האחראים על כך מתחילים לייצר גורמי קרישה תקינים. בהמשך, תאי הכבד מפרקים את הנגיפים המהונדסים ומפנים אותם מהגוף, בשעה שהגֵן הבריא נשאר בתאים. בתוך כמה חודשים, גופם של המטופלים אמור לייצר כמות קבועה ויציבה של גורם קרישה, ברמה שתפחית או תבטל את הצורך בעירויים ותצמצם את מספר הדימומים, עד כדי החלמה מלאה.

הטיפול נבדק על 54 גברים בוגרים הסובלים מהמופיליה בינונית או חמורה. משתתפי המחקר התחילו לייצר את גורם הקרישה החסר בתוך כמה חודשים ממועד קבלת הטיפול, פעילותו בגוף עלתה ורמת הדימום ירדה ב-54 אחוז לאורך השנה הראשונה. אחרי שנתיים 94 אחוז מהמשתתפים הפסיקו לגמרי את העירויים השגרתיים. תופעות הלוואי היו בדרך כלל קלות יחסית וכללו בין השאר עלייה בכמות אנזימי הכבד, כאבי ראש, עייפות ובחילות.

אחת השאלות החשובות שעולות מהמחקר היא אם הייצור של גורם הקרישה יישמר לאורך זמן. במקרה שתהיה דעיכה בייצורו, לא יתאפשר לחזור על הטיפול, כיוון שמערכת החיסון של החולה כבר תדע לזהות את הנגיף המהונדס, תגיב נגדו בעוצמה ותסלק אותו מהגוף במהירות לפני שיספיק להעביר את הגֵן התקין. לכן חשוב מאוד להמשיך לעקוב אחרי המטופלים עוד זמן רב.

ממצאים מעודדים התקבלו בהקשר הזה בניסוי קליני אחר על חולי המופיליה B שטופלו בתרופה דומה, שם הרמה של גורם הקרישה נשמרה יציבה לאורך שמונה שנים לפחות. החוקרים סבורים כי הטיפול בהמג'ניקס יהיה יעיל למשך עשר שנים לפחות, ובתקווה גם הרבה יותר.


רוב משתתפי הניסוי הפסיקו לגמרי את העירויים השגרתיים בחלוף שנתיים מהטיפול הגני. גורם הקרישה 9 החסר אצל חולי המופיליה B | מקור: Antonia Reeve, Science Photo Library

תג מחיר

הטיפול החדש מעורר תקווה בחולים. עם זאת, מכיוון שהמופיליה B היא מחלה נדירה למדי, הרווח של החברה ממנו צפוי להיות מוגבל. ניתוח מחירי התרופות בארצות הברית מעלה כי מחירה של התרופה היקרה ביותר כיום, זולגנסמה (Zolgensma), המיועדת לחולי ניוון שרירים, עומד על 2.1 מיליון דולר. המג'ניקס תעלה יותר. הרבה יותר. לפי ההערכות הנוכחיות מחירו של טיפול חד-פעמי בתרופה יהיה 3.5 מיליוני דולרים, מה שהופך אותה לתרופה היקרה בעולם.

מפתחת הטיפול, חברת ברינג, טוענת כי המחיר הגבוה מוצדק, מכיוון שמדובר בשימוש חד-פעמי ויש לתרופה פוטנציאל להציל חיים ולרפא את המחלה. מחקר הראה כי המחיר המצטבר של הטיפול הסטנדרטי עומד על 800-300 אלף דולר בשנה לכל חולה המופיליה, וכעשרים מיליון דולר בממוצע לאורך כל החיים. לכן מעריכים כי בטווח הרחוק הטיפול יחסוך למערכת הבריאות בארצות הברית 5.8-5 מיליון דולר בממוצע לאדם.

סגן נשיא הפדרציה העולמית להמופיליה גלן פירס (Pierce) אמר לכתב העת Nature, "המחיר הגבוה של המג'ניקס יחזיר את עצמו תוך זמן קצר יחסית, בהנחה שיישאר פעיל לאורך זמן". לדבריו, "האישור של המג'ניקס הוא אבן דרך מרכזית בדרך לריפוי, ונראה כי חלק מהמושתלים אכן יחלימו לשנים רבות".

 

2 תגובות

  • יהודית

    אבחון טרום השרשתי

    זו מחלה שעוברת במשפחות, שיעשו אבחון טרום השרשתי ולא יולידו ילדים חולים.

  • יהודה

    מגניב

    ..