תוכים הראו שהם מסוגלים להחליף אסימונים במזון מסוגים שונים, ואף להפעיל חשיבה כלכלית ולבחור את הפעולה המשתלמת ביותר

מה הייתם מעדיפים לקבל –  קערת נודלס, שאתם די אוהבים אבל לא משתגעים עליה, או 20 שקל, שבהם תוכלו לקנות בדוכן הסמוך את הפיצה האהובה עליכם ביותר?

זו לא נשמעת שאלה קשה במיוחד: ברור שעדיף לקבל את הכסף ולקנות את האוכל הנחשק יותר. עם זאת, בחירה כזו דורשת ממנו להתגבר על הדחף לאכול את הנודלס שנמצא כבר מולנו, כמו גם להבין את הרעיון של כסף ומה הוא יוכל לקנות לנו, אם נצליח להתאפק רק עוד קצת. האם בעלי חיים מסוגלים גם הם להבין את הערך השרירותי שמוצמד לכסף, ולדחות סיפוקים בצורה שתאפשר להם להשתמש בו בהצלחה?

מחקרים שנעשו בעבר הראו ששימפנזים וקופי קפוצ'ין אכן מסוגלים להשתמש באסימונים (tokens) מסוגים שונים ולהחליפם באוכל בצורה יעילה. עכשיו התפרסם מחקר שמראה שגם תוכים יכולים לעשות זאת.

החוקרים, ממכון מקס פלנק לאורניתולוגיה בגרמניה, לימדו 36 תוכים להחליף אסימונים תמורת אוכל. התוכים בניסוי כללו ארות ירוקות גדולות (Ara ambiguus), ארות כחולות גרון (Ara glaucogularis), מקאו כחולי ראש (Primolius couloni) ואפרורים אפריקניים (Psittacus erithacus). הם למדו את ערכם של שלושה אסימונים: את הראשון אפשר להחליף עבור גרגירי תירס, שהתוכים אוכלים אבל אינם אוהבים במיוחד, את השני בגרעיני חמניה, פרס נחשק קצת יותר, והשלישי קונה פיסת אגוז מלך, מהמזונות האהובים ביותר על הציפורים.

לאחר שהתרגלו לעבוד עם האסימונים, הציבו החוקרים בפני התוכים בחירה: התירס הבלתי-נחשק מול האסימון שמקנה את הפרס הגדול, חתיכת האגוז. כל התוכים הראו חשיבה כלכלית והעדיפו את האסימון. רק כחול ראש אחד, במבחן אחד מתוך ה-20 שניתנו לו, בחר דווקא בתירס. אולי נמאס לו מאגוז.

כאשר הבחירה הייתה בין אותו אסימון, שיכול לקנות אגוז, ובין גרעיני החמניה הנחשקים אמנם פחות אך עדיין טעימים יותר מתירס, התוכים עדיין העדיפו ברוב הפעמים להשתמש באסימון. כשהבחירה הייתה בין תירס לבין אסימון שקונה גרעיני חמניה, כבר היו כמה תוכים שלא הראו העדפה משמעותית לאחד מהם.

בתור ביקורת, כדי לוודא שהתוכים לא פשוט בוחרים באסימונים בכל מקרה, נתנו להם החוקרים בחירה בין אסימון שאפשר לקבל תמורתו תירס לבין גרעין חמנייה. מלבד מקאו כחול ראש אחד שלא הראה העדפה, כל התוכים בחרו בגרעין החמנייה.  

התוכים העדיפו איסמון שקונה מזון נחשק במקום לקבל מיד מזון סתמי. אפרור אפריקאי | צילום: Shutterstock
התוכים העדיפו איסמון שקונה מזון נחשק במקום לקבל מיד מזון סתמי. אפרור אפריקאי | צילום: Shutterstock

נהנים מהמשחק

ומה יעשו התוכים כאשר ניצבת לפניהם בחירה בין מזון מסוים, לבין אסימון שהם יכולים להחליף באותו מזון בדיוק? הפעולה הכלכלית החכמה היא לקחת את המזון, וכך להימנע מהצורך לקחת את האסימון ואז לתת אותו בחזרה לחוקר כדי לקבל את האוכל. אבל לא כולם עשו זאת, ואפרור אפריקאי אחד העדיף באופן קבוע דווקא את האסימון.

אנסטסיה קרשניניקובה (Krasheninnikova), שהובילה את המחקר, חושבת שיש לה הסבר לכך: האפרור האפריקאי, לדעתה, לא עשה טעות, אלא בחר באסימון משום שהוא נהנה מההתעסקות איתו. "אנחנו יודעים שהאפרורים מאוד אוהבים לשחק", היא אמרה בראיון לניו-יורק טיימס.

המחקר מראה שתוכים, הידועים כציפורים חכמות ביותר, מסוגלים לחשיבה כלכלית הכוללת הבנה של הערך השרירותי שהוצמד לאסימונים, ויכולת לוותר על סיפוק מיידי. שניים מהמינים, הארה הירוקה הגדולה והארה כחולת הגרון, ביצעו את המטלה לא פחות טוב משימפנזים וקופי קפוצ'ין.

המחקר גם מראה, שלא במתכוון, את החסרונות שיכולות להיות לניסוי מעין זה, פשוט מפני שמה שנכון לנו כבני אדם אינו בהכרח נכון לבעלי חיים אחרים. אנחנו החלטנו שכאשר הבחירה היא בין מזון מסוים לאסימון שקונה את אותו מזון, ההעדפה הנכונה יותר היא המזון, משום שהיא דורשת פחות מאמץ. עבור התוכים, שנהנים מהמשחק, הבחירה באסימון יכולה להיות נכונה לא פחות.  

צפו בסרטון של "ניו יורק טיימס" על בחירתם הכלכלית של התוכים (באנגלית): 

תגובה אחת

  • אלכס

    בעל חיים שבע יעדיף אסימון מאשר מזון

    לשמור לשעת מחסור/רעב