הקורונה והתרופה למלריה:
בוטל פרסום המאמר הבעייתי

שני כתבי עת רפואיים ביטלו בדיעבד פרסום מחקרים על מחלת COVID-19, בגלל בעיות בנתונים שעליהם התבססו המחקרים. אחד מהם עסק ביעילות של כלורוקווין

לפני כחודשיים דיווחנו על מחקרים קליניים בתרופות כלורוקווין והידרוקסיכלורוקווין – שפותחו לטיפול במלריה – כטיפול אפשרי במחלת הקורונה, COVID-19. בכתבה הצבענו על בעיות במאמר שתיאר ניסוי קליני בתרופות וטען שהתרופות יעילות כטיפול במחלה. אחת הנקודות שהועלתה בכתבה היא שהתרופה אף עלולה להזיק לחולים שטופלו בה.

בחודש מאי פורסמו שני מאמרים בכתבי עת רפואיים מובילים: אחד, ב-New England Journal of Medicine הצביע על כך שמחלות לב הן גורם סיכון מוגבר למוות ממחלת הקורונה, על בסיס מידע מ-9,000 חולים. האחר, בכתב העת The Lancet הצביע על כך שהתרופות למלריה ושילובים שלהן עם אנטיביוטיקה או אבץ גורמים ליותר מיתות אצל חולי קורונה, לעומת חולים שלא טופלו בתרופות אלו. המאמר הזה התבסס על נתונים מ-96 אלף חולים. את שני המחקרים ביצעו צוותים בהובלת אותם שלושה חוקרים מבוסטון, שיקאגו וסולט לייק סיטי, ושניהם התבססו על נתונים שסיפקה חברת Surgisphere. בעקבות פרסום המאמר על התרופות למלריה עצר ארגון הבריאות העולמי את כל הניסויים הקליניים בתרופות אלה.

כשבוע לאחר פרסום המאמר על התרופות למלריה, פרסמו 120 חוקרים ורופאים מכתב פתוח והצביעו בו על בעיות במאגר הנתונים ובניתוח הסטטיסטי של הנתונים. במקביל, רופא אחר העלה חששות לגבי יכולותיה של החברה שסיפקה את הנתונים לחוקרים, וכן טענות כי החברה אינה מוכנה לשתף את הנתונים עם הקהילה המדעית. לאחר שחוקרים חיצוניים, וחלק מהכותבים החתומים על המאמרים, לא הצליחו לקבל גישה לנתונים של החברה כדי לעשות ניתוח סטטיסטי בלתי תלוי, בוטל הפרסום של שני המאמרים. חוקרים אחרים העלו חששות לגבי מחקר על תרופה אחרת, שמבוסס גם הוא על נתוני אותה חברה ופורסם במאגר טרום-פרסום. גם מאמר זה נמשך מפרסום.


לפי המחקרים הראשוניים התרופה לא מונעת מוות מקורונה, ולא ברור אם היא מזיקה. מבנה המולקולה של הידרוקסיכלורוקווין | מקור: Z1HAM, Shutterstock

איתור כשלים

חשוב לציין שביטול הפרסום עצמו אינו אומר בהכרח שהתרופות אינן מזיקות או שהן מועילות בטיפול בחולים. למעשה, ב-5 ביוני יצאה הודעה לתקשורת של אוניברסיטת אוקספורד לגבי תוצאות ביניים של ניסוי קליני בהידרוקסיכלורוקווין כטיפול בחולי קורונה. על פי ההודעה, התרופה לא הקלה על מצב החולים בבתי החולים ולא מנעה מקרי מוות, לעומת חולים שלא טופלו בתרופה. לא צויין אם התרופה החריפה את מצבם של החולים, אך לפחות לפי נתוני התמותה שנמסרו לתקשורת, לא נראה שזה המצב. המחקר המלא אמור להתפרסם בקרוב. באתר המרכז את כלל הניסויים הקליניים רשומים כמעט 200 מחקרים קליניים המתנהלים כעת על טיפול בחולי קורונה בהידרוקסיכלורוקווין. התוצאות של מחקרים אלה צפויות להתפרסם בשבועות ובחודשים הקרובים.

מקרה זה הוא דוגמה נוספת ליכולת של הקהילה המדעית לאתר כשלים במחקר ולתקן או אף לבטל בדיעבד את הפרסום של מחקרים מטעים – אפילו אם תוצאות המחקר המטעה תומך בעמדה הכללית של הקהילה המדעית לגבי חוסר היעילות של התרופה בטיפול בקורונה.