ממצאים חדשים מעלים כי אדם קדמון הגיע לפיליפינים מאות אלפי שנים מוקדם ממה שסברו עד כה. חוקרים משערים כי אפשר שבני מין זה הם אבותיהם של ה"הוביטים" מאינדונזיה

לפני כ-700 אלף שנה צדה קבוצת אנשים באי לוזון שבפיליפינים קרנף פיליפיני (Rhinoceros philippinensis), הסירה את הבשר מהעצמות בעזרת כלים חדים מאבן ואף ניפצה עצמות ברגליה הקדמיות של החיה כדי להגיע למח העצם. העצמות החתוכות, עם 57 כלי אבן ועצמות של מינים אחרים, מצבים ולטאות ועד צבאים וסטגודונים (קרובי משפחה של הפיל) נחשפו במחקר חדש. הממצאים מעלים שבני אדם הגיעו לאיים אלו מאות אלפי שנים לפני מה שסברנו עד כה.

מדובר בינתיים בעדויות עקיפות בלבד, שכן לא נמצאו עצמות אדם באותו אזור. היות שכך אנחנו לא יודעים לאיזה מין השתייכו אותם אנשים קדומים, אך הם לא היו מהמין שלנו, שבאותו זמן עדיין לא היה קיים. סביר שהם היו מהמין הומו ארקטוס (Homo erectus), מין קדום שחי בין השאר ביבשת אסיה, לא רחוק מהפיליפינים. שאלה מעניינת עוד יותר היא הקשר האפשרי שלהם להומו פלורסיינסיס (Homo floresiensis), האנשים נמוכי הקומה המכונים "הוביטים" שהתגוררו באי פלורס באינדונזיה הסמוכה עד לפני כ-50 אלף שנה.

קיומם של ההוביטים נחשף לראשונה רק ב-2003, ומיד עורר התעניינות ומחלוקות. המאפיין הבולט ביותר שלהם הוא קומתם, שלא עלתה בהרבה על מטר אחד. בתחילה טענו חלק מהחוקרים שמדובר בבני המין שלנו, הומו ספיאנס, שסבלו מתסמונת פיזיולוגית כלשהי שגרמה לגמדות. אך מציאתן של עצמות נוספות באי בעלות אותם מאפיינים, והתיארוך שהראה שהן נמצאו שם כבר מלפני כמאה אלף שנה, הרבה לפני שבני המין שלנו הגיעו לאזור, שללו את ההשערה הזו.

הרעיון לפיו ההוביטים התפתחו מאוכלוסייה של הומו ארקטוס הפך להשערה מובילה, שכן זהו המין היחיד שידוע לנו שהיה בדרום מזרח אסיה בתקופה זו. עם זאת, מחקר שהתפרסם בשנה שעברה ובדק שורה של מאפיינים פיזיולוגיים במאובני ה"הוביטים" הגיע למסקנה שהם קרובים יותר דווקא להומו הביליס, שעד אז סברנו שמעולם לא עזב את אפריקה.

סימני החיתוך וכלי האבן מעידים כי בני אדם ביתרו את הקרנף. העצמות שנמצאו בפיליפינים | צילום:Museum national d’Histoire naturelle, France
החתכים והכלים מעידים כי בני אדם ביתרו את הקרנף. העצמות בפיליפינים | צילום:Museum national d’Histoire naturelle, France

מעבר לים

המסלול ההגיוני ביותר מיבשת אסיה לאי פלורס הוא ממערב, דרך האי האינדונזי ג'אווה ושכניו, אבל גם במסלול זה יש לחצות עשרות קילומטרים של ים עמוק – לא דבר פשוט לעשות, במיוחד בלי סירות. המסלול החלופי הוא מצפון, דרך הפיליפינים. הוא אמנם כולל מרחבים גדולים יותר של ים פתוח, אך הזרמים באזור זה הם לרוב מצפון לדרום, ולכן אולי היה קל יותר לעשות זאת. המחקר החדש מחזק את ההשערה שאבותיהם של ההוביטים, יהיו אשר יהיו, הגיעו לאינדונזיה בדרך זו.

"נוכחות של בני אדם בפיליפינים לפני כ-700 אלף שנה אכן עשויה להיות הצעד הראשון בדרך לפתרון המסתורין של מוצא אנשי פלורס" אמר תומאס אינגיקו (Ingicco), שהוביל את המחקר, בראיון לכתב העת New Scientist.

עם זאת, שאלות רבות עדיין פתוחות, בהן כיצד הצליחו האנשים הקדומים לחצות את הים ולהגיע לאי הפיליפיני, ומשם אולי גם לאינדונזיה. החוקרים מודים שהרעיון כי הומו ארקטוס או מישהו מקרוביהם בנו סירות, ולו הפשוטות ביותר, לפני יותר מחצי מיליון שנה אינו נראה הגיוני במיוחד. אך לאור הממצאים החדשים, הם אומרים, "לא ניתן לדחות את ההשערה הזו".

תגובה אחת

  • ששון

    מה אתה קופייץ

    אם לא נמצאו עצמות אדם, אז אפשר לומר שהמאמר הזה מוכיח שהיה לאותם הומו-הספינקס.....הליקופטרים.