קופי אדם נוהגים להסתובב סביב עצמם, לרוב כשהם תלויים על חבל או ענף של מטפס. חוקרים סבורים שהם מנסים לשנות את המצב התודעתי שלהם, כפי שאולי עשו גם אבותינו

כולנו מקבלים מדי פעם סרטונים ויראליים מצחיקים. שני חוקרים מבריטניה שקיבלו סרטון שכזה לא הסתפקו בלצחוק ולהעביר אותו הלאה, אלא החלו לחקור את התופעה מאחוריו.  

צפו באחד הסרטונים שהחלו את המחקר:

הגורילה שנראה בסרטון חי בגן החיות בדאלאס, בארצות הברית. אל תדאגו: הוא לא סגור בחדר הקטן הזה, יש לו מכלאה גדולה בחוץ עם גורילות נוספות. באותו יום הוא קיבל בריכה קטנה לשחק בה, ואחרי שבדק את טמפרטורת המים, החל פשוט... להסתובב. הוא נע ממש כרקדן, זרועותיו מתנופפות, מעיפות טיפות מהמים אל על. אבל עוד יותר מהחן בתנועה של בעל החיים הגדול, בולטת ההנאה שלו. הוא רוקד לעצמו, פיו פעור בחיוך שמזכיר את ההבעה על פניו של פעוט בגן שעשועים, אבוד באקסטזה של הסיבוב.

הסרטון, כאמור, עורר את סקרנותם של אדריאנו לאמיירה (Lameira) ומרקוס פרלמן (Perlman), שחוקרים התנהגות בעלי חיים. הם לא תהו מדוע הגורילה מסתובב סביב עצמו: השמחה הברורה שלו סיפקה לכך תשובה. הוא עושה זאת כי זה גורם לו עונג, כי הוא נהנה מכך. אבל מה יש בסיבוב שגורם להנאה? ומדוע קופי אדם רבים כל כך, ממינים שונים, עושים זאת?

שכן הגורילה מדאלאס אינו היחיד שאוהב להסתובב. לאמיירה ופרלמן חיפשו ומצאו ארבעים סרטוני יוטיוב שבהם קופי אדם, לא רק גורילות אלא גם שימפנזים, בונובו ואורנגאוטנים, הסתובבו סביב עצמם. בחלק מהסרטונים יותר מבעל חיים אחד הסתובב, או שאותו אחד החל להסתובב שוב ושוב. בסך הכל, היו בידיהם 132 מקרים של סיבובים שהונצחו בסרטון. הגורילה מדאלאס, שהחל את הכל, לא היה שם: החוקרים העדיפו להתמקד בסוג הנפוץ ביותר של סיבובים, שנעשה בעזרת חבל או ענף של מטפס. בשיטה זו קוף האדם נתלה על החבל ומסתובב באוויר סביב עצמו, כפי שהגורילה הצעירה משמורה ברואנדה עושה בסרטון הבא:

לאחרי שניתחו את הסרטונים ובדקו את מהירות הסיבוב של קופי האדם, הגיעו החוקרים למסקנה שהם מכניסים את עצמם בכוונה למצב של סחרחורת, שבו התפיסה שלהם, ואולי גם המודעות שלהם, משתנות. האם, תוהים החוקרים, הם מנסים להגיע למצב תודעתי שונה, כפי שאנחנו עושים למשל כשאנחנו שותים אלכוהול או נוטלים סם מסוג אחר?

אלכוהול, סמים, סיבוב

"כל תרבות מצאה דרך להתחמק מהמציאות, בעזרת טקסים או מנהגים מיוחדים", אמר לאמיירה. "התכונה האנושית של חיפוש אחר מצב תודעתי שונה היא כה אוניברסלית, מבחינה היסטורית ותרבותית, שהיא מעלה את  האפשרות המסקרנת שזה עשוי להיות משהו שירשנו מהאבות האבולוציוניים שלנו".

חלק מהשיטות לשינוי המצב התודעתי כוללות, כמובן, חומרים המשפיעים על המוח. גם אלו מצויים בתרבויות שונות בכל רחבי העולם, ואף שאנחנו לא יודעים מתי התחלנו להשתמש בהם, אנחנו יודעים שזה היה לפני זמן רב. לפני כמה שנים הראו חוקרים מאוניברסיטת חיפה שאנשים שחיו על הר הכרמל שתו בירה כבר לפני 13 אלף שנים, עוד לפני שהחלו לעסוק בחקלאות ולגדל שעורה באופן מסודר. האלכוהול משפיע על אזורים שונים במוח שלנו, ומשנה את הצורה בה אנחנו חווים ותופסים את מה שמתרחש סביבנו.

גם חיות צורכות אלכוהול, אם כי ברוב המקרים, לא ברור אם הן עושות זאת בכוונה. ציפורים נצפו לא פעם אוכלות פירות תוססים ואף משתכרות, עד כדי איבוד היכולת לעוף. אלא שזה קורה כמעט תמיד בחורף, כשהפירות התוססים הם הדבר היחיד שזמין להן, ונראה שיותר משהן מנסות להשתכר, הן פשוט רוצות לאכול. אנשים רבים טוענים שפילים מגיעים במיוחד לעץ המרולה כדי לאכול את פירותיו התוססים ולהשתכר, אך בקרב החוקרים יש מחלוקת בשאלה אם הפירות מסוגלים בכלל לשכר את בעלי החיים הגדולים. אולי המקרה היחיד שבו אנחנו יכולים לקבוע בוודאות שמדובר בחיבה לאלכוהול הוא זה של קופי הוֶרוֶט שחיים באי הקריבי סנט קיטס. קופים אלו נוהגים לגנוב קוקטיילים ובירות מנופשים, ומחקרים הראו שיש ביניהם שתיינים מתונים, אלכוהוליסטים כבדים, וגם כאלו שנמנעים לחלוטין מהמשקה. כמובן, במקרה זה לא מדובר בהתנהגות טבעית לחלוטין, אלא כזו שתלויה בנוכחות האדם.

להסתחרר עבור סחרחורת

יש גם דרכים לשנות את התודעה ללא שימוש בחומרים כמו אלכוהול או סמים. מדיטציות, צום, טקסים וגם ריקודים עוזרים בכך במגוון תרבויות. מעניין במיוחד, עבור המחקר הנוכחי, הוא המחול של דרווישים סופים בטורקיה. הם עוסקים בסוג של מדיטציה פעילה, שכוללת סיבובים מהירים במקום.

סרטון של דרוויש סופי מסתובב:

הסיבובים של קופי האדם, אומרים החוקרים, עשויים לשמש למטרה דומה. "סיבוב משנה את מצב התודעה, הוא פוגע בקואורדינציה, גורם לנו להרגיש בחילה, סחרחורת, ואפילו שמחה ואקסטזה, כמו במקרה של ילדים שמשחקים בקרוסלה", אמר לאמיירה. וייתכן, הוסיף, שזו פעולה שעשו גם אבותינו הקדומים. "אם כל קופי האדם מחפשים דרכים להרגיש סחרחורת, יש סיכוי טוב שגם אבותינו עשו זאת".

כדי לבדוק אם הגורילות והאורנגאוטנים אכן רצו להסתחרר, החוקרים ספרו את מספר הסיבובים ליחידת זמן בסרטונים, והשוו אותם לאלו שעושים בני אדם המתמחים בפעולות כאלו, כמו רקדנים ואמני קרקס. הם מצאו שהמהירות הממוצעת של קופי האדם הייתה כסיבוב וחצי לשנייה, מהירות שאצלנו גורמת לסחרחורת רצינית. "אנחנו מזמינים את הקורא לנסות להסתובב בעצמו במהירות כזו, כדי לקבל אישור מיידי לכך", כתבו החוקרים במאמר. 

מבנה הגוף שלנו, כולל מערכת שיווי המשקל, דומה מאוד לזה של קופי האדם, ולכן סביר מאוד שהם חווים סחרחורת בצורה דומה לשלנו. כשהחוקרים חיפשו ראיות לסחרחורת בסרטונים, הם ראו שכאשר קופי האדם הסתובבו פעמים רבות, הם נטו לשחרר את החבל בסוף הסיבוב, וכמעט מיד לאחר מכן להתיישב או לשכב על הקרקע. "זה מעיד על כך שהפרימטים המשיכו להסתובב באופן מכוון, למרות שהחלו להרגיש את ההשפעה של הסחרחורת, עד שלא היו מסוגלים לשמור יותר על שיווי משקל", הסביר פרלמן. 

האם האורנגאוטן שמסתובב בסרטון אכן התכוון לגרום לעצמו סחרחורת? נראה שכן.

השיטה העתיקה לשינוי התודעה

המחקר עדיין לא נותן תשובה ודאית לשאלה "מדוע קופי אדם נהנים להסתובב סביב עצמם", אך נראה שליצירת הסחרחורת יש חלק חשוב בכך. החוקרים מדגישים שיש עדיין הרבה מה לחקור בנושא – למשל, לבדוק את ההבדלים בין ההתנהגות של קופי אדם החיים בגני חיות, מהם הגיעו רוב הסרטונים, וקופי אדם החיים בטבע. שימפנזה הסגור במכלאה, אמר לאמיירה, עשוי להסתובב כדרך להפיג את השעמום והמונוטוניות. 

מצד שני, זה יכול להיות משחק שאופייני לכל קופי האדם, ללא קשר לתנאים בהם הם חיים. קתרין הובייטר (Hobaiter), חוקרת קופי אדם שלא הייתה מעורבת במחקר, אמרה שהיא נתקלה במקרים רבים של סיבוב בעבודתה עם שימפנזים, ובעיקר גורילות, בטבע. "זה אחד מסוגי המשחקים האהובים עליהם כשהם צעירים", אמרה.

משחקים דומים אהובים גם על ילדים צעירים.   "אם תחשבו על גן משחקים של ילדים, כמעט כל המתקנים – נדנדות, מגלשות, קרוסלות – כולם נועדו לאתגר את שיווי המשקל או את הקשר של גוף ותודעה", הוסיף לאמיירה. "יש קווים מקבילים מעניינים בין ההתנהגות שלנו ושל קופי האדם, שאנחנו צריכים להמשיך ולחקור כדי להבין את המוטיבציה של אנשים להשתתף בפעולות כאלו". 

הסיבוב, אומרים החוקרים, עשוי להיות השיטה הראשונה לשינוי התודעה שבה התנסו אבותינו – ושאותה אנחנו, וקרובינו קופי האדם, ממשיכים עד היום. ייתכן מאוד, אמר לאמיירה, "שאנחנו מחפשים אחר, ולוקחים חלק ב, חוויות משנות תודעה עוד לפני שהיינו בני אדם".

סיבוב נעים

 

6 תגובות

  • צופה

    הוא גילה שבסיבוב הוא יכול לתת

    הוא גילה שבסיבוב הוא יכול לתת מכות יותר חזקות בפחות מאמץ

  • SIMON SAY

    נשמעת מסקנה מאולצת למדי....

    יש לי פיטבול רד נואוז שגם מסתובב סביב עצמו כמו סביבון ברגע שאני מגיע הבית...
    הוא עושה זאת גם כשמשחקים איתו אנשים זרים.
    הוא פשוט מאושר.
    בדיוק כמו הגורילה בסרטון הראשון. בסרטון של הגורילה על הענף....אז כל מי שאי פעם טיפס על חבל מכיר את תופעת הסבסוב.
    זה קורה בגלל הדחיקה כלפי מעלה ושינוי מרכז הכובד והתנע הזוויתי. לא לכל דבר צריך לחפש משמעויות אקזוטיות ולפעמים נדמה שמדענים התאהבו בכך ולו בכדי שהמחקר שלהם יראה פרסום כלשהו מעבר לחוגים המדעיים.

  • מיכל

    נהניתי לקרוא על תגובת השמחה של הכלב שלך כשאתה מגיע הביתה,

    או כשאנשים זרים משחקים איתו. זה מחמם את הלב. זה מזכיר לי, להבדיל, שכאשר בתי הצעירה היתה בכיתה א' (לפני שנים), הייתי באה בכל יום בצהריים לקראתה, כדי להעביר אותה את הכביש הסואן שבדרך הביתה. בכל יום, ברגע שראתה אותי מגיעה, היתה קופצת במקום בשמחה, עד שהגעתי אליה וחיבקתי אותה.

  • גאון בעל כורחו

    עכשיו תסביר מהו המקור לדברי חוכמה נשגבים אלו?

  • אנונימי

    תודה על המאמר היה מרתק

  • תורה ומדע

    קרובים בדרך אחרת

    הקופים הם בני אדם שהתעוותו בשל היותם מקימי מגדל בבל למרוד באלוקים ולא אנחנו יצאנו מהם