לוויין התקשורת "עמוס 6" נהרס בפיצוץ טיל של חברת SpaceX בפלורידה, יומיים לפני מועד השיגור המתוכנן

לוויין התקשורת המתקדם עמוֹס 6, נהרס היום (יום ה') אחר הצהריים בפיצוץ של טיל השיגור בבסיס חיל האוויר האמריקאי שבמרכז החלל קנדי בפלורידה, יומיים לפני מועד השיגור המתוכנן. טיל השיגור פלקון 9 של חברת SpaceX התפוצץ במהלך בדיקה נייחת של המנוע – הליך בדיקה שגרתי שבו מפעילים את המנועים בלי שהטיל מתרומם מכן השיגור. סיבת הפיצוץ עדיין אינה ברורה.

בתגובה ראשונה הודיעה החברה כי "במהלך ההכנות לניסוי ההנעה הסטטית אירעה אנומליה בכן השיגור, והתוצאה הייתה אובדן הטיל ומטענו. על פי הנוהל המקובל אזור כן השיגור פונה מאדם לפני הניסוי, כך שלא היו נפגעים".

עמוס 6 הוא לוויין תקשורת שנבנה במפעל "חלל" של התעשייה האווירית עבור חברת "חלל תקשורת" הישראלית. הלוויין הענק, שמשקלו כ-5.5 טונות וגודלו כמיניבוס, נבנה בעלות של כמאתיים מיליון דולר והיה אמור לספק שירותי תקשורת ואינטרנט מהיר ל-14 מדינות באפריקה. עמוס 6 נועד להחליף את הלוויין עמוס 2 ששוגר בשנת 2003, והציפיות היו כי הלוויין החדש יפעל במשך 16 שנים. בין השאר היה הלוויין אמור להיות חלק ממיזם של חברת פייסבוק שמטרתו לספק שירותי אינטרנט לאזורים נידחים ביבשת השחורה.

בשנה שעברה איבדה חברת "חלל תקשורת" את הלוויין הקודם בסדרה, "עמוס 5", לאחר שהקשר עמו נותק עקב תקלה. "עמוס 5" היה היחיד בסדרה שלא נבנה בתעשייה האווירית, אלא במפעל רוסי.

לווייני תקשורת משוגרים למסלול המכונה גיאו-סטציונרי: הם טסים בגובה 36 אלף קילומטר, שבו מהירות הסיבוב שלהם סביב כדור הארץ זהה למהירות הסיבוב שלו סביב צירו. בפועל משמעות הדבר היא שהלוויין נמצא כל הזמן מעל אותה נקודה בכדור הארץ, ולכן יכול לשמש תחנת ממסר יעילה. בשל הגובה הרב של לווייני התקשורת, שיגורם מורכב וכולל בדרך כלל כמה שלבים. גם משימות תחזוקה ללוויינים כאלה מסובכות ויקרות מאוד, ולכן גם נדירות.


5.5 טונות, 200 מיליון דולר. הלוויין עמוס 6 בתהליכי ההרכבה במפעל "חלל" של התעשייה האווירית | צילום: איתי נבו

הצלחות וכשלונות

חברת SpaceX, בבעלות איש העסקים אילון מאסק, היא אחת החלוצות בתחום הטיסות הפרטיות לחלל. היא פיתחה טילים וחלליות משלה, היתה הראשונה ששיגרה חלליות אספקה פרטיות לתחנת החלל הבינלאומית, ובהמשך אף זכתה במכרז ראשון להטסת אסטרונאוטים לתחנה בחלליות פרטיות. כמו כן היא זכתה במכרזים רבים לשיגור לוויינים, ובין השאר אמורה לשגר בסוף 2017 את החללית הישראלית הראשונה לירח, של עמותת SpaceIL.

החברה רשמה עד כה כ-30 שיגורים מוצלחים. עם זאת, היא גם חוותה כבר כמה כישלונות. החמור שבהם אירע ביוני 2015. טיל "פלקון 9" שנשא חללית אספקה לא מאוישת לתחנת החלל התפוצץ באוויר דקות אחדות לאחר שיגורו. החברה גם הובילה את המאמצים לפתח טיל שיגור שהשלב הראשון ינחת מחדש בצורה אנכית אחרי שנשא את מטענו, ולאחר כמה כישלונות הצליחה להגשים את היעד ההנדסי המסובך הזה.

תגובה אחת

  • מ. סייר

    אם אפשר אולי כדאי להמנע

    אם אפשר אולי כדאי להמנע ממילים כמו ׳איזורים נידחים׳ או ׳יבשת שחורה׳.