מחקר מצא שנשים עם שדיים גדולים מזיעות בהם פחות מנשים עם שד קטן. החוקרים מקווים שהממצאים יעזרו לפתח חזיות מותאמות אישית למידת ההזעה

הזַעה עוזרת לווסת את טמפרטורת הגוף, לסלק רעלים ופסולת ואף לשמור על נקבוביות נקיות ועל לחות מאוזנת של העור. הזַעה ממלאת תפקיד חיוני בפעילות הגופנית בכך שהיא מונעת התחממות יתר של הגוף במהלך הפעילות. מעצבי בגדים שעוסקים בטכנולוגיות של בגדי ספורט משפרים כל הזמן את האופן שבו הבגדים שלנו מסייעים לצנן את הגוף. כדי לעזור לגוף להתקרר, עלינו להמשיך לפענח את מנגנוני הקירור הטבעיים של הגוף.

כבר בגיל שנתיים יש בעור שלנו 2–5 מיליון בלוטות זיעה, במיקומים מעט שונים ובכמות מעט שונה אצל כל אחד ואחת מאיתנו. בלוטות הזיעה הן האיבר העיקרי שמייצר ומפריש זיעה, שחשובה לוויסות טמפרטורת הגוף. בגוף יש אזורים ללא בלוטות זיעה, למשל השפתיים, הצד החיצוני של אפרכסת האוזן וחלק מהאזורים החיצוניים של איברי המין. מנגד, יש אזורים עם המון בלוטות זיעה, ביניהם אזור החזה. מבנה החזה הנשי - השדיים - שונה מהחזה הגברי, ולכל אישה יש שדיים בממדים שונים ובמבנה שונה. 


הזַעה עוזרת לווסת את טמפרטורת הגוף. אישה שחם לה יושבת ברכב | DimaBerlin, Shutterstock

חוקרות ומזיעות

לא תמיד ברור אם החזייה שם למעננו או נגדנו; לעיתים היא מציקה, מחממת, משפשפת ועלולה לגרום לבעיות עור. חלק מתחושת האי-נוחות נובעת משילוב של בד לא נעים עם הזיעה שנספגת בו. יש נשים בעלות שדיים גדולים שמייחסות את מידת ההזעה ובעיות עור אחרות באזור לגודל השד. ואכן מצאו למשל כי נשים עם שדיים גדולים נמצאות בסיכון גבוה יותר לדלקת עור בשם דרמטיטיס באזור החזה במהלך טיפולי הקרנות. מתעוררת השאלה, האם הן באמת מזיעות יותר באזור השד בהשוואה לבעלות שדיים קטנים יותר?

מחקר חדש ביקש לשפר את הבנת מנגנוני הקירור שייחודיים לגוף האישה. החוקרים גייסו 22 נשים בנות 18 עד 55 עם מידות חזייה שונות ואספו מהן מדדים פיזיולוגיים בעת ריצה בסביבה חמה – 32 מעלות צלזיוס ולחות של 53 אחוזים. המשתתפות לבשו מד דופק ורצו על הליכון במהירות שבחרו בעצמן כדי לשמור על קצב מאמץ שיוכלו להתמיד בו. הן נוטרו בשלושה מקומות על השד ובין השדיים בעזרת מדבקות סופגות שאפשר למדוד את תכולתן אחרי האימון. החוקרים בחנו את פליטת גזי הנשימה של המשתתפות כדי להעריך את כמות האנרגיה שצרכו במהלך האימון – נתון שגם הוא משפיע על מידת ההזעה. הנבדקות נשקלו לפני הריצה ואחריה כדי למדוד את כמות הנוזלים שאיבדו. החוקרים מדדו את שטח הפנים של השד באמצעות סריקה ומודל נפח שד ומדדו את צפיפות בלוטות הזיעה שמפרישות זיעה בעת התחממות הגוף. כמו כן מדדו את מספרן ומיקומן של בלוטות הזיעה הפעילות באמצעות יוד שעובר תגובה כימית במגע עם בלוטת זיעה פעילה וצובע אותה בנקודה כחולה כהה.


נמצא שלמשתתפת עם השדיים הגדולים ביותר יש בשד פי שבעה פחות בלוטות זיעה לעומת המשתתפת עם השד הקטן ביותר. אישה בבגדי ספורט מתאמנת בחוץ | PeopleImages.com - Yuri A

הגודל דווקא קובע

החוקרים מדדו את הצפיפות של בלוטות הזיעה בכל סנטימטר רבוע בשד, ומצאו שלמשתתפת עם השדיים הגדולים ביותר יש כעשר בלוטות זיעה בכל סנטימטר רבוע בשד, לעומת כ-71 בלוטות אצל המשתתפת עם השד הקטן ביותר – פער אדיר, של פי שבעה. החוקרים חישבו גם את צפיפות בלוטות הזיעה, תפוקת הזיעה של כל בלוטה, טמפרטורת הגוף וקצב ההזעה בכל חלק בחזה. השיטות האלה אפשרו לחוקרים לחקור את הקשר בין שטח הפנים של השד לבין מאפייני בלוטות הזיעה שפועלות בחום במהלך פעילותן הגופנית של הנשים. ככל ששטח הפנים של החזה גדל, צפיפות בלוטות הזיעה פחתה, אך תפוקת הזיעה בכל בלוטה נשארה קבועה. כתוצאה מכך, כמות הזיעה המקומית פחתה ככל ששטח הפנים של החזה היה גדול יותר. אצל נשים עם שדיים גדולים, צפיפות בלוטות הזיעה בחזה הייתה מהנמוכות ביותר מבין כל האיברים שיש בהם בלוטות זיעה. 

לפי ממצאי המחקר, נשים עם חזה גדול מזיעות פחות. הדבר מרמז על כך שקשה יותר לגוף לצנן את עצמו באלה מאזוריו שהם נרחבים יותר. האבולוציה – במקרה הזה, האבולוציה של השד – הובילה להפחתה בהזעה, וייתכן שהעיקרון הזה תקף לאזורים נוספים בגוף, שלא נבדקו במחקר הזה. 

יותר ויותר נשים משתתפות בפעילות ספורט בשנים האחרונות. עם זאת, ציוד וביגוד ספורט שאינם מותאמים לנשים יכולים להקשות על רבות מהן להשתתף בפעילות גופנית. גוף גדול יותר וחזה גדול יותר מתקשים יותר להתקרר, ולכן מוטב שבחזיות ספורט שמעוצבות לנשים עם שדיים גדולים, יהיו אזורי אוורור מרובים ומפוזרים יותר. בנוסף, עדיף להתאים את הבד שממנו החזייה עשויה למידות החזה השונות. על סמך ממצאי המחקר, עבור נשים עם שד קטן עדיף לעצב חזיות שמתייבשות ועוזרות לנדף זיעה מהר יותר, כי הנשים האלה מזיעות יותר באזור השד. חדשנות בעיצוב חזיות ספורט וחזיות בכלל תשפר את נכונותן של נשים לעסוק באורח חיים פעיל ובריא.

2 תגובות

  • דון

    לא נכון :)

    מניסיוני האישי - זה פשוט לא נכון. לי יש חזה גדול, כנ"ל לרבות מבנות המשפחה שלי ולעומת נשים עם חזה קטן אנו מזיעות הרבה יותר. זה נובע מהגודל של החזה ועומס השומן וההתחכחות שלו עם העור.

  • נופיק

    הפוך ממה שחשבתי

    מבחינה הגיונית חשבתי ככל שיש יותר עומס שומן גוף יש יותר הזעה בהשוואה בין טיפוס שמן לטיפוס רזה במצבים של חום ולחות גבוהים. להפתעתי הממצאים במחקר הגיעו למסקנות הפוכות. רזות מזיעות יותר משמנות.