נחשול הצונאמי הקטלני שפגע באינדונזיה נוצר בעקבות אירוע נדיר יחסית - קריסה של הר געש תת-ימי

נחשולי צונאמי נוצרים כתוצאה מתזוזת מים בעקבות תנודות עזות בקרקעית הים. הסיבה הנפוצה היא רעידת אדמה בקרקע הים, אך לעיתים נחשולים נוצרים גם כתוצאה מפעילות געשית - התפרצות של הר געש תת-ימי הגורמת לגלישת כמות גדולה של לבה וסלעים ולתנועה של המים, ואפילו פעילות געשית מעל פני הים - התפרצות הגורמת לפליטת חומר רב למים או לקריסה של חלק מההר אל תוך הים. נחשול הצונאמי שהציף אתמול (שבת) את חופי אינדונזיה וגרם למותם של מאות נגרם מסיבה שונה - קריסתו של הר געש תת ימי- אנק קרקטאו (Anak Krakatau).

אינדונזיה ממוקמת באזור גיאוגרפי המכונה טבעת האש, בשל ריכוז של הרי געש. האזור גם מועד לרעידות אדמה רבות, ולכן ערוך בדרך כלל לנחשולי צונאמי. הפעילות הגעשית של אנק קרקטואה גם היא לא הייתה הפתעה. מדובר בהר געש צעיר יחסית, חלק מאי שנוצר בעקבות התפרצות ב-1927 (זה גם מקור שמו - "הילד של קרקטאו" בשפה המקומית). בחודשים האחרונים נרשמה פעילות געשית בחלק התת-ימי של הר הגעש, ושלשום (שישי) תיעד השירות הגיאולוגי של אינדונזיה התפרצות שנמשכה 2:12 דקות.

בעקבות ההתפרצות והלבה שנערמה על מורדות ההר, קרס הלוע תחתיו, ויצר את תנודות המים העזות שגרמו לנחשול הצונאמי.

גורם ההפתעה

אף על פי שהפעילות הגעשית תועדה, הקריסה עצמה לא הייתה צפויה. יש להניח שהעובדה שההתרחשות הגעשית נסתרת מתחת לפני הים, מביאה לכך שהאוכלוסייה המקומית אינה עוקבת אחריה בדריכות, מה שהוסיף כנראה לגורם ההפתעה. בחופי אינדונזיה יש רשת של חיישני צונאמי - מצופים המודדים באופן קבוע את גובה פני הים, ורושמים חריגות המתורגמות במידת הצורך להתרעת צונאמי. החיישנים פעלו היטב, אך למרבה הצער הר הגעש שקרס קרוב יחסית לכמה וכמה חופים. הגל הגיע אל החופים במהירות, ולתושבים הייתה התרעה קצרה בלבד, או שהיא כלל לא הגיעה אליהם, בטרם שטף את החוף נחשול בגובה חמישה מטרים.

עד כה נרשמו באינדונזיה 222 הרוגים בצונאמי, ואלפי פצועים. מספר הנפגעים עלול להיות גבוה אף יותר לאחר שממדי ההרס יתבררו עד תום. לפגיעות הקשות נלווים גם נזקים כבדים לרכוש ולתשתיות. אף על פי שאינדונזיה למודת אסונות טבע, ומודעת לעוצמתם, מתברר שוב שקשה להתכונן לכל אירוע, ודאי לאירוע נדיר יחסית כמו צונאמי שנוצר מקריסה הר געש תת-ימי.

0 תגובות