דולפינה שחיה 14 שנים בקרב פוקנות, מין קרוב לדולפינים, אינה שורקת כמו בני מינה אלא משמיעה קליקים בקול גבוה, דומים לאלו של חברותיה הפוקנות

צקיילי היא דולפינה, מהמין דולפין מצוי קצר חוטם (Delphinus delphis), והיא חיה לחופי סקוטלנד, במפרץ שנקרא על שם שפך הנהר קלייד (Firth of Clyde). היא הדולפינה היחידה שחיה במפרץ – להקות הדולפינים הקרובות ביותר נמצאות כ-400 קילומטר משם. אבל קיילי אינה בודדה. לעיתים קרובות אפשר לראות אותה שוחה בחברת פוֹקֵנוֹת מצויות (Phocoena phocoena), מין קרוב לדולפינים – ואפילו, כך התברר במחקר שפורסם ב-2022, מנסה לדבר איתם. 

אף על פי שמדובר במינים קרובים, דולפינים ופוקנות משמיעים קולות שונים. לדולפינים יש רפרטואר מגוון של קולות, שכולל בעיקר שריקות אבל גם קליקים, מעין צקצוקים שנשמעים כמעט מכניים. התדירות העיקרית של הקליקים שלהם היא של בין 23 ל-67 קילוהרץ, קצת מעל טווח השמיעה שלנו, אך עשויה להתלוות לה גם תדירות נמוכה יותר, שנקלטת באוזנינו.  

הפוקנות, לעומתם, מתקשרות בקליקים בלבד, ללא שריקות – והקליקים שלהן שונים מאלו של הדולפינים. התדירות של הקול שהן משמיעות היא בין 100 ל-150 קילוהרץ, גבוה בהרבה מזה של הדולפינים. בנוסף, הקליקים שלהן הם "מרובי מחזורים": גל הקול שהן משמיעות כולל בין שמונה ל-15 שיאים, בניגוד לקליקים של הדולפינים, שבהם יש פחות מחמישה שיאים. 


שחייה בצוותא. הדולפינה קיילי בחברת פוקנות מצויות | צילומים: Top: photo by D. Nairn, 2018. Bottom left: photo by P. Nichols, 2017. Bottom right: photo by G. Patterson, 2009

מזדהה כפוקנה

דיוויד ניירן (Nairn), אחד החוקרים החתומים על המאמר, ניסה לברר איך קיילי "מדברת": האם היא משמיעה את הקולות של בני מינה, או של הפוקנות שאיתן היא מבלה את זמנה? לצורך כך הוא קשר לסירה שלו מיקרופון תת-ימי, והקליט את קיילי ואת חברותיה הפוקנות בכמה הזדמנויות, בין 2016 ל-2018. כשהוא ועמיתיו ניתחו את ההקלטות, הם גילו שקיילי בהחלט לא משמיעה את הקולות הרגילים של הדולפינים המצויים. קודם כול, היא לא שרקה כלל. היא השמיעה רק קליקים, והקליקים שלה היו גבוהים יותר, ומרובי מחזורים יותר, מהמצופה מדולפינה. היו ביניהם קליקים עם שמונה שיאים ויותר, ותדירות של 130 קילוהרץ – ממש כמו הפוקנות. "היא בהחלט מזדהה כפוקנה", אמר ניירן בריאיון לנשיונל ג'יאוגרפיק.

עם זאת, כן היו הבדלים בין הקולות של קיילי לאלו של חבריה. מל קוסנטינו (Cosentino), שהובילה את המחקר, אמרה שנראה שקיילי מתקשה להגיע לצלילים הגבוהים ביותר. בקליקים שלה היו גם תדירויות נמוכות יותר, שלא נשמעות בקליקים של הפוקנות. "אילו הם היו זמרים, קיילי הייתה פברוטי, והפוקנות היו מריה קארי", סיכמה. 


"אילו הם היו זמרים, קיילי הייתה פברוטי, והפוקנות היו מריה קארי". פוקנה מצויה | Shutterstock, onutancu

תקשורת, או רק חיקוי?

היכולת לחקות קולות, כך נראה, נפוצה למדי אצל יונקים ימיים, וספציפית אצל הלוויתנאים, הסדרה שכוללת את הלווייתנים, הדולפינים והפוקנות. כבר בשנות ה-80 של המאה שעברה הראו חוקרים שדולפינים מסוגלים ללמוד ולהשמיע קולות שנוצרו על ידי מחשב, וגם אורקות (לווייתן קטלן) לומדות במהירות לחקות קולות שונים. כשכמה מינים חיים יחד באותה בריכה, הם עשויים להתחיל לחקות אחד את השני: אורקות שבילו זמן עם דולפינים החלו לשנות את הקולות שהשמיעו כך שהיו דומים יותר לקולות של דולפינים; ולווייתנית בלוגה שחיה בדולפינריום בחצי האי קרים החלה לשרוק כמו דולפין כחודשיים אחרי שהועברה לבריכה עם דולפינים. 

אבל האם אותן אורקות ובלוגה באמת תִקשרו עם הדולפינים, או רק חזרו על הקולות ששמעו? והאם הפוקנות מבינות את הקליקים שמשמיעה קיילי? על כך החוקרים עדיין לא יודעים לענות. קוסנטינו אמרה בריאיון לנשיונל ג'יאוגרפיק שלקיילי ולפוקנות יש "חילופי דברים" שנשמעים כמו שיחות – כל פעם רק צד אחד מדבר, לפי התור, עם מעט מאוד חפיפה. עם זאת, היא הוסיפה, "זה עשוי להיות כמו שאני נובחת לכלב שלי, והוא נובח בחזרה".

גם אם לא ברור לנו עד כמה הם מבינים זה את זו, ברור שקיילי מנסה לתקשר, אמרה דניס הרצינג (Herzing), מומחית להתנהגות דולפינים שלא השתתפה במחקר זה, "וסביר שהפוקנות מכירות בכך". הן בהחלט נמצאות ביחסים קרובים עם הדולפינה. ניירן אמר שבכמה הזדמנויות הוא ראה פוֹקֵנָה עם גור צעיר מגיעה לשחות יחד עם קיילי, והגור שחה ממש לצידה של הדולפינה – דבר שהם עושים בדרך כלל רק עם אימם. הוא גם ראה יותר מפעם אחת זכר פוקנה שניסה להזדווג עם קיילי, ונראה שהיא מקדמת בברכה את הניסיונות האלו. "הייתי אפילו אומר שהיא מחזרת אחריהם", צחק ניירן. 

"בבירור, מינים בטבע באים במגע זה עם זה יותר משחשבנו", סיכמה הרצינג.

0 תגובות