האם הממשל האמריקאי הורה למרכז לבקרת מחלות שלא להשתמש במושגים כמו "מבוסס מדע"? משרד הבריאות בוושינגטון: זו הצגה לא נכונה של הדברים

"פגיע", "זכאות", "מִגוון", "טרנסג'נדר", "עוּבּר", "מבוסס-ראיות" ו-"מבוסס-מדע". המִמשל בארצות הברית אוסר על המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC) להשתמש במילים ובביטויים האלה במסמכים המיועדים לדיוני התקציב, כך דיווח הוושינגטון פוסט ביום שישי.

העיתון קיבל את המידע מעובד של המרכז, שהשתתף בפגישה שהאיסורים הוצגו בה. ככל הנראה מדובר בהוראה של משרד הבריאות האמריקאי שאחראית על ה-CDC ועל גופים רבים אחרים.

ה-CDC עוסק במחקרים הקשורים לבריאות הציבור, ומקיף נושאים רחבים, ממחלות מדבקות ועד להתעללות בילדים. מחקריו עוזרים לנבחרי הציבור לקבוע מדיניות ולהחליט כיצד לתקצב תכניות שונות. עובדים במרכז תהו כיצד עליהם לדווח על מחקרים העוסקים בהשפעת נגיף הזיקה על התפתחות עוברית, או על התאבדויות של טרנסג'נדרים, אם אינם יכולים להשתמש במושגים אלו.

בחלק מהמקרים, אמר העובד שדיבר עם הוושינגטון פוסט, הוצעו ביטויים חלופיים. כך למשל, במקום "מבוסס מדע" אפשר יהיה לכתוב "ה-CDC מבסס את המלצותיו על מדע בהתחשב בסטנדרטים וברצונות של הקהילה". למושגים אחרים לא סופקו אפשרויות חלופיות.

לפוסט העובד הוסיף שהוא אינו זוכר דרישה דומה לזו בעבר, ושהאנשים בפגישה התקשו להאמין למשמע אזניהם. "התגובה הייתה – אתם רציניים? אתם צוחקים עלינו?"

דובר משרד הבריאות מאט לויד (Lloyd) ניסה להרגיע את הרוחות. "הטענה שלמשרד יש 'מלים אסורות' היא הצגה מאוד לא נכונה של הדברים" מסר, והבטיח שהמשרד ימשיך להשתמש "בראיות המדעיות הטובות ביותר שבנמצא" לטובת בריאות הציבור. לויד סירב לענות על שאלות נוספות, ולא הבהיר אם אכן יש רשימה של מלים שנמסרה ל-CDC, ומה משמעותה.

הניו-יורק טיימס ראיין אנשים  נוספים שנכחו בפגישה ואישרו את מה שפרסם הוושינגטון פוסט, אך חלקם אמרו שלא נאסר עליהם להשתמש במושגים האלו וזו הייתה רק המלצה. על פי מרואיינים אלה, נתנו להם להבין שהתקציבים שיבקשו יאושרו בקלות רבה יותר אם לא יכללו את המושגים ה"בעייתיים".

צנזורה על האמת

זו לא הפעם הראשונה שמִמשל טראמפ מבצע פעולות שנויות במחלוקת, שיכולות להתפרש כצנזורה של גופי המחקר שבאחריותו. כך למשל, כבר באפריל השנה החל הממשל להסיר תכנים של אתר אינטרנט בנושא שינוי האקלים שהפעיל משרד האנרגיה, והכיל עד אז מידע רב בנושא. באוגוסט התפרסם שעובדי משרד החקלאות התבקשו להימנע משימוש במושג "שינוי אקלים", ולהשתמש במקום זאת ב"מזג אוויר קיצוני". גם משרד הבריאות כבר  זכה  לביקורת, כשהסיר מהאתר שלו פירוט שירותים שהממשל הפדרלי מספק לקהילת  הלהט"ב (לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים ובי-סקסואלים).

בתוך כך, למחרת הפרסום הראשון פרסם הוושינגטון פוסט שעובדיה של סוכנות נוספת, ששמה לא פורסם, קיבלו גם הם הוראה (או המלצה) לא להשתמש במלים מסוימות. במקרה זה נאמר להם בין השאר להקפיד לקרוא לחוק הבריאות האמריקאי שעבר בתקופת הנשיא הקודם "אובמקר" (Obamacare), ולא בשמו הרשמי, חוק טיפול בר השגה (Affordable Care Act, ACA). סקרים (וגם אנקדוטות) מראים שאחוז ניכר מהציבור האמריקאי אינו יודע שמדובר באותו חוק, והתמיכה בחוק גבוהה יותר כאשר הסוקרים משתמשים בשם ACA.

 "שה-CDC, או כל סוכנות אחרת, יהיו תחת צנזורה או שיגרמו להם להרגיש שהם חייבים לצנזר את עצמם כדי שלא ייענשו – זה מסוכן ואי אפשר לקבל זאת" אמר לפוסט ויווק מרת'י (Murthy), שהיה שר הבריאות במִמשל אובמה. "מטרת המדע היא לחפש אחר האמת, וכשהמדע מצונזר –  האמת מצונזרת".

0 תגובות