מחקר מצא שדובים חומים מחככים את גבם בגזעי עצים לא רק כדי להתגרד אלא גם כדי להרחיק טפילים

האם דובים חומים שמחככים את גבם בגזעי עצים עושים זאת בעיקר כדי לגרד את הגב, או שחיכוך בגזע העץ גם מרחיק טפילים חיצוניים, למשל קרציות? חוקרים מפולין הניחו קרציות בצינור פלסטיק שבקצהו היה חומר דומה לזה שמופרש מגזע העץ, ובדקו אם הן מתרחקות מהחומר או שהן אדישות לו. הם מצאו שהקרציות העדיפו להתרחק.

דובים חומים באירופה משוטטים באזורים נרחבים ואוהבים לגרד את הגב ואיברים נוספים בגזעי עץ גדולים. גירוד הגב כנראה נעים מאוד, ובנוסף לכך, דובים שמתחככים יותר בעצים, מצליחים יותר ברבייה. כנראה הם מסמנים עצים בריח כדי לתקשר עם דובים אחרים בסביבה.

דובים נמשכים לחומרי ריח מסוימים שמקורם בעצים. חוקרים משתמשים בחומרים אלה כדי לאסוף פרווה בצורה לא פולשנית. הם מורחים אותם על עמודים והדובים מתחככים בהם וכך משאירים עליהם פרווה. למרבה הצער, גם ציידים משתמשים בחומרים אלה כדי למשוך בעלי חיים.

מעבר לגירוד הגב וסיוע לתקשורת עם דובים אחרים, העצים כנראה מסייעים לדובים בתחום נוסף, רפואי. הדובים מעדיפים עצים מחטניים, כגון אשוח ואשוחית, אך יתחככו גם בעצים אחרים, בהם שדר ואשור. הם שורטים את הגזע בטופרים הארוכים שלהם ואף מקלפים את הקליפה. נראה שכך הם גורמים לעצים להפריש שרף שמכיל חומרי ריח, ואת השרף הם מורחים על הפרווה.

האם השרף מקנה יתרון בריאותי לדובים שנמשכים אליו, ולכן הם מורחים אותו על הפרווה? החוקרים שיערו שהשרף דוחה טפילים חיצוניים, למשל קרציות, שנושאות ומעבירות גורמי מחלות – חיידקים, וירוסים וחד תאיים – יותר מכל נשא אחר, פרט ליתושים.

שרף העצים עוזר לדובים להרחיק טפילים. דוב חום מתחכך בגזע עץ אורן | מקור: Agami Photo Agency, Shutterstock

ממה בורחת הקרציה?

כדי לבדוק את ההשערה, אספו החוקרים קרציות מאחד המינים שנמצאים על דובים, ובדקו איזה בית גידול הן מעדיפות. הם הכניסו קרציה לאמצע צינור אנכי שקוף באורך של 12 ס"מ. בקצהו האחד של הצינור היה נייר סופג שהורטב במים מזוקקים ובקצהו השני היה חומר ריחני: טרפנטין או עטרן אשור, שני חומרים שדומים לחומרים בעצים שדובים מעדיפים. החוקרים צפו בתנועת הקרציה במשך שלוש דקות ובדקו אם היא מעדיפה קצה מסוים של הצינור, ועד כמה היא מתקרבת לקצוות.

כפי ששיערו החוקרים, הקרציות הגיבו במהירות ובנחישות. הן ניסו להקטין את החשיפה שלהן לחומרי הריח, התרחקו מהקצה עם הריח והתקרבו לקצה עם המים. תוצאות המחקר מחזקות את ההשערה שהדובים מנסים למרוח את פרוותם בשרף העצים כדי להרחיק מעצמם טפילים שעלולים לפגוע בבריאותם ובהצלחת הרבייה שלהם.

יונקים רבים משתמשים בחומרים מהצומח כדי לרפא את עצמם ולהקל על תסמינים, וגם בתור רפואה מונעת. בנוסף לחיכוך הגב בגזע העץ, הדובים פוצעים את הגזע בטופריהם וגורמים לו להפריש שרף. עובדות אלה מחזקות את ההשערה שהדובים מתחככים בגזע העץ גם למטרות רפואה מונעת.

שינויי האקלים והעלייה בטמפרטורה עלולים להגביר את עומס הטפילות על הדובים. ההבנה שהדובים משתמשים בחומרים האלה עשויה לסייע לנו לשמור על בית הגידול הטבעי שלהם, ועל הצמחייה שבה הם משתמשים כדי לשמור על עצמם.

דובים יודעים מה טוב להם