חברת חטיפים בריטית מתכוונת להפעיל טכנולוגיה ירוקה למיחזור הפסולת האורגנית של תהליך הייצור כדי להפיק דשנים וחשמל

עולמנו כורע בימינו תחת הנטל של האכלת כשמונה מיליארדי בני אדם, והמאמץ לייצר יותר ויותר מזון עבורם תורם רבות למשבר האקלים. אנחנו מבראים יערות גשם כדי לפנות מקום לעוד ועוד שטחים חקלאיים, מעמידים מינים רבים בסכנת הכחדה ומגדלים חיות משק שפולטות גזי חממה וגידולן צורך משאבים רבים. בה בעת, חלק ניכר מהמזון שאנחנו מייצרים מושלך כפסולת במקום שיחזור לטבע. הצורך בכלכלה מעגלית של משאבי טבע, המחזירה לסביבה חומרים חיוניים שמקורם בפסולת אורגנית, נמצא בראש מעייניהם של חוקרים רבים שמחפשים פתרונות בני קיימא למשבר.

זה גם כיוון המחשבה שהוביל את יצרנית החטיפים הבריטית Walkers לאמץ טכנולוגיה חדשה שמפתחת חברת ההזנק הבריטית CCm Technologies להפקת דשן וחשמל מהפסולת האורגנית שלה. המטרה היא למחזר כך כמה שיותר מהפחמן הדו-חמצני ושאר החומרים שנוצרים במהלך עיבוד המזון ולהחזיר אותם לקרקע או להנעת פס הייצור במפעל. 

בחברה שואפים להפגיש בין חטיפי הצ'יפס לשותפה הטבעית שלהם לבילויי הלילה, הבירה, ולרתום אותם למאבק במשבר האקלים. החברה תמחזר לשם כך את הפסולת האורגנית שלה, שכוללת בעיקר קליפות תפוחי האדמה ופקעות שאינן ראויות למאכל. מבשלת בירה, שטרם נבחרה, תתרום את הפחמן הדו-חמצני שנפלט בתהליך התסיסה של הדגנים שמהם מכינים את הבירה. שאריות תפוחי האדמה יעברו טיפול באמוניה, שסופחת בחוזקה פחמן דו-חמצני ומהתגובה בין החומרים נוצר שתנן (אוריאה) – שהוא חומר דשן נפוץ. כך אפשר לשלב שני חומרי פסולת כדי להשיב את הפחמן לתוצרת החקלאית.

התהליך מאפשר לצמצם באופן משמעותי את כמות הפחמן הדו-חמצני הנפלט לאטמוספרה בייצור של חטיפי הצ'יפס והבירה ומהפסולת שנוצרת במהלכו. בה בעת הוא יכול לספק דשן איכותי לחקלאות, וכך לייעל גם את גידול תפוחי האדמה שמהם מייצרים את החטיפים.

כלכלה מעגלית מבוססת על מיחזור. שימוש בקליפות תפוחי אדמה לייצור דשן אורגני, או קומפוסט | צילום: Marina Lohrbach, Shutterstock
כלכלה מעגלית מבוססת על מיחזור. שימוש בקליפות תפוחי אדמה לייצור דשן אורגני, או קומפוסט | צילום: Marina Lohrbach, Shutterstock

מדשן לדלק

פסולת תפוחי האדמה יכולה לשמש גם מקור טוב להזנת חיידקים. בחברת החטיפים בודקים אפשרות להוסיף חיידקים לפסולת האורגנית שלהם, וכן תוסף מזון שיעודד אותם לייצר גז מתאן במהלך פירוק הפסולת. את המתאן אפשר לאסוף ולהשתמש בו כגז טבעי לייצור חשמל. כך תופק אנרגיה שהמפעל יוכל לנצל לייצור חטיפי הצ'יפס.

אם התהליך יהיה כלכלי, וההשקעה הדרושה בתשתית תחזיר עצמה כחיסכון בהוצאות על דשן ועל אנרגיה, זו תהיה דוגמה מוצלחת לכלכלת משאבים מעגלית ויעילה. בתוך כך גם תצטמצם פליטת הפחמן הדו-חמצני לאטמוספרה, מה שיתרום תרומה קטנה למאבק בשינויי האקלים. באיחוד האירופי מעודדים כיום חברות לאמץ טכנולוגיות של כלכלת משאבים מעגלית, במטרה להגיע עד ליעד של ייצור מזון נטול פליטת פחמן דו-חמצני עד 2050, בהתאם להמלצות הארגון למאבק במשבר האקלים.

0 תגובות