החברה הפרטית זכתה במכרז ראשון לחליפות ירח, נאס"א תתקן את טיל השיגור של ארטמיס על כן השיגור, סין שיגרה לוויין ריגול חדש וטלסקופ וב מונצח על בול דואר. השבוע במרחבי היקום

הירח ימשיך לחכות

השיגור של משימת ארטמיס 1 אל הירח, שתוכנן לשבת האחרונה, 3 בספטמבר, נדחה שוב עקב דליפת מימן מאחד המחברים של טיל השיגור, SLS, לצינור תדלוק. בסוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, החליטו לבצע את החלפת המחבר הפגום על כן השיגור עצמו, מה שיאפשר לבחון אותו עם מימן נוזלי בטמפרטורות נמוכות מאוד, דבר שאי אפשר לעשות בבניין הרכבת הטילים. עם זאת, לאתר התיקון יצטרכו כנראה להחזיר את הטיל מכן השיגור לבניין ההרכבה, כדי להחליף סוללות ומצברים במערכת המילוט של החללית אוריון, ובלוויינים הנוספים שהמשימה נושאת.

ארטמיס 1 אמורה להיות השיגור הראשון של הטיל החדש של נאס"א, SLS. הוא ישלח את החללית אוריון, הפעם מאוישת רק בבובות מחקר, למסלול שיביא אותה להקפה גדולה סביב הירח, בטרם תחזור לכדור הארץ אחרי מסע של עד ששה שבועות בחלל. בעוד כשנתיים מתוכננת טיסה מאוישת ראשונה סביב הירח מאז תוכנית אפולו, וב-2025 אמורים בני אדם לשוב ולנחות עליו. השיגור של ארטמיס 1 תוכנן ל-29 באוגוסט אך נדחה בשל תקלה באחד ממנועי הטיל, ולאחר מכן נדחה שוב עקב דליפת המימן.

חלונות השיגור הבאים למשימה יהיו בין 19 בספטמבר ל-4 באוקטובר. אם נאס"א תוותר עליהם, או לא תספיק להכשיר את הטיל לשיגור, היא תיאלץ לחכות למחצית השנייה של אוקטובר.

אולי בפעם השלישית זה יצליח. טיל SLS עם חללית אוריון על כן השיגור בקייפ קנברל, פלורידה | צילום: NASA/Joel Kowsky

חליפות במיליארדי דולרים

סוכנות החלל של ארצות הברית בחרה בחברת אקסיום לפתח ולייצר את חליפות החלל המיועדות לפעילות על פני הירח במסגרת תוכנית ארטמיס. לפני כשלושה חודשים הודיעה נאס"א כי בחרה שתי חברות, אקסיום וקולינס (Collins) שכבר מייצרת חליפות חלל עבור הסוכנות, והן יוכלו להתמודד על מכרזים בתחום הפיתוח והייצור של חליפות חלל לפעילות על הירח ובמסלול נמוך סביב כדור הארץ. השבוע הודיעה הסוכנות כי לאחר שבחנה הצעות של שתיהן, היא מעניקה לאקסיום את המכרז הראשון, בשווי 228.5 מיליון דולר, לפיתוח חליפת חלל לפעילות על פני הירח. בהמשך תוכל נאס"א להזמין מהחברה עוד ועוד חליפות. מכרזים נוספים במסגרת זאת יעסקו בפיתוח חליפות חדשות לפעילות מחוץ לתחנות חלל או לחלליות במסלול סביב כדור הארץ, ולמחקרים הנוגעים לפיתוח חליפות חלל וציוד נלווה. שווי המכרזים הכולל צפוי להיות בין 3 ל-3.5 מיליארד דולר לפיתוח ולאספקת חליפות חלל עד שנת 2034.

על פי ההסכם עם נאס"א, אקסיום תהיה אחראית על עיצוב, פיתוח, בחינה, אישור וייצור של החליפות ושל ציוד נלווה, על פי התקנים שקבעה סוכנות החלל ובפיקוח שלה. כמו כן היא תהיה אחראית לבחון את החליפות בסביבה דמוית-חלל לפני משימת ארטמיס 3, שבה אמורים לנחות על הירח בני אדם בפעם הראשונה מאז תוכנית אפולו. נאס"א תהיה אחראית על הכשרת האסטרונאוטים לעבודה עם החליפות.

אקסיום היא גם החברה שנבחרה לבנות את תחנת החלל הפרטית הראשונה, על בסיס התחנה הבינלאומית הקיימת, וכבר כעת היא קונה משימות של אסטרונאוטים פרטיים לתחנת החלל הבינלאומית. האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה טס במשימה הפרטית הראשונה, ולפני ימים אחדים אישרו הצדדים את ההסכם על המשימה הפרטית השנייה של אקסיום לתחנה, AX-2, המתוכננת לרבע השני של שנת 2023.

"החליפות המודרניות והמתקדמות שלנו יתוכננו כך שיהיה אפשר לשפר ולשדרג אותן במהירות, כדי להבטיח טכנולוגיות איכותיות ובטיחותיות לאורך זמן ולוודא שלאסטרונאוטים שלנו יהיה ציוד מעולה ועמיד", אמר הנשיא והמנכ"ל של אקסיום, מייקל סופרדיני (Suffredini). "אנו מצפים להזדמנות לספק לחלוצי החלל שלנו את הכלים המתקדמים הדרושים כדי להרחיב את הפעילות הקבועה של האנושות מחוץ לכוכב הלכת שלנו".

"זהו כבוד גדול עבורנו לזכות במכרז הזה של נאס"א. זו עדות נוספת לאמון של נאס"א במומחיות של אקסיום וביכולת הביצוע שלה, והיא פותחת את הדלת לעוד עשורים של פיתוח חליפות חלל", אמר למכון דוידסון מנכ"ל ההשקעות של אקסיום, עמיר בלכמן. "ברמה אישית יותר, הזכייה במכרז היא תמריץ אדיר לצוות שלנו. אנו נרגשים לדעת שפירות עמלנו ישמשו את האסטרונאוטים במסלול נמוך סביב כדור הארץ, ועכשיו גם על הירח".

החברה אחראית על תכנון, פיתוח, ייצור, בחינה ואישור של החליפות. כל אולי ייראו חליפות הירח של אקסיום | איור: NASA

הסינים מסתכלים מלמעלה

סין שיגרה השבוע לוויין חישה מרחוק, ועל פי מקורות במערב מדובר בלוויין ריגול. הלוויין יאוגן 33 (Yaogan 33), שוגר על גבי טיל לונג מרץ' 4C מבסיס ג'יקואן במדבר גובי, והתמקם בגובה של כמעט 700 ק"מ, במסלול העובר סמוך לקטבים. זהו הלוויין השני שמשוגר בסדרה 33 של לווייני יאוגן, לאחר הראשון ששוגר למסלול דומה בשנת 2020 ועדיין פעיל. לפי הדיווח הסיני הרשמי הוא ישמש לניסויים מדעיים, לחקר משאבי קרקע, למעקב אחר מצבם של גידולים חקלאיים, למניעת אסונות ולמאמצי חילוץ והצלה.

סין לא פרסמה כמעט פרטים על הלוויין המסווג ועל יכולותיו, ומומחים במערב מעריכים כי הוא ישמש לאיסוף מידע צבאי, לצד השימושים האזרחיים שלו. זאת לאחר שבכל אחד משלושת החודשים האחרונים שיגרה סין שלושה לוויינים מסדרת יאוגן 35, וגם הם כנראה בעלי שימוש כפול, צבאי ואזרחי.

סין השלימה מתחילת השנה 35 שיגורים לחלל, ועד סוף השנה היא צפויה להגיע ל-50 שיגורים. היא לא רחוקה מאוד מקצב השיגורים של ארצות הברית, שם כבר הגיעו ל-50 שיגורים מתחילת השנה, הן של גופי ממשל, ובעיקר של חברות פרטיות. 40 מתוך 50 השיגורים האמריקאים היו של חברת ספייס-אקס.

​ריגול לצד שימושים אזרחיים. שיגור הלוויין יאוגן 33 השבוע מבסיס החלל במדבר גובי | צילום: CNSA/OurSpace

תקשורת מתקדמת

החברת הצרפתית "אריאן" שיגרה בהצלחה לוויין תקשורת ענקי, Konnect VHTS של התאגיד האירופי Eutelsat. הלוויין, שאורכו כתשעה מטרים ומשקלו בשיגור היה כמעט שבע טונות, שוגר מבסיס החלל האירופי בגיאנה הצרפתית שבדרום אמריקה, והוא צפוי להתמקם המסלול גיאוסטציונרי, כלומר מעל נקודה קבועה בכדור הארץ, בגובה של כ-36 אלף קילומטרים. משם הוא יספק שירותי אינטרנט, בין השאר חיבור לרשת ליישובים מבודדים, לכלי שיט ולמטוסים. על פי התכנון הוא אמור לפעול לפחות 15 שנה.

זה אמור להיות אחד השיגורים האחרונים של הטיל הוותיק אריאן 5, שנמצא בשימוש כבר מאמצע שנות ה-90. עוד שלושה טילים כאלה מתוכננים לשיגור בסוף השנה ובתחילת 2023, ולאחר מכן אמור להחליפו טיל חדש, אריאן 6, שאמור להיות זול יותר ולהתחרות בחברות אחרות, כמו ספייס-אקס, אף על פי שאין תוכנית למחזר רכיבים שלו כפי שעושה החברה האמריקאית.

בתוך כך, ספייס-אקס שיגרה השבוע עוד 51 לווייני "סטארלינק". מערך הלוויינים הקטנים לאספקת שירותי אינטרנט כבר כולל יותר מ-3,000 לוויינים. עם הלוויינים האלה שוגר גם לוויין גרירה (Space tug) המיועד להעברת לוויינים ממסלול למסלול, במקרה זה עבור מערך של לווייני תקשורת שמפתחת חברת בואינג.

מתקרבים לסופו של עידן. שיגור טיל אריאן 5 מגיאנה הצרפתית השבוע | צילום: ESA/CNES/Arianespace/P. Piron

הטלסקופ שפגע בול

טלסקופ החלל ג'יימס וב ממשיך לספק צילומים מרהיבים מהחלל, והשבוע הייתה זו תמונה של ערפילית הטרנטולה, אחד האזורים הבהירים בענן המגלני הגדול, הנראה משמי הדרום בכדור הארץ. הערפילית מרוחקת כ-160 אלף שנות אור מאיתנו, ועשירה באזורים שבהם נוצרים כוכבים. הצילום שפרסמו מדעני הטלסקופ חושף אלפי כוכבים צעירים שלא ידענו קודם על קיומם.

​בית יולדות לכוכבים. אלפי כוכבים צעירים וכחלחלים נראים בצילום של טלקסופ ג'יימס וב, המכסה אזור שרוחבו כ-340 שנות אור | מקור: NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

ואולם, גם הטלסקופ עצמו עמד במרכזה של תמונה מעניינת השבוע, המתנוססת על בול דואר חדש שהנפיק שירות הדואר של ארצות הברית. על הבול מופיע ציור של הטלסקופ עצמו, מבוסס על הדמיות של נאס"א, על רקע כוכבי. את שוליו של כל גיליון בולים יעטרו צילומי כוכבים שעשה הטלסקופ בתקופת כיול המכשירים וההכנות לתחילת פעילותו המדעית.

"אני נרגש לצרף את הבול המרהיב הזה לאוסף שלנו, בעודנו צופים מהקרקע בטלסקופ החדש ביותר והמתקדם ביותר חושף את הסודות הגדולים ביותר של היקום שלנו, שהמתינו להתגלות מאז ראשית הזמן", אמר מנהל המשימות של נאס"א, תומס זוברכן (Zurbuchen). "טלסקופ וב מייצג את תחילתו של עידן חדש של הישגים לטובת כלל האנושות".

נציג של עידן חדש בטכנולוגיה, מונצח על שריד לעידן ישן של תקשורת במכתבים. הבול החדש | מקור: U.S. Postal Service