בניו יורק ממליצים לוודא חיסון לפני נסיעה לישראל, הקורונה ממשיכה לקטול גם בארץ, ויש גם דיפתריה וסקביאס

רשויות הבריאות של מדינת ניו יורק בארצות הברית פרסמו בסוף השבוע שעבר אזהרה לתושבים המתכוונים לבקר בישראל, לוודא שהם מחוסנים נגד פוליו. ההמלצה תקפה לכל תושבי ניו יורק, גם אלה שאינם נוסעים, מפני שאותו זן של הנגיף מסתובב גם בניו יורק.

האזהרה פורסמה לאחר שבישראל הגיע לחמישה מספר הילדים שנדבקו בנגיף, מבין אלה שבאו במגע עם הילדה שנדבקה בצפון הארץ. לאף אחד מהם אין כרגע תסמינים. לפי משרד הבריאות יש בישראל לפחות 175 אלף ילדים שלא חוסנו נגד פוליו, וכל אחד מהם בסיכון לפתח שיתוק אם יידבק במחלה. רוב הילדים הלא מחוסנים שיידבקו בפוליו לא יפתחו תסמינים, ומבין אלה שיפתחו תסמינים הרוב יחלימו באופן מלא ופחות מאחוז יפתחו שיתוק בלתי הפיך. עם זאת, הסיכון קיים. בנוסף, חלק מהמחלימים יפתחו לאחר עשרות שנים תסמונת "פוסט פוליו" שעלולה לגרום להם לשיתוק. החיסון בנגיף מומת נגד פוליו (IPV) ניתן כיום כחלק משגרת החיסונים לתינוקות ומגן מהמחלה ומסיבוכיה.  מי שילדיו לא חוסנו, מומלץ שייגש איתם לטיפת חלב או לקופת חולים להשלמת החיסונים.


חיסונים מגינים מפני פוליו ומחלות רבות נוספות, וכדאי להקפיד על כולם. ילדה מקבלת חיסון | צילום: DR P. MARAZZI / SCIENCE PHOTO LIBRARY

חיסוני קורונה מגינים ממחלה קשה

מספר המתים מקורונה בישראל עלה לקראת סוף השבוע ל-12,331 – עלייה של 28 מהשבוע שעבר. מספר החולים במצב קשה, שנמצא שוב במגמת עלייה מאז אמצע פברואר, נע סביב 100. רוב החולים במצב קשה הם מעל גיל 60, רובם חוסנו אך החיסון כבר אינו בתוקף. אחוז הלא מחוסנים בקרב חולים אלה גבוה בהרבה מחלקם באוכלוסייה הכללית. שבעה חולים במצב קשה הם בני פחות מ-60, מתוכם חמישה לא מחוסנים, אחד עם חיסון לא תקף ורק אד עם חיסון תקף.

במבט עולמי, רוסיה וקוריאה הדרומית מובילות בימים האחרונים את התחלואה המדווחת בקורונה, עם יותר מ-10,000 חולים ביממה, וזה בתקופה שבה רבים מהחולים כלל לא נבדקים. גם ביפן יש מעל 9,000 חולים מדווחים ביממה, בסופו של גל תחלואה גדול שהיה לפני כחודשיים וגבה את חייהם של אלפים ביפן. בימים האחרונים נודע כי איתם מתו מקורונה גם שני אריות שנדבקו כנראה  מהמטפלים שלהם.

דיפתריה משני עברי האוקיינוס

בניגריה ממשיכה התפרצות הדיפתריה הגדולה, עם קרוב ל-800 מאומתים ולפחות 61 מתים מהמחלה בקאנו שבצפון המדינה. מספר המתים שם גבוה במיוחד, יותר מ-12 אחוז מהחולים, בגלל שילוב של כיסוי חיסוני נמוך ומחסור בנוגדנים נגד הרעלן של חיידק הדיפתריה. רשויות העיר מנסות לחסן במהירות כמה שיותר ילדים בניסיון לעצור את המחלה.

גם בוונצואלה אובחנו שלושה חולי דיפתריה. המדינה נאבקת במחלה מאז 2016, אז היא הופיעה שם מחדש לאחר עשרות שנים של שקט ממנה. בשיאה של ההתפרצות היו מאות מקרים, אך לאחר מבצעי חיסונים ומניעה המספרים צנחו באופן חד.

הולנדים מתגרדים

בהולנד נאבקים במחלת הסקביאס, או בשמה העברי "גרדת", מחלת עור שגורמות אקריות זעירות, וכשמה כן היא, גורמת לגרד קשה. שיעור החולים בהולנד טיפס ל-44 לכל 100 אלף איש, בערך פי 2.5 מהמספרים בשנה שעברה. הגורם לעליה הוא כפי הנראה התפרצות בגן ילדים בעיר אובריסל, והתפשטותה מהילדים למבוגרים. בהולנד אין חובת דיווח על מקרים פרטניים של תחלואה בסקביאס  כך שייתכן שהמספרים האמיתיים גבוהים בהרבה מהמדווח.

 

תגובה אחת

  • משטרה

    חלאס להמציא נכות