הנגיף ממשיך להתפשט בקרב לא מחוסנים – גם בישראל. באפריקה מתמודדים עם דיפתריה וקדחת מרבורג, וגם הקורונה עוד איתנו

מחלת הפוליו חזרה להסתובב בישראל בחודשים האחרונים. בהתפרצות של השנה שעברה בירושלים חלתה ילדה לא מחוסנת בפוליו זן 3 ממקור תרכיבי שעבר בין ילדים שלא חוסנו בחיסון הפוליו המוחלש (הטיפות) עד שחזר להיות אלים. ההתפרצות ההיא נגמרה לאחר מבצע חיסונים. עם זאת, בקיץ 2022 הגיע לישראל מחוץ לארץ גם זן 2 של נגיף הפוליו, אף הוא ממקור תרכיבי שחזר להיות אלים, והחל התפרצות מקומית של הזן הזה, במקביל להתפרצויות דומות בלונדון ובניו יורק, שם גם אותר חולה לא מחוסן.

החיסון המוחלש הניתן כיום בישראל לא כולל את זן 2, ולכן החיסון בנגיף המומת, הניתן בזריקה,  הוא ההגנה היחידה נגד הנגיף שהתפרא. עם זאת ילדים רבים בישראל לא קיבלו את החיסון בנגיף המומת, ומספרם מוערך בכ-150 אלף. השבוע הודיע משרד הבריאות על ילדה כבת 8 מאזור צפת שחלתה בפוליו. בצפת עצמה יש עוד כאלף ילדים שלא חוסנו כלל, והם נמצאים בסכנה. עוד לא תם השבוע ומשרד הבריאות הודיע ששלושה מהמגעים של הילדה החולה נדבקו גם הם בנגיף הפוליו, בשלב זה ללא תסמינים.

החיסון המומת נגד פוליו הוא חלק מהזריקה המחומשת שמקבלים כל התינוקות ארבע פעמים עד גיל שנה. הזריקה כוללת חיסונים נגד המחלות טטנוס, דיפתריה, שעלת, פוליו ו-HIB. בגלל ההתפרצות הורה משרד הבריאות לטיפות החלב להקדים את מתן המנה הראשונה מגיל חודשיים לגיל שישה שבועות.

התפרצות הפוליו הנוכחית החלה כאמור בישראל, בלונדון ובניו יורק. הנגיפים הגיעו בינתיים גם לקנדה, והמרכז האמריקאי לבקרת מחלות, CDC, מתחיל לבדוק אם הנגיף התפשט לעוד ערים בארצות הברית. בלונדון מפצירים בהורים לוודא שילדיהם מחוסנים היטב.

במקביל יש עדיין מקרים של הידבקות בפוליו הפראי המקורי בשתי המדינות האנדמיות שנותרו בעולם, פקיסטן ואפגניסטן. בפקיסטן היו ב-2022 מספר גבוה במיוחד של ילדים שנדבקו במחלה. למרות מבצעי החיסונים הנרחבים, עדיין עשרות אלפי הורים סירבו לחסן את ילדיהם והותירו אותם חשופים לנגיף.

דיפתריה בניגריה

התפרצות הדיפתריה (קָרֶמֶת או אַסְכָּרָה) בניגריה ממשיכה להחמיר. בדיווח הקודם, שהתייחס לאמצע חודש ינואר היה ידוע על 123 מאומתים חולים בדיפתריה, ומהדיווח שהתפרסם בימים האחרונים עולה שכבר יש 313 מאומתים, בחלקים שונים של ניגריה, מתוכם מתו 89, וזה עד אמצע פברואר. רוב החולים הם בני שנתיים עד 14.

כ-43 אחוזים מהמאומתים – מחוסנים. בהתחשב ביעילות של חיסון הדיפתריה, כ-97 אחוז כשהוא ניתן בתנאים מיטביים, אפשר רק לשער עד כמה נרחבת ההתפשטות. רוב מוחץ של המחוסנים שייחשפו לחיידק לא יראו תסמיני מחלה בזכות החיסון.

לאחרונה פרסם ה-CDC אזהרת מסע לניגריה, והפציר בנוסעים לוודא שהם מחוסנים באופן מלא נגד המחלה וקיבלו זריקת דחף, אם נחוצה, שכן יש לחדש את החיסון כל עשר שנים. נכון לכתיבת שורות אלה, משרד הבריאות הישראלי טרם הוציא הודעה כזו.


לפחות 89 מתים בהתפרצות מחלה שיש נגדה חיסון יעיל. חיידקי דיפתריה | איור: KATERYNA KON / SCIENCE PHOTO LIBRARY

מרבורג וקורונה

בגינאה המשוונית עלה ל-11 מספר המתים בהתפרצות המרבורג לאחר שעוד שני חולים מתו ממחלתם. נגיף המרבורג הוא קרוב משפחה של נגיף האבולה המפורסם יותר, וכמוהו גם גורם לקדחת דימומית. המדינה, החווה בפעם הראשונה בתולדותיה התפרצות של הנגיף הזה, הכניסה להסגר את כל המגעים הידועים של החולים הראשונים, בתקווה למנוע התפשטות של המחלה הקטלנית. נכון להיום אין טיפול למחלה ואין חיסון מאושר, רק חיסונים ניסיוניים. הפעולות המהירות של ממשלת גינאה המשוונית צפויות לסיים את ההתפרצות עוד לפני שאפשר יהיה לחסן מישהו.

ולגבי מגפת הקורונה, מספר הנפטרים בישראל הגיע ל-12,303 לפי העדכון האחרון של משרד הבריאות – תוספת של 56 מתים בשבועיים האחרונים. מגמת הירידה במספר החולים במצב קשה התהפכה, וכעת מספרם שוב בסביבות 100. מספר המתים הממוצע ליממה גם הוא מתחיל להראות שוב סימני עליה. מחלת הקורונה עדיין איתנו.

 

0 תגובות