תכנית ייחודית מדגימה לתלמידים עקרונות פיזיקליים באמצעות שיעורי תנועה

מדוע נהג ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, לעמוד על ראשו? בן גוריון האמין באיזון בין תרבות הרוח והגוף, ולכן עסק בפעילות גופנית יומיומית. התעלמותו מהכאבים בגבו לא הביאה את גבו להתעלם ממנו, לכן הוא פנה לטיפול אצל משה פלדנקרייז, האיש שלימד אותו לעשות עמידת ראש.

פלדנקרייז היה דוקטור לפיזיקה שימושית וספורטאי מחונן, שפציעה בברך הביאה אותו לפיתוח השיטה הנושאת את שמו. הוא גרס ש"תנועה היא חיים והחיים הם תהליך. שפר את איכות התהליך ותשפר את איכות החיים". מאז שנת 1949, שבה ראה אור ספרו של פלדנקרייז, התפתח המחקר בכל הקשור לשיפור אורחות החיים דרך תנועה, ולא רק בהיבט הגופני. בשנים האחרונות מתפתח דיון בקרב חוקרי קוגניציה המציעים להתייחס ללמידה, ליצירה ולמחשבה כאל תהליכים הכוללים גם את המוח וגם את הגוף.  השקפה זו מכונה קוגניציה מעוגנת גוף (embodiment).

מחקר חלוץ במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן עוסק באופן שבו תלמידות פותרות מטלה תנועתית וכך מבינות בעזרת גופן חוקים פיזיקליים המופיעים בתכנית הלימודים של כיתה י'. רוני זוהר, דוקטורנטית להוראת הפיזיקה ומורה למחול, מובילה את המחקר בהנחייתן של פרופ' בת-שבע איילון וד"ר אסתר בגנו. לדבריה, שאבה את ההשראה למחקר מספריו של הפיזיקאי קנת לואס, המנתח בכלים פיזיקליים תנועות מתחום הבלט כדי לשפר ולייעל את הטכניקה של הרקדנים.

"בזמנו עדיין לא לימדתי פיזיקה בבית ספר, אך חשבתי שאולי זה יכול לעבוד הפוך, אולי דרך המחול אפשר ללמד פיזיקה", היא מספרת. ואכן, הפיזיקה נסחפה בתנועה ורעיונותיה של זוהר זכו לאהדה במערכת החינוך. משרד החינוך מקצה בכל שנה שעות המוגדרות כמיועדות ללמידה משמעותית. המורים, הרכזים והמפקחים מביעים עניין ביוזמות מגוונות שיכולות להציע פנים אחרות לתהליך הלמידה.

שתי רגליים על הקרקע

פדגוגיה מעוגנת-גוף (embodied pedagogy) היא גישה המשלבת התנסויות גופניות ותנועתיות כדי לקדם למידה. הגישה באה לידי ביטוי בהתנסויות גופניות המקשרות בין רעיונות מורכבים בתחום הפיזיקה ובין ההתנסות היום-יומית של גוף האדם בסביבתו. התנסויות אלה יכולות לשמש משאב ייחודי ללמידה.

במהלך השיעורים, המועברים כהתנסות במרחב המאפשר תנועה, זוהר מבקשת מהתלמידות לפתור בעיה בעזרת הגוף. למשל, התלמידות מתבקשות לנוע במרחב וכשהמוזיקה נעצרת – להתייצב בתנוחה שיש בה 1, 2, 3 או 4 נקודות מגע עם הרצפה. שלוש נקודות מגע יכולות לשלב שתי רגליים ויד, שתי ידיים ורגל, שתי ברכיים וראש וכן הלאה. בזמן השהות בתנוחה הן מתבקשות להזיז יד או רגל ולבחון את שיווי המשקל שלהן.

מטרת התרגיל התנועתי היא היכרות עם המושג "שיווי משקל סטטי". לאחר ההתנסות, המשלבת עשייה עם צפייה בחברותיהן, המורה והתלמידות מקיימות דיון ומבררות באילו מצבים שיווי המשקל של התלמידה היה יציב ובאילו מצבים שיווי המשקל היה רופף.

דוגמה זו היא חלק מתכנית הוראה של 30 שעות ללימוד מושגים פיזיקליים בעזרת תנועה. התכנית כוללת (א) תנועה מושכלת הממחישה רעיון ויכולה לעזור לחקור אותו; (ב) אלתור בתנועה שמטרתו ליצור חוויות תומכות למידה; (ג) טכניקות המשלבות הליכה שמטרתן לעגן את החשיבה בזיכרון גופני; (ד) מרכיבים משיטת פלדנקרייז המאפשרים מימוש בגוף של התנהגות גופים במרחב, כגון מצבים של יציבות ושיווי משקל; (ה) הרפיה שמטרתה לעזור בניהול מצבי לחץ האופייניים לתקופת בית הספר התיכון.

שיעורי התנועה בנויים כך שבכל שיעור מתבצע תרגיל תנועה והתלמידות חושבות ומשוחחות על התרגיל, ומתוך כך בונות את המושגים הפיזיקליים.


ההדגמה באמצעות הגוף היא דרך פשוטה ללמוד חוקים פיזיקליים. צילום: רויה מידן

חוויה חיובית

חזונה של זוהר הוא להרחיב את התכנית לכלל תלמידי הפיזיקה (בנים ובנות) בכיתה י'. היא סבורה שכדאי לשלב אותה בתכנית הרגילה לבגרות, כאשר שיעורי התנועה יילמדו לפני ההוראה הפורמלית בכיתה; אך תחילה יש להשלים את המחקר, שנועד לבדוק כיצד התכנית התנועתית משפיעה על החשיבה הפיזיקלית.

התכנית יושמה כמה פעמים בכיתות י' בבתי ספר ברחובות, פעמיים בכיתת מחול והשנה בכיתת פיזיקה באולפנה שבנות לומדות בה מגוון אמנויות, ממחול עד אמנות פלסטית. במסגרת המחקר זוהר עורכת ראיונות אישיים עם התלמידות, מציגה להן שאלות בפיזיקה ממבחנים בין-לאומיים ומתחקה אחר ההסבר שהן מספקות.

לדברי זוהר, חוויית הלימוד בתנועה משפרת את הבנתן של התלמידות בפיזיקה, ובעקבות זאת גם את חוויית לימודי הפיזיקה במסגרת השיעורים הרגילים בכיתה. התלמידות ממגמת המחול שהשתתפו במחקר סיפרו שכשהמורה לפיזיקה לימד את הכיתה על המושג כוח נורמלי, רק הן הבינו: "הוא שאל מה יש במגמת מחול שמאפשר לנו לדעת את זה". זוהר מוסיפה שמעבר לתגובות הנלהבות של התלמידות על התכנית שפיתחה, גם מורים מבתי ספר שונים שמעו עליה והזמינו אותה לערוך מפגשי חשיפה, כדי ללמוד ממנה על פדגוגיה מעוגנת-גוף ועל הפוטנציאל שלה בהוראת הפיזיקה. 

תגובה אחת

  • ענת צוקרמן

    איזה יופי!

    יש תכניות דומות גם במקצועות אחרים?