מפגש מיוחד עם שני חוקרים על מחקרם העוסק בקידום יישומים ננו-טכנולוגיים בשירות הרפואה

ד"ר איגור אוליצקי, הפקולטה לביולוגיה, מכון ויצמן למדע

רוב התרופות הנמצאות בשימוש היום מבוססות על מולקולות קטנות שמווסתות פעילות של חלבונים. המולקולות האלה יעילות במקרים רבים, אך קיים קושי רב למצוא מולקולות שיפעלו על חלבון מסוים בלבד בלי להפריע לפעילויות אחרות של התא. מולקולות ה-RNA, שממלאות תפקידים רבים בתאים, מצטיינות ביכולתן להיצמד למולקולות RNA אחרות, ובתנאים מסוימים הצימוד הזה מביא לביטול הפעילות של מולקולת המטרה. פריצות דרך מדעיות שנעשו בשנים האחרונות מקדמות את השימוש ב-RNA כתרופה ועשויות להוביל למהפכה בטיפול בכמה וכמה מחלות. מחקר שהנעשה במעבדתו של ד"ר איגור אוליצקי מכין את הקרקע לשימוש נרחב ומושכל ב-RNA כתרופה כבר בעתיד הקרוב.

ד"ר אוליאנה שימנוביץ, הפקולטה לכימיה, מכון ויצמן למדע

אם חשבתם שתולעים ועכבישים הם מטרד, מוטב שתחשבו שנית. לא רק שהם מועילים בהרחקת חרקים ומזיקים, אלא תכונותיהם עשויות לסייע גם בפירוק סיבים חלבוניים רעילים – פלאקים עמילואידיים – שמשפיעים על המוח בשלבים המתקדמים של מחלות האלצהיימר והפרקינסון. מחקרה של ד"ר שימנוביץ מתמקד בפיתוח ואפיון של ביו-חומרים פעילים וחדשניים בעלי השפעה על פלאקים עמילואידיים במחלות הנוגעות למערכת העצבים. בכך היא מאמינה שתוכל לתרום באופן משמעותי למחקר שיקדם פיתוח של כלים ננוטכנולוגיים בשירות הרפואה – כגון ליבות מיקרוסקופיות המכילות תרופות בשחרור מושהה, או ננו-סיבים המשלבים חומרים אנטי-חיידקיים.