מאפיין אחד משותף לכל המדינות המובילות בהישגי מערכת החינוך שלהם: הערך הגבוה שהן מייחסות למקצוע ההוראה. המורים בהן נתפסים כבעלי מקצוע נחשב ומבוקש, וזוכים למידה רבה של אוטונומיה. לצערנו, בישראל המצב רחוק מלהיות כזה.

הצלחה במדעים ובמתמטיקה היא מנוף להישגים ולתעסוקה. אלה גם המקצועות שמעוררים הי הרבה תחושות קיצוניות של הצלחה או תסכול בקרב תלמידים ומורים גם יחד. אחד האתגרים הגדולים שניצבים בפני מערכת החינוך הוא השינוי המשמעותי בתפקיד המורה בכיתה. בעידן שבו המידע זמין לכול וצומח בקצב מסחרר, המורה כבר מזמן אינו יכול להיות מקור הידע העיקרי וכשמדובר במדעים, גם לא העדכני ביותר.

בוגר של מערכת חינוך מסורתית, המסתמכת על המורים בעיקר כמקור ידע, ימצא את עצמו בהכרח בעמדת נחיתות כשיגיע ללימודים גבוהים או לעולם התעסוקה, גם אם הישגיו עד כה היו גבוהים ביותר. תפקידו העיקרי של מורה כיום הוא ללמד איך ללמוד – באמצעות פיתוח מיומנויות כמו איסוף נתונים וניתוחם, חשיבה ביקורתית, שאלת שאלות, פתרון בעיות ואף התמודדות עם תסכולים וכישלון, שהם חלק ממציאות החיים. המורים נדרשים להיות בעלי השכלה מעמיקה בתחומי הדעת ובחינוך כאחד, על שלל השילובים, האתגרים וההזדמנויות שהם מציעים.

במכון דוידסון אנו מאמינים ביכולותיהם המקצועיות של המורים, ורואים בהם שותפים לאחד האתגרים החיוניים ביותר לקיומה של חברה שוויונית, פלורליסטית וצודקת – חינוך ילדינו. במשך השנים פיתחנו מודלים דינמיים, מתעדכנים ומותאמים לצורכי המערכת, המיועדים למורים המבקשים לקדם את יכולותיהם בהוראת מדעים ומתמטיקה. אלה כמה מהם:

שביט וטנגרם: תוכניות התומכות בקבוצות של מצוינות מדעית ומתמטית בבית הספר. המורים מובילים את הקבוצות לאחר שזכו להכשרה, ובליווי רציף ומעמיק של צוותי דוידסון. התוכניות כוללות גם חוברות עבודה שפותחו בסיוע משוב מתמשך מצד מורים, עם עזרים דיגיטליים, ציוד לביצוע ניסויים, משחקים ואתגרים – מכלול היוצר למידה פעילה ומשמעותית.

VOD מדעי: פלטפורמה מלהיבה באתר מכון דוידסון, שמציעה מאגר של מאות סרטוני מדע מושכים, מרתקים וזמינים לכול – ובמיוחד למורים. הסרטונים מתויגים על פי גילאים, נושאים מתוכנית הלימודים במדעים ובמתמטיקה ומיומנויות. לכל סרטון נלוות הצעות למגוון פעילויות המשולבות בצפייה ומציעות למורים ולתלמידים למידה פעילה המפתחת עבודת צוות, בניית ידע וקישור של המדע לחיי היומיום. חלק מהפעילויות מציעות אפשרויות להערכה חלופית והעשרה נוספת.

מדען ברשת: לפני כמה שנים חברנו למיזם "רואים עולם" ויצרנו את "מדען ברשת" – תוכנית שפורצת את גבולות הכיתה ומאפשרת למורים למדעים ולמתמטיקה להזמין מדענים לשיחת וידאו עם תלמידיהם בכל רחבי הארץ. השיחות מבוססות על שאלות שהתלמידים מכינים מראש, בתהליך שבו המורה, בליווי ובתמיכה של צוותי מכון דוידסון, מגשר בין התלמידים לבין חוקר העוסק בחזית המדע העכשווי. פיתוח המיומנות בשאלת שאלות, השיחה הישירה עם נמדענים ונחשיפה לחזית המחקר המדעי יוצרת עבור המורים והתלמידים חוויה משמעותית שהופכת למודל לחיקוי.