בניסוי הנוכחי נלמד איך לעשות קשר בחבל במצב שנראה בלתי אפשרי: אחרי שאוחזים בשני קצותיו מבלי לעזוב. אחרי שהבנתם את הטריק אפשר ואף מומלץ להשתמש בו כחידה לאחרים.

ציוד

  • חבל באורך של 100-60 ס"מ
  • מישהו לערוך עליו את הניסוי / לחוד לו את החידה ;-)

מהלך הניסוי

את מהלך הניסוי אפשר לראות בסרטון הבא:

הסבר

תורת הקשרים היא ענף מתמטי שעוסק, הפלא ופלא, בחקר הקשרים. במיוחד היא מתמקדת בשאלה מתי שני קשרים זהים זה לזה.

אנו נתקלים הרבה פעמים בקשרים בחיי היומיום – למשל בשרוכי הנעליים, בעניבה שסביב הצוואר, חוט תפירה שאנחנו רוצים לעשות בו קשר, שני חבלים שאנחנו רוצים לחבר ועוד. לפעמים קורה לנו שאנו חושבים שקשרנו משהו חזק, אבל כאשר אנחנו מושכים טיפה את הקשר הוא נפתח מעצמו ואנחנו מגלים שהוא בעצם לא היה קשור. בכל הדברים הללו ועוד הרבה יותר עוסקת תורת הקשרים.

במסגרת המחקר התגלה שאם יש לנו טבעת סגורה שאין בה קשר, איננו יכולים לעשות בה קשר אמיתי, לכן לא משנה כמה יתאמץ אדם שיתפוס את החבל בשני קצותיו בצורה הרגילה (כפי שמוצג בתחילת הסרטון) – הוא לעולם לא יצליח לעשות בו קשר.

אבל אם קיים כבר קשר באחד מחלקי החבל שמרכיב את הטבעת, אפשר בהחלט להזיז אותו למקום אחר. וזה בדיוק מה שאנחנו עושים בניסוי: כשאנחנו משלבים את הידיים אנחנו עושים בהן מעין קשר – הקפידו לשלב את הידיים באמת, יד אחת מעל זרוע אחת והיד השנייה מתחת לזרוע השנייה, כדי ליצור את הקשר. לאחר מכן כל מה שנשאר זה להעביר את הקשר מהידיים אל החבל וכך להצליח במשימה.

אז אפשר לסכם ולומר שבקשרים בחוט שמרכיב טבעת מתקיים מעין "חוק שימור הקשר" – אם אין בחוט קשר, אין אפשר ליצור אותו; אם יש בו קשר, אפשר להזיז אותו למקום אחר אבל אי אפשר להעלים אותו בלי לפתוח את הטבעת.

0 תגובות