כיצד אפשר למנוע פיצוץ במפגש בין בלון לנעצים?

בניסוי הנוכחי נראה כיצד אפשר למנוע מבלון מלהתפוצץ כאשר הוא נוגע בנעצים או בעצמים חדים אחרים.

ציוד

  • בלון
  • חבילת נעצים

הניסוי

את מהלך הניסוי אפשר לראות בסרטון:

 

הסבר

הבלון החסין לנעצים מדגים לנו שבהרבה מקרים לא רק הכוח עצמו חשוב, אלא גם חלוקתו על פני השטח. לגודל של כוח ליחידת שטח קוראים לחץ. כאשר בלון נלחץ אל שולחן שעליו 40 נעצים, הכוח הלוחץ מתחלק על פני כל הנעצים, כך שכל נעץ נדחף אל הבלון בעוצמה השווה בממוצע רק ל-1/40 מהכוח הלוחץ. לדוגמה, אם נניח על הבלון בקבוק המלא בליטר אחד של מים (שמסתו קילוגרם אחד) – אז על כל נעץ יונח משקל ממוצע של 25 גרם - זה משקל קטן ביותר, פחות משקית תבלינים ממוצעת, ואין בו די כדי שהנעצים יוכלו לחדור את הגומי ולפוצץ את הבלון.

כאשר מקרבים אל הבלון נעץ יחיד, מבחינה פיזיקלית כל הכוח הלוחץ מתרכז בנקודה אחת – קצה הנעץ. ואז הלחץ שמופעל יהיה מספיק גדול כדי לחדור את הגומי שהבלון עשוי ממנו, לקרוע אותו ולפוצץ את הבלון.

במופעים של קוסמים מוצג לעיתים קסם שבו אדם יושב על כיסא מסמרים, או שוכב, ללא בגדים, על מיטת מסמרים – ללא כל פגע. שכיבה על מיטת מסמרים היא  מנהג נפוץ  של פקירים, מעין קוסמי רחוב במזרח הרחוק המפליאים בהתמודדות עם משימות כואבות כמו בליעת אש או הליכה על גחלים.

פאקיר השוכב על מיטת מסמרים
פקיר שוכב על מיטת מסמרים | מוקר: ויקיפדיה, נחלת הכלל

ה'סוד' של הקוסמים והפקירים – הוא בדיוק אותו עיקרון פיזיקלי שמונע מהבלון להתפוצץ כאשר יש לוחצים אותו אל נעצים רבים: הכוח מתחלק על פני נקודות רבות, כך שהלחץ בכל נקודה (בכל מסמר) חלש מדי, ולא יכול לגרום לנזק למי ששוכב עליו. לא צריך להיות קוסם או פקיר – כל מי שישכב על מיטת מסמרים יעבור את החוויה בשלום. לעומת זאת, מי שישכב על מסמר יחיד צפוי לחוות דקירה כואבת ומסוכנת.

ואין קוסמים נועצים שיפוד בבלון בלי שהוא יתפוצץ? – זה כבר ניסוי אחר (בקישור).

4 תגובות

  • בני החתול

    ניסוי ממש מגניב אהבתי

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    תודה

    שמחתי לקרוא שאהבת.

  • שמואל

    ניסוי זה מסוכן - נא להשתמש במשקפי מגן.

    כאשר הבלון המתפוצץ אי אפשר לדעת אם ולהיכן יעוף הנעץ או הנעצים.
    במחילה מכבודך, אנא הסר את הסרטון או בצעו מחדש.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    תודה

    תודה על ההערה שמואל,
    אבל הניסוי עצמו הוא הנחה של בלון על חבילת נעצים, אז הוא לא מתפוצץ כלל.
    יתרה מכך - אפילו בהדגמה עם נעץ אחד (שהיא לא חלק מהניסוי כאמור) כפי שאתה יכול לראות בסרט, פיצוץ הבלון בקושי מצליח לטלטל את הנעץ שמתחתיו, כל שכן להזיז אותו ממקומו. כשבלון מתפוצץ הוא כמעט ולא יוצר הדף לסביבה בגלל שנקרע מכל הכיוונים - ולכן לא יוצר שובל רוח כיווני / מרוכז שיכול להזיז משהו משמעותי. לכן אני סבור שאין סיכון שהנעץ יעוף - במקרה קיצון יידחף מספר סנטימטרים, כשאין בכך סכנה כלל.
    (אם תחפש באינטרנט, זה ניסוי שבוצע מאות פעמים מול עיניי ילדים קטנים, ללא חשש : https://youtu.be/Qrd8Y3g6R74?t=14s )

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע