רובוטים זעירים נגד הפלאק בשיניים, משטרת הדיאטה של המיטוכונדריה, המקום הכי מסוכן על פני כדור הארץ ועוד מחקרים חדשים

רוצים לקבל את חדשות המדע ישירות לנייד?
הצטרפו למהנשמדע בוואטסאפ או בטלגרם

מה חדש?

  • סודו של אומואמואה

  • רובוטים זעירים נגד הפלאק בשיניים

  • משטרת הדיאטה של המיטוכונדריה

  • המקום הכי מסוכן על פני כדור הארץ

  • כמה נוזלי נוזל יכול להיות?

  • מבחן ריח לאבחון פגיעות ראש

סודו של אומואמואה

בשנת 2017 התגלה בתצפית אסטרונומית מהוואי גוף שמימי ראשון שמקורו במערכת שמש אחרת. הגוף הוא אסטרואיד לא גדול במיוחד, שצורתו מזכירה בגט צר ואורכו כ-230 מטר. לאסטרואיד ניתן השם אומואמואה (Oumuamua), שמשמעותו "שליח" בהוואית. עד עתה לא היה ברור איך הוא נוצר ואיך הגיע למערכת השמש שלנו.  כעת טוענים חוקרים מארצות הברית, על סמך הדמיות מחשב של תנועת גרמי שמיים בחלל, שאומואמואה היה חלק מכוכב לכת שחלף קרוב מדי לכוכב שלו והתרסק בהשפעת כוח הכבידה העז שהופעל עליו. תהליך ההיווצרות האלים הזה יכול להסביר את התנועה של אומואמואה סביב ציריו ואת השינוי במהירות התנועה שלו בשעה שהוא חולף בקרבת השמש. בנוסף הראו החוקרים איך כיצד כוכבי לכת יכולים להישבר וליצור צורה ייחודית כמו זו של אומאומואה. קריאה בהרחבה (באנגלית)

רובוטים זעירים נגד הפלאק בשיניים

חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה בארצות הברית פיתחו רובוטים זעירים שנלחמים בשכבת החיידקים המצטברת על השיניים שלנו (המכונה "פלאק") ופועלים להשמיד אותה. הרובוטים, שמופעלים באמצעות שדה מגנטי וניתנים לשליטה מרחוק, מפרקים את המעטפת המגינה של שכבת החיידקים, הורגים את החיידקים עצמם ומסלקים את הפסולת ואת שברי הפלאק שנותרו. החוקרים, שנעזרו בשירותיו של ארגון  Penn Health-Tech, העוסק בקידום הפיתוחים הרפואיים של האוניברסיטה, מקווים להתחיל בקרוב בניסויים קליניים. קריאה בהרחבה (באנגלית)

משטרת הדיאטה של המיטוכונדריה

חוקרים מארצות הברית גילו חלבון ששומר על תעלות הסידן במיטוכונדריה - מפעלי האנרגיה של התאים שלנו. כמשתמע משמן, תעלות הסידן מאפשרות ליוני סידן להיכנס למיטוכונדריה, וכך מווסתות את קצב ייצור האנרגיה בתא: ככל שיש יותר סידן כך גובר קצב ייצור האנרגיה. החוקרים גילו שכאשר מנעו פירוק של סוכרים ושומנים בתרביות תאים, ודימו כך מצב של צום או רעב, ייצור החלבון גבר ואיתו פחתה כניסת הסידן למיטוכונדריה. החוקרים משערים שמדובר במנגנון שנועד לשמור על מאגרי השומן והסוכר בתא במצבים של מחסור במזון, ומקווים להשתמש בתגלית החדשה לפיתוח טיפולים שיסייעו לחולי סוכרת ולאנשים הסובלים מעודף משקל לווסת את שריפת השומנים והסוכרים בגופם. קריאה בהרחבה (באנגלית)

המקום הכי מסוכן על פני כדור הארץ

לפני מאה מיליון שנה, מדבר סהרה היה המקום הכי מסוכן על פני כדור הארץ. צוות חוקרים בינלאומי פרסם מאמר סקירה נרחב ביותר, שבו הם בחנו את הממצאים הארכיאולוגים שנאספו במשך שנים רבות באפריקה ומתארים בעלי חוליות מעידן הקרטיקון - עידן הדינוזאורים. בתקופה ההיא אזור מדבר סהרה הכיל מערכת נהרות מסועפת, שהפכה את האזור לפורה ומשכה אליו בעלי חיים רבים, ביניהם, כך עלה מהמחקר,  שלושת הדינוזאורים הטורפים הגדולים ביותר המוכרים לאדם. "זוהי העבודה המקיפה ביותר שנעשתה על מאובנים של בעלי חוליות מאזור מדבר סהרה מזה כמעט 100 שנה", אמר פרופסור דיויד מרטיל מצוות המחקר. קריאה בהרחבה (באנגלית)
 

"גן עדן של טורפים" מאת Davide Bonadonna

כמה נוזלי נוזל יכול להיות?

לנוזלים שונים יש צמיגות שונה. מים למשל, "נוזליים" מדבש, כלומר, לדבש יש צמיגות גבוהה יותר ממים.  קשה מאוד לחשב את רמת הצמיגות של נוזל באופן תיאורטי, מכיוון שיש המון גורמים שמשפיעים עליה. כעת,  חוקרים מאנגליה ורוסיה הראו שלנוזלים יש רמת צמיגות מינימלית, והצליחו לנסח משוואה שמתארת אותה. החוקרים גילו שיש קשר בין רמת הצמיגות המינימלית לבין קבוע פלאנק, שמהווה מרכיב מרכזי במכניקת הקוונטים, וגם ליחס בין המסה של פרוטון והמסה של אלקטרון. "רמת הצמיגות המינימלית של נוזל מזכירה לנו איך קבועים בסיסיים של הטבע משפיעים עלינו ביומיום", אמר פרופסור טרשנקו, ממובילי המחקר. לתגלית החדשה יכולות להיות השלכות על הבנת מגוון תחומים בפיזיקה. קריאה נוספת(באנגלית)

מבחן ריח לאבחון פגיעות ראש

חוקרים מישראל פיתחו מבחן ריח לאבחון חומרתן של פגיעות ראש ובעיות הכרה .אנשים שסבלו מפגיעה מוחית נותרים פעמים רבות במצב הכרה ירוד ולא יציב שמקשה מאוד על רופאים שמבקשים לאבחן את מצבם. חוקרים ממכון ויצמן למדע ומאוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה, בהובלתה של ד"ר ענת ארזי, פיתחו שיטת אבחון חדשה שעוקפת את הקושי הזה. בבסיסה עומדת העובדה שאדם בריא מגיב לגירויי ריח באופן גופני גם ללא ידיעתו, למשל כשהוא ישן. החוקרים בדקו 43 חולים שחוו פגיעה מוחית חמורה לאחרונה, חלקם היו בחוסר הכרה מלא או חלקי ואיש מהם לא הגיב לסביבה החיצונית. במבחן, נתנו לנבדקים להריח צנצנות שהדיפו ריחות נעימים או לא נעימים ועקבו אחר התגובה הגופנית שלהם לריח, על ידי מדידת השינויים בזרימת האוויר באפם. מבין הנבדקים שהגיבו למבחן הריח, כולם חזרו להכרה זמן מה לאחר מכן, וכ-91 אחוז מהם נותרו בחיים כשלוש שנים וחצי אחרי הפגיעה. "מטופלים במצב 'צמח' שהגיבו למבחן הריח, חזרו להכרה בהמשך. במקרים מסוימים זה היה הסימן היחיד לכך שמוחם הולך להחלים", אמרה ארזי. "אני מקווה שזה יעזור לטיפול באנשים עם פגיעות מוח חמורות בעולם כולו". המאמר המלא כאן

0 תגובות