על אנרגיות מתחדשות, טפיל שיעיל נגד אסתמה, אחסון מידע ביהלומים ועוד

1. זריקות למניעת היריון – לגברים

מחקר רב-לאומי בהובלת מדענים מארגון הבריאות העולמי הראה כי זריקות הורמונים תקופתיות לגברים עשויות למנוע היריון ביעילות. ואולם, לשיטה עדיין יש תופעות לוואי רבות ובלתי נעימות.

החוקרים הזריקו למשתתפי הניסוי שילוב של פּרוֹגֶסטוֹגֶן ואנדרוֹגֶן עד שספירת הזרע ירדה לפחות ממיליון תאים למיליליטר (1/15 מהספירה התקינה). אז התבקשו הגברים לקיים יחסים עם בנות זוגם לפחות פעמיים בשבוע בלי הגנה נוספת. 274 גברים קיבלו את הטיפול המלא (זריקה מדי 8 שבועות במשך חצי שנה), ורק 4 מבנות זוגם הרו בתקופת הניסוי (96 אחוזי הצלחה). ואולם, רבים מהגברים דיווחו על תופעות לוואי, בעיקר דיכאון והפרעות אחרות הקשורות במצב הרוח. אחד המשתתפים בניסוי אף התאבד, אך לדברי החוקרים, בלא קשר לטיפול.

במאמר ב-Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, החוקרים מדווחים כי ב-8 מבין המשתתפים בניסוי, ספירת הזרע לא חזרה לקדמותה גם זמן רב לאחר הטיפול. החוקרים מתכננים לחפש מינונים יעילים יותר של ההורמונים, שיצמצמו את תופעות הלוואי.

2. גלישת הברבור

אנו יודעים שציפורים יכולות לעופף, להלך וגם לשחות. אך מתברר שישנם ברבורים המסוגלים גם לגלוש על המים:

החוקר השבדי אולה טרניוס (Terenius) תיאר את ההתנהגות הזאת בכתב העת The Wilson Journal of Ornithology, המוקדש לאורניתולוגיה, כלומר חקר העופות. טרניוס צילם ברבורים גולשים על פני שלושה מקווי מים שונים. הברבור המצוי, שמשקלו 12-10 ק"ג, הוא אחד העופות הכבדים ביותר המסוגלים לעוף. אף על פי כן הוא עף במהירויות גבוהות יחסית, של כ-50 קמ"ש. הגלישה על פני המים מסייעת לברבור לנוע למרחקים בינוניים באופן חסכוני באנרגיה, ומשמשת גם כהכנה לנסיקה מהמים אל האוויר.

יכולתו של הברבור לגלוש על פני המים היא דוגמה נאה לצעד אבולוציוני שבו איבר קיים המשמש בתפקוד מסוים, כגון הכנפיים המשמשות בעיקר למעוף, רוכש שימוש חדש – במקרה זה, גלישה.

3. שיא בתפוקת חשמל מאנרגיות מתחדשות

צריכת החשמל העולמית גדלה מדי שנה, אך שנת 2015 תיזכר כשנת מפנה, שבה אנרגיות מתחדשות היו אחראיות ליותר ממחצית מהחשמל שהתווסף. כך לפי דוח חדש שפרסמה סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA). לראשונה, פחם אינו המקור העיקרי לחשמל שנוסף.

לפי הדוח, עיקר הגידול באנרגיות מתחדשות התרחש במדינות מתפתחות, בייחוד סין והודו, העתידות להצעיד את השוק הזה בשנים הקרובות. בסין לבדה הותקנו ב-2015 כ-20 אלף טורבינות רוח, האחראיות לכמחצית מהגידול בהפקת אנרגיה מרוח. אירופה, לעומת זאת, מאבדת את מקומה כחלוצה בתחום האנרגיות המתחדשות בשל דרישה נמוכה יותר לחשמל והיעדר מדיניות ברורה.

לפי התחזית שבדוח, עד שנת 2021 יותר מרבע מתפוקת החשמל בעולם יגיע ממקורות אנרגיה מתחדשים. הביקוש לאנרגיה אמנם ימשיך לגדול, אך כ-60 אחוז מהגידול יגיעו מאנרגיות מתחדשות. למרות הנתונים המעודדים, הסוכנות מעריכה כי המדינות לא יצליחו לעמוד ביעד של הסכם פריז לעלייה של פחות מ-2 מעלות צלזיוס בטמפרטורת כדור הארץ.

4. טפיל יעיל: חלבון של תולעי מעי לטיפול באסתמה

תולעי קרס הן תולעים טפיליות החיות במעי של בעלי חיים, ובהם האדם. התולעים ניזונות מדם, ולכן עלולות לגרום לאנמיה.

באזורים שבהם הוכחדו התולעים – בעיקר בעולם המערבי – עלה שיעור הסובלים מפעילות לקויה ומוגברת של מערכת החיסון: אסתמה, אלרגיות, צליאק ועוד. מחקרים הראו שהדבקה בתולעי מעי יכולה להקל על הסובלים מתופעות אלו. תולעי מעי משפיעות על תאי מערכת החיסון ומחוללות פעילות אנטי-דלקתית, וכך חומקות ממערכת החיסון. במחקר שפורסם ב- Science Translational Medicineנמצא כי לפחות חלק מהשפעת התולעים על מערכת החיסון נובעת מחלבון שהן מפרישות, הנקרא AIP-2. שימוש בחומר זה, ללא הדבקה בתולעים עצמן, מנע אסתמה בעכברים או הקל את תסמיניה.

החוקרים הראו – בתרבית – כי חלבון זה משפיע גם על תאי מערכת החיסון של אדם. בין השאר, הוא מונע תגובת-יתר של תאים שהופקו מאנשים האלרגיים לקרדית האבק. החוקרים מקווים כי בעתיד תפותח תרופה על בסיס חלבון זה, שתשמש למניעת אסתמה ותגובות-יתר אחרות של מערכת החיסון – בלי צורך בתולעים ובטיפולים העשויים לגרום לתופעות לוואי קשות, כגון סטרואידים.

5. אחסון מידע לפי קראט

חוקרים הצליחו להשתמש ביהלומים לאחסון ולקריאה של מידע באופן אופטי, בדומה להתקני DVD. במאמר שהתפרסם בכתב העת Science Advances מדווחים החוקרים, כי המידע נשמר בפגמים מיוחדים ביהלום, שבהם אחד מאטומי הפחמן בגביש הוחלף באטום חנקן והמקום שלידו נותר ריק.

באמצעות לייזר באורכי גל שונים, הצליחו החוקרים להוסיף או לגרוע אלקטרון בכל אחד מהפגמים. ההוספה והגריעה שקולות ל-"0" ול-"1" בינאריים – האופן שבו מקודד מידע דיגיטלי. החוקרים הצליחו להשתמש בפגמים בכל נפח היהלום, וכך יצרו התקן תלת-ממדי המסוגל לאחסן כמות עצומה של מידע.

אחסון המידע ביהלום וקריאתו ממנו נעשו עד כה במעבדה בלבד, ועוד רחוקה הדרך ליישום מסחרי. ועדיין, להתקן היהלום יתרון ברור על ההתקנים הקיימים כיום: בניגוד להתקני אחסון מידע מגנטיים ולהתקני DVD, היהלומים והפגמים שבהם אינם מתבלים ואינם נשחקים בעקבות קריאה וכתיבה של מידע. לכן, כמאמר הקלישאה הידועה, יהלומים הם לנצח – וכך גם המידע שבהם.