שובו של הלווייתן המצוי לאנטארקטיקה, לרחרח את המראות, המלכודות התת-קרקעיות של הצמחים הטורפים, לזהות את מבנה החלבון בלחיצת כפתור והרעש שעוררו המוטציות השקטות

מה חדש?

  • שובו של הלווייתן המצוי לאנטארקטיקה

  • לרחרח את המראות

  • המלכודות התת-קרקעיות של הצמחים הטורפים

  • לזהות את מבנה החלבון בלחיצת כפתור

  • הרעש שעוררו המוטציות השקטות

שובו של הלווייתן המצוי לאנטארקטיקה

במהלך הפלגת מחקר באוקיינוס הדרומי ליד אי הפיל (Elephant Island) הסמוך ליבשת אנטארקטיקה, זיהו חברי המשלחת להקה גדולה של לווייתנים מתת-מין של הלווייתן המצוי (Balaenoptera physalus quoyi). הלווייתן חי בעבר באזור, אולם במאה ה-20 ציד נרחב הביא את תת-המין לסף הכחדה. מעריכים כי במהלך המאה החולפת ניצודו כ-700 אלף פרטים ואוכלוסייתם הידלדלה לכאחוז מגודלה בראשית המאה ה-20.

ב-40 השנים האחרונות האוכלוסייה מתאוששת בזכות תקנות מחמירות בתחום הציד, הפיקוח והאכיפה. ההתאוששות היא כה מבטיחה עד שב-2018 השתנה הסטטוס של הלווייתן המצוי ממין בסכנת הכחדה למין פגיע. הביולוגית הימית הלנה הר, שתיעדה ופרסמה את הממצאים, סיפרה לניו יורק טיימס: "זו אחת התצפיות המרהיבות ביותר שראיתי, נראה שהלווייתנים השתגעו משפע המזון, זה היה מרגש מאוד".

המקרה של הלווייתן המצוי מעורר תקווה כי בעזרת שינוי מדיניות עולמי ופיקוח הדוק אפשר יהיה לאושש מינים נוספים המצויים בסכנת הכחדה. לקריאה בהרחבה (באנגלית). למאמר המקורי (באנגלית).

לווייתן מצוי | Juan Gracia, Shutterstock
מעורר תקווה כי אפשר יהיה לאושש מינים נוספים המצויים בסכנת הכחדה. לווייתן מצוי | Juan Gracia, Shutterstock 

לרחרח את המראות

חוקרים מארצות הברית הצליחו למפות לראשונה את המסלולים העצביים במוחם של כלבים, ומצאו קשרים נרחבים בין האזור שאחראי על קליטת ריחות לאזורים נוספים, ביניהם זה הקשור לראייה. זהו תיעוד הראשון מסוגו לקשר החזק בין מערכות הראייה והריח אצל כלבים. 

צוות המחקר סרק את מוחם של 23 כלבים מגזעים שונים בעזרת מכשיר לדימות תהודה מגנטית דיפוזית (Diffusion MRI), כדי ליצור מפה מורכבת של המוח. המפה התלת-ממדית חשפה רשת ענפה של עצבים המתחילה מפקעת ההרחה באף ומתחברת לאזורי מוח אחרים. ביניהם היו כאלה שמוקדשים לעיבוד רגשות וזיכרונות, שקשורים לעיבוד ריחות גם אצל בני האדם, וכן אזור העיבוד החזותי, שאצלנו אין לו קשר עצבי חזק לפקעת ההרחה.

תיעוד הקשר בין ריח וראייה מספק תובנה חדשה לגבי האופן שבו הכלב משלב גירויי ריח בתפקודים החשיבתיים שלו. עם זאת, לפני שנוכל לומר בוודאות ש"כלבים רואים בעזרת חוש הריח" שלהם, החוקרים מציינים כי צריך עדיין לחקור את התכונות החשמליות של הרשת העצבית הזאת ואת השפעתה על פעילות מוחם של הכלבים. למאמר המלא (באנגלית). לקריאה בהרחבה (באנגלית).

שלושה אפים של כלבים מציצים מתחת לשמיכה | Shutterstock, Javier Brosch
תיעוד הקשר בין ריח וראייה מספק תובנה חדשה לגבי האופן שבו הכלב משלב גירויי ריח בתפקודים החשיבתיים שלו. שלושה אפים של כלבים מציצים מתחת לשמיכה | Shutterstock, Javier Brosch

המלכודות התת-קרקעיות של הצמחים הטורפים

במהלך טיול באי בורנאו נתקל זוג חוקרים בצמח כדנית מוזר. כדניות (Nepenthes) הם צמחים טורפים שצדים טרף בעזרת עלים דמויי כד, המשמשים כמלכודות נפילה. אך החוקרים לא הבחינו במלכודות כאלו על הצמח שמצאו, עד שגילו  שיש לו כד שגדל מתחת לאדמה.

זוהי הפעם הראשונה שבה מתועד צמח כדנית עם מלכודות ללכידת טרף שנמצאות רק מתחת לאדמה. גודל הכד דומה לגודלן של המלכודות הרגילות של צמחי כדנית אחרים, אך דפנותיו עבות יותר ומאפשרות לו להתגבר על לחץ האדמה מסביב. המיקום התת-קרקעי של הכדים כנראה מאפשר לצמח ללכוד טרף ללא תחרות, וגם מספק לו סביבה לחה באזור היבש למדי שבו הוא גדל. הצמח, שרק עכשיו התגלה, נדיר במיוחד: החוקרים מצאו רק 17 פרטים שלו, והוא נמצא כבר בסכנה מאיסוף לא חוקי ומבירוא יערות.

"עם כל חלקת יער [שנכרתת] אנו עלולים לאבד לנצח עוד אורגניזמים, שחיים כאן כבר אלפי שנים", אומר מרטין דנצ'ק (Dančák), אחד ממגלי הצמח הנדיר. למחקר המלא (באנגלית). לקריאה בהרחבה (באנגלית).

כמה מהמלכודות התת-קרקעיות | Martin Dančák
זוהי הפעם הראשונה שבה מתועד צמח כדנית עם מלכודות ללכידת טרף שנמצאות רק מתחת לאדמה. כמה מהמלכודות התת-קרקעיות | Martin Dančák

לזהות את מבנה החלבון בלחיצת כפתור

חלבונים אחראים על מגוון רחב של פעולות בגוף. כדי להבין איך הם מבצעים את תפקידם צריך לרוב לדעת איך אבני הבניין שלהם, חומצות האמינו, מתארגנות למבנה תלת-ממדי. פענוח המבנה באופן ישיר הוא משימה קשה ומורכבת. לכן, מבין יותר מ-200 מיליון חלבונים שהמדע הצליח לזהות, ידוע לנו כיום המבנה של כ-200 אלף חלבונים בלבד.

לפני כשנתיים פיתחה חברת DeepMind, הקשורה לגוגל, מודל מבוסס בינה מלאכותית בשם AlphaFold2, שמצליח לנבא בצורה מאוד מדויקת מבנים של חלבונים על סמך רצף חומצות האמינו שלהם בלבד. בשבוע שעבר השלימה החברה חלק ניכר מהמשימה שהציבה לעצמה, כשפרסמה מודלים משוערים של המבנה התלת-ממדי של כמעט כל חלבון המוכר לאנושות.

סביר להניח שההרחבה הנוכחית של מאגר המידע של AlphaFold, הנגשתו ושילובו עם מאגרי מידע קיימים, יסייעו רבות לחקר החלבונים ולפיתוח טכנולוגיות הקשורות בהם, כגון פיתוח תרופות, חיסונים, מזון מיחזור פלסטיק ועוד. לקריאה בהרחבה על מאגר המידע המתרחב (באנגלית). להסבר על המודל החישובי.

אילוסטרציה תלת מימדית של חלבון | Shutterstock, Christoph Burgstedt
חברת AlphaFold2 פרסמה מודלים משוערים של המבנה התלת-ממדי של כמעט כל חלבון המוכר לאנושות. אילוסטרציה תלת ממדית של חלבון | Shutterstock, Christoph Burgstedt

הרעש שעוררו המוטציות השקטות

האם "מוטציות שקטות" באמת שקטות? מחקר שנערך בשמרים טוען שמוטציות שקטות, שלא גורמות לשינוי במבנה החלבון, מזיקות ברובן לא פחות ממוטציות רגילות וזאת בניגוד לתפיסה המקובלת כיום. עם פרסום המחקר התעורר ויכוח מדעי חריף, במיוחד ברשת החברתית טוויטר, ומדענים מרחבי העולם נזעקו להגן על התפיסה השלטת. כעת, בשני מאמרים חדשים, מצביעים המתנגדים על פגמים במאמר המקורי ומציגים ממצאים שסותרים את מסקנותיו. לטענתם, השימוש שעשו במחקר בקבוצת ביקורת לא מתאימה הוביל להטיית התוצאות וגם ניתוח הנתונים בו היה שגוי. בנוסף, ניתוח שנעשה על שכיחותן של מוטציות שונות במדגם גדול של גנים אנושיים מוביל למסקנה הפוכה שרוב המוטציות השקטות הן ניטרליות או שהשפעתן חלשה. המחקר והוויכוח הפומבי סביבו מעודדים את המדענים לבחון מחדש את ההנחות והתפיסות המקצועיות שלהם, ולא נראה כי המחלוקת תוכרע בקרוב. המחקר המקורי (באנגלית). מחקרי הביקורת (באנגלית). לכתבה באתר.

אילוסטרציה של מולקולת DNA | מקור Yurchanka Siarhei, Shutterstock
מחקר שנערך בשמרים טוען שמוטציות שקטות מזיקות ברובן לא פחות ממוטציות רגילות. אילוסטרציה של מולקולת DNA | מקור Yurchanka Siarhei, Shutterstock


 

0 תגובות