גם כרישים עוצרים לנוח, להתקרר בעזרת הרגליים, לטייל במחשבות, קוף כימרי והפעילות הגעשית על מאדים

מה חדש?

• גם כרישים עוצרים לנוח
  • להתקרר בעזרת הרגליים
  • לטייל במחשבות
  • קוף כימרי
  • הפעילות הגעשית על מאדים

גם כרישים עוצרים לנוח

אולי שמעתם פעם את המשפט "כריש חייב להיות תמיד בתנועה, אחרת הוא ימות". ואומנם, כך חשבנו בעבר. אך מאז התגלו עוד ועוד מינים של כרישים שמסוגלים לעצור ואפילו לנמנם מדי פעם, וכעת חוקרים צירפו אל הרשימה מין חדש.

כדי לנשום, דגים בולעים מים, מעבירים אותם על פני הזימים שלהם, ומסננים מהם את החמצן. רוב הדגים מסוגלים להזרים פנימה את המים על ידי פתיחה וסגירה של הפה. אבל חלק מהכרישים, לפחות כך חשבנו, לא מסוגלים לכך, ונאלצים לשחות כדי להזרים את המים לתוך הפה.

כעת, חוקרים ראו כרישי שונית אפורים (Carcharhinus amblyrhynchos) נחים על קרקעית הים מתחת למדף סלע, בשוניות של איי סיישל. הכרישים, שבעבר נחשבו למין שחייב לשחות כדי לנשום, שהו שם ללא תנועה, מלבד פתיחה וסגירה של הפה. ייתכן שהם ישנו – הם לא הגיבו כלל לנוכחות הצוללנים, שהיו לעיתים במרחק של מטר בלבד מהם.

המחקר מראה שכרישי השונית מסוגלים לעבור בין שתי שיטות הנשימה. ומתברר שגם הם צריכים לעצור לפעמים את המרוץ. למאמר המלא (באנגלית).

נמצאה ראיה ראשונה לכך שלעיתים הכריש נמצא ללא תנועה. כרישי שונית אפורים | Christopher Leon

להתקרר בעזרת הרגליים

ככל שמתרחקים מקו המשווה, בעלי החיים נהיים כדוריים יותר: איברי קצה כמו אוזניים, רגליים, מקורים וזנבות נוטים לקטון, כדי לצמצם את שטח הפנים שלהם ואת אובדן החום לסביבה. מחקר אוסטרלי השתמש בדימות תרמי כדי למדוד את טמפרטורת פני השטח של הרגליים והמקורים של 14 מיני עופות, ולבדוק איך הם מווסתים חום. המקורים היו מעט חמים יותר מהאזורים המנוצים של העוף, ותמיד איבדו חום לסביבה, כך שנראה כי אין לעוף יכולת לווסת את זרימת הדם אליהם. לעומת זאת, טמפרטורת פני העור ברגליים הייתה גבוהה יותר מהאזורים המנוצים בסביבה חמה אך נמוכה יותר בתנאי קור. החוקרים הסיקו שהעופות שולטים בכמות הדם הזורמת אל פני השטח ברגליים, ומווסתים את טמפרטורת הרגליים כך שישמרו על חום הגוף כשקר ויאבדו חום כשחם.

לנוכח התחממות האקלים, ייתכן לפיכך שהאבולוציה של הציפורים תוביל להתפתחות מינים עם מקור קטן יותר ורגליים ארוכות. מבנה גוף כזה יצמצם את אובדן החום מהמקור מהרגליים בחודשי החורף ויגביר את קצב אובדן החום מהרגליים הארוכות בקיץ. למאמר (באנגלית).

מווסת את טמפרטורת הרגליים כך שישמור על חום הגוף כשקר ויאבד חום כשחם. תמונה תרמית של תרנגול | Joseph Giacomin / Cultura / Science Photo Library

לטייל במחשבות

היכולת שלנו לבקר בדמיוננו במקומות שבהם היינו בעבר מתאפשרת בזכות "תאי המקום" שנמצאים בהיפוקמפוס שבמוחנו, ומאפשרים לנו ליצור דגם מוחי של אותן סביבות.

במחקר חדש שילבו החוקרים חולדות, ממשק מוח-מכונה ומציאות מדומה, כדי לחקור את היכולת הזו. החולדות הוצבו על הליכון מעוגל, וסביבו מסך שהקיף את שדה הראייה שלהן ואיפשר להן לסייר בסביבה וירטואלית. בשעה שהחולדות הסתובבו על הליכון ויצרו מפה מנטלית של סביבתן, החוקרים הקליטו את פעילות תאי המקום שלהן. הם למדו את המשמעות של דפוסי הפעילות של התאים בהתאם למקומן של החולדות בסביבה הווירטואלית.

בשלב הבא נדרשו החולדות להגיע אל יעד מסוים, אך תנועתן על ההליכון לא השפיעה על מקומן בעולם הווירטואלי. במקום זאת היה עליהן "להשתגר" ממקום למקום באמצעות הפעלה מדויקת של תאי המקום. כלומר היה עליהן לדמיין שהן נעות במרחב. כשעשו את זה נכון, התמונות על המסך זזו והקפיצו אותן קדימה במסלול המשוער שעליו חשבו בעיני רוחן. לכתבה באתר.

שילוב של חולדה, ממשק מוח-מכונה ומציאות מדומה. אחת החולדות על ההליכון בסביבה הווירטואלית | Chongxi Lai, מתוך הסרטון במאמר

קוף כימרי

בעל חיים כימרי הוא בעל חיים שרקמותיו משלבות חומר תורשתי משני יצורים או יותר, שיכולים להיות מאותו מין או ממינים שונים. בעבר יצרו חוקרים עכברים עם תאים של חולדה ולהפך, וגם עוברי חזירים וכבשים עם אחוז זעיר של תאי אדם. אבל יצירת כימרות של קופים התבררה כקשה יותר. במחקר חדש, מדענים הצליחו לגדל קוף כימרי ששני שליש מהתאים שלו מקורם בתאי גזע מהונדסים.

החוקרים יצרו 74 עוברים כימריים והשתילו אותם ברחמן של 40 קופות מקוק. 12 מהן הרו, אך רק לשניים מהעוברים היו תאים מהונדסים, ומהם רק אחד שרד את ההיריון. עשרה ימים אחרי הלידה הוא סבל מקשיי נשימה, והחוקרים נאלצו להמית אותו.

שיעור התאים המהונדסים ברקמותיו של הקוף הכימרי נע בין 90 ל-20 אחוז. זה הקוף הכימרי הראשון עם שיעור גבוה כל כך של תאים, והתקווה היא שנוכל  ליצור בעתיד כימרות אדם-קוף, עם איברים מסוימים שבהם יהיה שיעור גבוה של תאי אדם, למטרות מחקר ורפואה. לכתבה באתר.

המדענים גידלו קוף כימרי ששני שליש מהתאים שלו מקורם בתאי גזע מהונדסים. כימרה מהמיתולוגיה היוונית | Stellar_bones, Shutterstock

הפעילות הגעשית על מאדים

כוכב הלכת מאדים נראה במבט ראשון דומם יחסית, אבל מחקרים מהשנים האחרונות העלו כי הוא פעיל גיאולוגית יותר ממה שחשבנו, ומחקר חדש מצא שהרי געש עדיין התפרצו בו לפני מיליון שנה בלבד – הרף עין במונחים גיאולוגיים.

החוקרים מארצות הברית ניתחו את הרכב הקרקע במישור אליסיום, באזור קו המשווה של כוכב הלכת, והצליבו מידע מצילומים של פני השטח, מפות טופוגרפיות ונתונים ממכ"ם חודר קרקע של הלוויין האמריקאי MRO. לפי המבנה של שכבות הקרקע וזרימת הלבה, זיהו החוקרים לא פחות מארבעים התפרצויות געשיות שאירעו באזור במשך 120 מיליון שנה, האחרונה מביניהן לפני מיליון שנה בלבד. הם גם זיהו עקבות של שיטפונות עצומים שנגרמו כנראה מפריצת מים תת-קרקעיים אל פני השטח במהלך ההתפרצות הגעשית. לדברי החוקרים, הממצאים שלהם והנתונים האחרונים על פעילות מאדים מרמזים כי ייתכן שכוכב הלכת עדיין פעיל מבחינה געשית. מאמר המחקר.

זרימות לבה צעירות גיאולוגית במישור אליסיום, בצילום של לוויין MRO משנת 2018 | NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona