בונובו: לא רגועים כמו שחשבנו, האסטרונאוט המבוגר ביותר בהיסטוריה, פנים לכאן ולכאן, ג׳ל ה״חזרת״ שיגן עלינו מאלכוהול וגלי קול למוח - הכאב נעשה יותר נוח

מה חדש?

  • בונובו: לא רגועים כמו שחשבנו
  • האסטרונאוט המבוגר ביותר בהיסטוריה
  • פנים לכאן ולכאן
  • ג׳ל ה״חזרת״ שיגן עלינו מאלכוהול
  • גלי קול למוח - הכאב נעשה יותר נוח

בונובו: לא רגועים כמו שחשבנו

בונובו הם קרובים של השימפנזים, אך נחשבים פחות תוקפניים מהם. הם לא מנהלים קרבות בין קבוצות שכנות כמו השימפנזים, ומעולם לא תועד מקרה שבו בונובו אחד הרג אחר. אך מחקר חדש, שמסתמך על אלפי שעות תצפית, מראה שהם מעורבים בתקריות אלימות לעיתים תכופות יותר מהשימפנזים.

החוקרים אספו דיווחים על מקרי תוקפנות הנוגעים ל-12 זכרי בונובו ו-14 שימפנזים זכרים, שכללו מכות, נשיכות ותוקפנות ללא מגע ישיר. הממצאים הראו שזכרי הבונובו היו מעורבים בכמעט פי שלושה יותר תקריות תוקפניות לעומת השימפנזים. עם זאת, ממחקרים קודמים עולה שהפציעות שגרמו השימפנזים ליריביהם נטו להיות חמורות יותר. שימפנזים גם נוהגים ליצור בריתות, וכמה מהם עשויים לתקוף זכר אחר יחדיו, בעוד שבונובו אינם עושים זאת. 

החוקרים משערים שדווקא העובדה שהאלימות של השימפנזים עלולה להיות חמורה יותר, הובילה לכך שהם פונים לאלימות לעיתים רחוקות יותר: המחיר שלה יקר מדי. האלימות של הבונובו מסוכנת פחות, אז יש פחות הצדקה להגביל אותה. לכתבה המלאה באתר.


מעורבים בתקריות אלימות לעיתים תכופות יותר מהשימפנזים. בונובו | Wirestock Creators, Shutterstock

האסטרונאוט המבוגר ביותר בהיסטוריה

אד דווייט (Dwight), לשעבר טייס בחיל האוויר האמריקאי, היה לאדם המבוגר ביותר שטס לחלל. דווייט, בן 90 ושמונה חודשים, היה בין ששת הנוסעים בטיסת התיירות השביעית של חברת בלו אוריגי'ן לגבול החלל. החללית שוגרה מבסיס החברה בטקסס והגיעה לגובה של 105.7 קילומטרים בטרם צנחה בבטחה לא רחוק מאתר השיגור, אחרי שהנוסעים נהנו מדקות אחדות של תחושת חוסר כבידה.

עבור דווייט זו הייתה סגירת מעגל: בתחילת שנות ה-60 הורה נשיא ארה"ב ג'ון קנדי לשלבו בהכשרת האסטרונאוטים של נאס"א, עקב מחאות על כך שכל האסטרונאוטים עד אז היו לבנים. דווייט נפל קורבן למאבקים הפוליטיים ולא הצליח להשתלב בתוכנית. חלפו עוד כעשרים שנה בטרם שיגרה ארצות הברית אסטרונאוט שחור ראשון.

דווייט שבר את השיא של השחקן ויליאם שאטנר, שטס גם הוא לגבול החלל עם בלו אוריגי'ן ב-2021, כשהיה בן 90 ושישה חודשים. "אני באקסטזה", אמר אחרי הנחיתה. "חשבתי שאני לא זקוק לזה בחיי, אבל עכשיו גיליתי שכן". לכתבה המלאה באתר. לכתבה נוספת על דווייט והמאבק לשוויון בחלל.


אקסטזה אחרי הנחיתה. דווייט יוצא מהחללית של בלו אוריג'ין | Blue Origin

פנים לכאן ולכאן

"בייבי-טוק", או דיבור מכוון לתינוקות, הוא צורת הדיבור שבה משתמשים מבוגרים כשהם פונים לתינוקות ולילדים קטנים. הוא מאופיין בשימוש באוצר מילים פשוט, טון דיבור גבוה, אינטונציה מוגזמת, איטיות וחזרתיות. הוא נועד בין השאר, לעורר את הקשב והמעורבות של התינוק, לעזור לו לרכוש שפה ולחזק את הקשר הרגשי בין המבוגר או המבוגרת לתינוק. 

אבל לא רק לתינוקות אנחנו מדברים ככה – הדרך שבה אנחנו פונים לכלבים ולחיות מחמד אחרות נוטה להיות דומה מאוד לבייבי-טוק. האם הדמיון הזה בא לידי ביטוי גם בדרכים נוספות במהלך התקשורת, למשל בהבעות הפנים?

חוקרים מהונגריה החליטו לחקור איך הורים שהם גם בעלי כלבים מדברים עם התינוק, עם הכלב ועם בן או בת הזוג שלהם, ובאילו הבעות פנים והבעות רגש הם משתמשים. החוקרים גילו שאומנם צורת הדיבור כלפי תינוקות וכלבים היא דומה כשמסתכלים על טון ואינטונציה, אך קיים הבדל מהותי בכל מה שנוגע להבעות הפנים. כשההורים דיברו עם התינוק שלהם, הבעות הפנים שלהם ביטאו הרבה רגש, אך לא כשהם דיברו עם הכלב. הבעות הפנים הרגשניות נראו גם בתקשורת בין בני הזוג. החוקרים משערים שהסיבה לשוני היא שבני אדם וכלבים מפרשים אחרת הבעות פנים. למשל, בעוד שבני אדם מפרשים חשיפת חניכיים כחיוך, כלבים עלולים לפרש זאת כאיום. לכן אנחנו שומרים על הבעות פנים ניטרליות יותר מולם. 

קישור למאמר (באנגלית). לקריאה בהרחבה (באנגלית).


כשההורים דיברו עם התינוק הבעות הפנים שלהם ביטאו הרבה רגש, אך לא כשהם דיברו עם הכלב. אישה פונה לכלב שלה | Lisa F. Young, Shutterstock

ג׳ל ה״חזרת״ שיגן עלינו מאלכוהול

צריכת אלכוהול פוגעת במערכות גוף רבות, בהן הכבד ומערכת העיכול. עם זאת, כיום אין לנו דרך יעילה למנוע את נזקי האלכוהול בגוף. הטיפולים הקיימים מצליחים רק להקל על התסמינים של הרעלת אלכוהול: סחרחורות, בחילות ואובדן שיקול הדעת. הסיבה לכך היא שתהליך הפירוק הטבעי של אלכוהול בגוף יוצר בעצמו תוצרי לוואי רעילים.

קבוצת חוקרים הצליחה ליצור מסיבי חלבון חלב, שבהם מוטמע אטום ברזל, ג'ל שבנוכחות מי חמצן, מסוגל להמיר אלכוהול לחומר בטוח בהרבה: חומצת חומץ (חומצה אצטית). הג'ל מחקה את פעילותו של אנזים טבעי שקיים בצמח החזרת (כן, זה מליל הסדר), אך בניגוד לאנזים מסוגל לשרוד את תהליך העיכול. הג'ל מפרק את האלכוהול עוד במערכת העיכול, וכך מפחית מאוד את הכמות שחודרת למחזור הדם ומונע הרעלת אלכוהול. בבדיקות שנערכו על עכברים נמצא שכמות האלכוהול בדמם הייתה נמוכה בכ-56% משל עכברים שלא הואכלו בג׳ל. למאמר המקורי (באנגלית). לקריאה בהרחבה (באנגלית).


הג'ל מחקה את פעילותו של אנזים טבעי שקיים בצמח החזרת, ומפרק את האלכוהול עוד במערכת העיכול. חזרת | SingerGM/Shutterstock

גלי קול למוח - הכאב נעשה יותר נוח

תחושת הכאב שלנו היא חוויה סובייקטיבית שנוצרת כשגירוי פיזי מגיע מהגוף אל המוח. המוח, בתורו, מעבד את הגירוי ויוצר את התחושה הלא נעימה שמכונה כאב. קבוצת חוקרים מציעה כעת טכנולוגיה לא פולשנית חדשה לצמצום כאב באמצעות שידור גלי אולטרסאונד ממוקדים ישירות למוח.

המדענים שידרו גלי אולטרסאונד אל האינסולה – אזור בקליפת המוח שמשמש צומת מרכזי לעיבוד כאב. החוקרים שיערו שגלי האולטרסאונד יפחיתו את פעילות האינסולה, וכך יצמצמו את תחושת הכאב בפועל. במהלך הניסוי הצמידו החוקרים פלטה חמה לגב ידם של 23 נבדקים בריאים. נמצא שהם אכן דיווחו על רמות כאב נמוכות יותר תחת השפעתם של גלי האולטרסאונד, במיוחד כשהגלים כוונו לחלק האחורי של האינסולה.

הממצאים מחזקים את ההשערה שפעילות מוגברת באינסולה קשורה לתחושת כאב חזקה יותר. אומנם מספר הנבדקים היה קטן והצמצום בכאב היה מתון, אך המחקר מציג שיטה חדשנית להרגעת כאב בדרך בטוחה ולא פולשנית. לכתבה המלאה באתר.


החוקרים שיערו שגלי האולטרסאונד יפחיתו את פעילות האינסולה, וכך יצמצמו את תחושת הכאב. האינסולה במוח | mybox, Shutterstock

0 תגובות