טיפול ניאנדרטלי, הכנסת האורחים של הוומבט, היפופוטם באוויר, הדבורים שמריחות סרטן והדינוזאור המקורנן

מה חדש?

• טיפול ניאנדרטלי
  • הכנסת האורחים של הוומבט
  • היפופוטם באוויר
  • הדבורים שמריחות סרטן
  • הדינוזאור המקורנן

טיפול ניאנדרטלי

לפני קרוב ל-150 אלף שנים, מת ילד ניאנדרטלי בן כשש שנים בספרד של ימינו. חוקרים שבחנו את הגולגולת שלו הגיעו למסקנה שהוא סבל מנכות קשה, והעובדה ששרד עד גיל שש מעידה על כך שבני מינו דאגו לו וטיפלו בו במסירות.

עצמות האוזן הפנימית של הגולגולת הראו סימנים למום מולד, שבבני אדם מודרניים גורם לאובדן שמיעה חמור ולבעיות בשיווי המשקל. המום הזה נפוץ מאוד אצל אנשים עם תסמונת דאון, והחוקרים משערים שהילד הניאנדרטלי סבל גם הוא מהתסמונת, אם כי לא ניתן לאשר זאת ללא DNA, שבינתיים לא הופק מהגולגולת.

הממצא מראה שהניאנדרטלים טיפלו גם בילדים עם נכות, והצליחו לשמור אותם בחיים במשך שנים. היו להם המשאבים והזמן להשקיע בתינוק שככל הנראה היה קשה לטפל בו, ואימו הייתה צריכה עזרה מחברי הקבוצה. חשוב מכך – הייתה להם הנכונות לעשות זאת. מחקרים קודמים הראו שניאנדרטלים טיפלו בפצועים ובנכים בוגרים, אך זו הפעם הראשונה שבה מתברר שהם טיפלו גם בתינוקות שדורשים תשומת לב מיוחדת. למאמר. לקריאה נוספת.

סימנים למום מולד. הדמיה תלת-ממדית של האוזן הפנימית הילד (כתום) ושל ניאנדרטל אחר (ירוק) |  Science Advances

הכנסת האורחים של הוומבט

קיץ 2019/20 זכה באוסטרליה לכינוי המפוקפק "הקיץ השחור" בשל שריפות ענק שהשתוללו בו. אחד מגיבורי הקיץ הזה היה הוומבט המצוי, יונק כיס אוסטרלי צמחוני. הוומבט חופר מערכת מסועפת של מחילות בעלות מספר פתחים, מה שהופך אותו ל"מהנדס סביבה" – יצור שמשנה את סביבתו ומשפיע על המערכת האקולוגית ועל עושר המינים בה. בניגוד לדיווחים בתקשורת, הוומבט לא הזמין אורחים להסתתר מהאש במחילה שלו, אך היו בעלי חיים שעשו את זה ביוזמתם

מחקר תיעד 56 מינים של יונקים, עופות וזוחלים באזורים מוכי שריפות, כשנתיים אחריהן. עושר המינים המקומיים היה גדול יותר בקרבת מחילות של וומבטים. המחילות משכו אליהן בעיקר יונקים קטנים ועופות ואילו יונקים גדולים כמו וולאבים וקנגורואים אומנם ניצלו מחילות שהתמלאו במים מתוקים, אך לא חיפשו במיוחד את קרבתן. כך שאף על פי שהוומבט אינו גיבור-על שמציל בעלי חיים, לנוכחות שלו במערכת האקולוגית יש חשיבות עצומה לשמירה על בריאות המערכת כולה. לקריאה בהרחבה (באנגלית). למאמר (באנגלית).

לא באמת הזמין אורחים להסתתר בביתו אך בהחלט השפיע על הסביבה. וומבט בפתח המחילה | Andreas Ruhz, Shutterstock

היפופוטם באוויר

ההיפופוטם הוא יצור כבד ומגושם שמשקלו הממוצע כשתי טונות. הוא מבלה את רוב שעות היממה במים ועולה ליבשה בעיקר בלילה. למרות גודלו ומשקלו הוא יכול לרוץ במהירות של כמעט 30 קמ"ש. כעת מחקר חדש, שניתח סרטונים ברשת של היפופוטמים רצים וצילומי וידאו של זוג היפופוטמים המתגורר בגן חיות באנגליה הוביל לגילוי מפתיע – ההיפופוטמים מרחפים באוויר.

המחקר בחן דפוסי תנועה של 32 היפופוטמים וגילה שב-15 אחוז מזמן מרוצתם, במשך שליש השנייה כשהם מגיעים לשיא מהירותם, ארבע הרגליים שלהם ניתקות מהקרקע והם מרחפים באוויר. הפיל למשל, לא מסוגל לעשות את זה בכלל. כמו כן, בשונה מבעלי חיים אחרים, ההיפופוטם לא משנה את דגם התנועה שלו במעבר מהליכה לריצה מהירה. סוסים וג'ירפות, לדוגמה, עוברים מהליכה לדהירה ומשנים בתוך כך את הדפוס שבו הם מניחים את הרגליים על הקרקע. ההיפו מסתפק בדגם ההליכה, ומחיש אותו בזמן ריצה. ייתכן שזה נובע מהחזרה למים וההתאמות שגופו הגוצי עבר לשם כך. לקריאה בהרחבה (באנגלית). למאמר (באנגלית).

לשבריר שנייה מסוגל להתנתק מהקרקע. היפופוטם מרחף באוויר | שירה הולנד באמצעות מידג'רני

הדבורים שמריחות סרטן

מתברר שלסרטן יש ריח – ושדבורים אף יכולות לזהות אותו. בני אדם פולטים בנשימתם מגוון רב של חומרים נדיפים, וביניהם עשויים להיות חומרים ייחודיים לתאי סרטן. שמעידים על מחלה. במחקר חדש נעזרו חוקרים בחוש הריח המפותח של דבורי דבש, כדי לבדוק אם הן יוכלו להבחין בסמנים הקשורים לסרטן ריאות אצל בני אדם.

החוקרים הקליטו את הפעילות החשמלית של תאים במוח הדבורה המגיבים לריח, והציגו לה ריחות שונים, ובכלל זה חומרים שקשורים לסרטן ריאות, וכן תערובות של חומרים המדמות את האוויר הנפלט מפיו של אדם בריא או חולה. הם מצאו שכל חומר או תערובת הובילו לדפוס פעילות אופייני במוח הדבורה. השוואת דפוסי הפעילות אפשרה להבחין בין דגימות בריאות או חולות בהצלחה מרשימה, של 93 אחוז. בעתיד ייתכן שנוכל לנצל את מערכת הריח של הדבורים לזיהוי מוקדם של סרטן ריאות. לקריאה בהרחבה (באנגלית). למאמר (באנגלית).

יכולה להבחין בריחם של סמני סרטן. דבורת דבש מריחה דגימת ריח | Saha lab

הדינוזאור המקורנן

מאובנים של מין לא מוכר עד כה של דינוזאור, שנקרא Lokiceratops rangiformis, נחשפו במונטנה שארצות הברית. הדינוזאור שייך למשפחת הצרטופסיים, שלחבריה היו שלל קרניים, זיזים ועטרות על הראש ולאורך הצוואר והגב. הוא חי לפני כ-78 מיליון שנה על אי עצום ממערב ליבשת. הדינוזאור הצמחוני, ששקל כחמש טונות, נקרא על שם האל לוקי מהמיתולוגיה הנורדית, שלפי סדרת הסרטים של מארוול חובש קסדה מקורננת. השם ניתן לו עקב קרניו המרשימות – ובהן זוג קרניים ארוכות וחדות שבולטות קדימה בין ארובות עיניו, בדומה לקרני אייל. ייתכן שהקרניים שימשו את הדינוזאור כקישוט למשיכת בני זוג, או לסילוק יריבים.

הסידור הייחודי של הקרניים, העטרת והזיזים מבדיל אותו ממיני דינוזאורים אחרים שהתגלו באותו אזור, ועשוי להעיד שמדובר במין חדש. עם זאת, החוקרים עדיין אינם בטוחים שזה אכן המצב. ייתכן שהוא שייך למין מוכר ושהפרט הזה גידל עם הזמן מערכת עיטורים מפותחת במיוחד, או שפרטים שונים מאותו מין גידלו מערכת קרניים שונה. למאמר. לקריאה בהרחבה.

בעל מערך קרניים מרשימות. הדינוזאור Lokiceratops rangiformis בעיני האמן | מקור: Andrey Atuchin for the Museum of Evolution in Maribo, Denmark