נשים מלקטות וצדות, עכבישים מחקים נמלים, יחי הדלק החדש והדברה באמצעות קניבליזם. המחקרים הכי מעניינים של השבוע

מה חדש?

  • לך אל הנמלה, עכביש
  • הדברה באמצעות קניבליזם
  • נשים מלקטות - וגם צדות
  • קניבליזם קדום
  • יחי הדלק החדש

לך אל הנמלה, עכביש

במחקר חדש, שפורסם בכתב העת iScience נמצא שעכבישים קופצים מהמין Siler collingwoodi מחקים נמלים, אך בצורה לא מושלמת. חוסר השלמות הזה, טוענים החוקרים, עוזר להם לחקות יותר ממין אחד של נמלים. 

נמלים ידועות בתוקפנותן, וטורפים רבים חוששים מהן. לכן חיקוי שלהן יכול להגן על חיי העכביש. העכבישים נצפו מרימים את רגליהם הקדמיות בתנוחה שמזכירה את מחושי הנמלה, והולכים על שש רגליים בדומה להליכת הנמלים. כשהשוו את התנועה שלהם לתנועה של כמה מיני נמלים בסביבתם, ראו שהעכבישים לא מחקים במדויק מין מסוים, אלא דומים למדי לכמה מינים.

החוקרים מצאו שהחיקוי אכן עוזר להם לחמוק מטורפים: בניסויי מעבדה עכביש טורף תקף עכבישים לא חקיינים מאותה משפחה, אך נמנע מהחקיינים. החוקרים משערים שחיקוי שדומה לכמה מינים שונים, עוזר לעכבישים להרחיב את אזור המחיה שלהם, שכן הם לא מוגבלים למקום הימצאו של מין הנמלה המסוים שהם מחקים. למחקר המלא (באנגלית).  


עכביש קופצן צילום: Yuchang-Chen

הדברה באמצעות קניבליזם

לפעמים, כשהתנאים מתאימים, מינים מסוימים של חגבים משנים את התנהגותם ויוצרים נחילים עצומים שמכונים ארבה. הנחילים הללו מכלים בנדודיהם חלק ניכר מהצמחייה וגורמים נזקי ענק לחקלאות.

אף שחגבים הם חרקים צמחונים, כשהם הופכים לארבה הם מאמצים התנהגות קניבלית וטורפים את חבריהם לנחיל. במאמר שפורסם בכתב העת Science הצביעו חוקרים על מנגנון שעשוי לסייע למלחמה בארבה דרך ויסות ההתנהגות הקניבלית שלהם. הוא מבוסס על חומר נדיף שפרטים של המין חגב נודד (Locusta migratoria) מפרישים בתנאי דוחק כדי למנוע מחבריהם לטרוף אותם.

כדי לוודא שזה אכן החומר הפעיל, הנדסו החוקרים גנטית חגבים שאינם מסוגלים לייצר את החומר, ומצאו שהם אכן נטרפו יותר בידי חבריהם לנחיל. בנוסף, חגבים שהחוקרים שיבשו להם את הקולטנים של החומר, ועל כן לא הגיבו לו, נטו יותר לטרוף חגבים אחרים. חשיפת המנגנון הזה למניעת קניבליזם עשויה לסייע בעתיד לפתח שיטות שינצלו אותו כדי להילחם בנחילי ארבה. למאמר המלא (באנגלית).


אף שחגבים הם חרקים צמחונים, כשהם הופכים לארבה הם מאמצים התנהגות קניבלית| Protasov AN, Shutterstock

נשים מלקטות - וגם צדות

ארכיאולוגים ואנתרופולוגים טענו במשך עשרות שנים שציידים-לקטים מחלקים ביניהם את התפקידים לפי מגדר: נשים אוספות צמחים ומטפלות בילדים ובבית, גברים יוצאים לציד. כך, אמרו, היה גם המצב אצל אבותינו. 

אלא שמחקרים בשנים האחרונות הראו שבחברות קדומות רבות, גם נשים נקברו לצד כלי נשק, מה שמעיד על עיסוקן בציד. כעת, חוקרות סקרו מחקרים אנתרופולוגיים ממאה השנים האחרונות, והראו שברוב חברות הציידים-הלקטים המודרניות, נשים משתתפות בציד. 

ב-50 מתוך 63 תרבויות שנבחנו תועדו נשים העוסקות בציד. החוקרות התמקדו ב-41 חברות שבהן היה פירוט של שיטות הציד ובעלי החיים הניצודים. הן מצאו שב-36 מהן פעולת הציד של הנשים הייתה מכוונת ומתוכננת, וברבות מהן ניצודו בעלי חיים בגודל בינוני או גדול. בנוסף, הן הראו שבכל החברות שהחשיבו את הציד כפעילות החשובה ביותר של השגת מזון, הנשים היו שותפות לפעילות הזו. הממצאים "מעודדים אותנו להטיל ספק ברעיונות שנוגעים לאופי הטבעי, לכאורה, של גברים ונשים", אמרה ההיסטוריונית קימברלי המלין. לכתבה באתר.


ציידת עם חץ וקשת | איור: MOHAMED_HASSAN, PIXABAY

קניבליזם קדום

לפי כמיליון וחצי שנים, על שפת אגם בקניה, אחז אדם ברגלו של אדם אחר, וחתך ממנה את הבשר - כנראה כדי לאכול אותו. זו המסקנה אליה הגיעו חוקרים שבחנו את עצם השוקה של הקורבן, שנשאה עליה סימני חיתוך. 

החוקרים השוו את הסימנים למאגר של 898 סימני נשיכה וסימנים שנוצרו מחיתוך בעזרת כלי אבן. הם הראו שלפחות תשעה מתוך 11 החתכים אכן נוצרו מכלים, כלומר אדם יצר אותם. החתכים התרכזו באזור שבו השריר מתחבר לעצם, דבר שמחזק את ההשערה שהם נעשו כדי להסיר את הבשר ולאוכלו.

שני האנשים הקדומים, האוכל והנאכל, לא היו בני המין שלנו, שעוד לא היה קיים אז. ההשערה הרווחת היא שהם השתייכו להומו ארקטוס, שמאובנים שלו נמצאו באזור, אך אי אפשר לקבוע זאת בוודאות. ייתכן גם שהשניים הגיעו ממינים שונים, ואז לא מדובר בקניבליזם ממש.

זהו המקרה הקדום ביותר המוכר לנו של אדם שככל הנראה אכל אדם אחר. החוקרים משערים שהמניע היה פשוט: רעב, ומחסור במזון אחר. לכתבה באתר


שני האנשים הקדומים, האוכל והנאכל, לא היו בני המין שלנו, שעוד לא היה קיים אז | איור: שירה הולנד באמצעות מידג'רני

 

יחי הדלק החדש

החברה הסינית Landspace הקדימה חברות רבות, והייתה הראשונה שהכניסה למסלול סביב כדור הארץ עצם ששוגר על גבי טיל המונע במתאן. הטיל ז'וקווה 2 (Zhuque-2), המסוגל לשאת מטען של ארבע טונות למסלול נמוך סביב כדור הארץ, שוגר השבוע ממרכז החלל במדבר גובי, והשלב השני שלו נכנס בהצלחה למסלול. הפעם השלב הזה שוגר בלי מטען, לאחר שבניסיון קודם, בדצמבר 2022, איבדה החברה לוויינים עקב התרסקות השלב השני.

חברות רבות מפתחות טילים מונעים במתאן ובחמצן (Methalox). מנועים כאלה מספקים דחף חזק יותר ממנועי הטילים הקיימים, ומתאימים יותר לשימוש חוזר, שיכול להפחית עלויות. טילים כאלה גם מתאימים למשימות מאדים, שם אפשר להפיק מתאן וחמצן מהאטמוספרה, ולתדלק במקום. 

החברה הסינית הקדימה במרוץ הזה ענקיות כמו ספייס אקס האמריקאית, שגם הסטארשיפ שלה מונעת במתאן אך נכשלה בניסיון הראשון שלה להגיע לחלל וחברות נוספות שנכשלו עם הטכנולוגיה החדשה, או שטרם הגיעו לשיגור. לכתבה באתר


הטיל ז'וקווה 2, השבוע | צילום: Ourspace

 

 

 

0 תגובות