שיעור במחול, השריפות שמדלדלות את האוזון, נוגדני אלפקה להגנת הצומח, הפרפרים של סאורון, נוגדני אלפקה להגנת הצומח.לזכור בלי מוח ולהדפיס רקמות… במדפסת לגו

מה חדש?

  • שיעור במחול
  • השריפות שמדלדלות את האוזון
  • נוגדני אלפקה להגנת הצומח
  • הפרפרים של סאורון
  • לזכור בלי מוח
  • להדפיס רקמות… במדפסת לגו

שיעור במחול

כשדבורים שגילו מקור מזון עשיר חוזרות לכוורת, הן רוקדות ריקוד שבאמצעותו הן מעבירות לחברותיהן מידע מדויק על הכיוון והמרחק שבהם המזון נמצא. בזמן הריקוד שכנותיה מלוות אותה, לומדות את תנועותיה וכעבור כמה חזרות הן יוצאות לשדה ועפות על פי המידע שנמסר להן כדי לאסוף צוף ואבקה.

חוקרים גילו כי דבורים צעירות שלא נחשפו לריקוד של דבורים מבוגרות ומנוסות יותר עדיין מבצעות את הריקוד, אך עושות בו שגיאות רבות ולכן מעבירות לחברותיהן הוראות לא מספיק מדויקות. נראה כי אף על פי שלריקוד הדבורה יש בסיס גנטי, מעורבת בו גם למידה חברתית, שמעצבת את שפת הדבורים ומאפשרת להן לבצע אותה בדיוק רב. הלמידה הזאת דומה לתקשורת ולשפה שמפתחים תינוקות אנושיים, ציפורי שיר ובעלי חוליות אחרים. לכתבה המלאה באתר.


אף על פי שלריקוד הדבורה יש בסיס גנטי, מעורבת בו גם למידה חברתית. דבורה רוקדת כשחברותיה מסביבה | צילום: יאיר לופו. קישור לתמונות נוספות.

 

השריפות שמדלדלות את האוזון

מזה שנים ידוע שגזים מלאכותיים שמשתחררים לאטמוספרה כוללים חומרים מזיקים לאוזון כמו כלור וברום, ויש באטמוספרה חומרים הכולאים את הכלור ומפחיתים את פגיעתו באוזון. כשהכלור משתחרר מחדש מעל אנטארקטיקה הוא תורם לדלדול שכבת האוזון. כעת חוקרים מצאו כי העשן של שריפות יער משחרר גם הוא את הכלור מאותם חומרים. 

בשנים 2020-2019 כילו שריפות ענק באוסטרליה יערות שלמים, ופלטו כמיליון טונות של עשן אל שכבת הסטרטוספרה המכילה את שכבת האוזון. העשן נותר שם זמן רב, ולפי המחקר, הוביל לירידה של בין 3 ל-5 אחוזים מכמות האוזון המצוי מסביב לעולם בקווי הרוחב של אוסטרליה. העשן גם נדד לקוטב הדרומי ובשנת 2020 הרחיב את החור באוזון ב-10 אחוזים. 

למרבה המזל, תגובת הכלור עם גזים אחרים באטמוספרה עוצרת את הרס האוזון. אלא שמצאו שעשן שריפות היער משחרר גם הוא את הכלור מאותם החומרים היציבים, בעיקר מהגז מימן כלורי, והכלור שב לפגוע באוזון. זה קורה גם מעל אוסטרליה, ולא רק בתנאים קרים כמו מעל אנטארקטיקה, וכך שריפות הענק באוסטרליה מסכנות את שיקום שכבת האוזון באזורים נרחבים ותורמות להגברת החשיפה שלנו לקרינת השמש המסרטנת. לכתבה המלאה באתר.  


עשן שריפות היער משחרר גם הוא כלור שפוגע באוזון. שריפת יער באוסטרליה | Adwo, Shutterstock

 

נוגדני אלפקה להגנת הצומח

נגיפים, פטריות וחיידקים עלולים לגרום נזק כבד ליבולים חקלאיים. לצמחים אומנם יש מערכת חיסון, אך היא אינה מסתגלת בקלות לאיומים חדשים, וחסרה לה היכולת שיש למשל ליונקים ליצור במהירות נוגדנים שמותאמים במיוחד לכל מחולל מחלה זר. בין היונקים, האלפקות, כמו שאר הגמליים, מצטיינות ביכולתן לייצר נוגדנים קטנטנים, שמהם אפשר להנדס ננו-נוגדנים זעירים במיוחד, שקל לחבר אותם לחלבונים אחרים.

חוקרים מבריטניה ניצלו את היכולת הזאת כדי לשלב בקולטן של מערכת החיסון הצמחית ננו-נוגדן שהותאם לזהות נגיף מהונדס המייצר חלבון פלואורסצנטי. ואכן צמחים עם הנוגדן הראו עמידות משופרת בפני הנגיף. בהמשך החוקרים מתכוונים לבדוק את השיטה גם נגד נגיפים טבעיים, בתקווה לספק הגנה יעילה ומהירה לצמחים ממחוללי מחלות מגוונים. ייתכן שיוכלו לחולל שינוי של ממש במאבק באובדן תוצרת חקלאית ויבולים שגורמים המזיקים. לכתבה המלאה באתר.


החוקרים שילבו בקולטן של מערכת החיסון הצמחית ננו-נוגדן שמקורו באלפקה. אלפקה על רקע הצמח, קרוב משפחה של טבק |  murbansky, Bussakan Punlerdmatee, Shutterstock

 

הפרפרים של סאורון

סוג חדש של פרפרים חייב את שמו לשר הטבעות סאורון. הסוג, שקרוי Saurona, כולל רק שני מיני פרפרים. קצות החלק התחתון של כנפיהם האחוריות צבועים בכתום בוהק, ועליו משורטטות טבעות שחורות דמויות עיניים. המראה הזה הזכיר לצוות חוקרים את העין של סאורון.

במשך יותר מעשור חקר צוות החוקרים הבינלאומי קבוצת פרפרים שחיים באזורים הטרופיים של אמריקה ושייכים לתת-משפחת הסטיריתיים. פרפרי הקבוצה דומים מאוד אלה לאלה ונחשבים "חומים ומשעממים" ולכן נחקרו מעט מאוד. עתה, בזכות ניתוח גנטי של יותר מ-500 מינים, ושיטות נוספות, התגלו לפחות מאה מיני פרפרים כאלה שלא היו מוכרים למדע. חלקם היו מינים נסתרים: פרפרים שבגלל הדמיון הרב שלהם נחשבו מין אחד, ורק הבדיקה הגנטית חשפה שהם שייכים למינים שונים.

פרפרי סאורון הם שניים מהמינים החדשים האלה. החוקרים קראו להם על שם שר האופל המפורסם כדי למשוך אליהם תשומת לב. חלק מהפרפרים הלא מוערכים האלה מצויים בסכנת הכחדה, והגברת העניין בהם עשויה לעזור להגן עליהם. למאמר המקורי (באנגלית). למידע נוסף (באנגלית).


החוקרים קראו למינים החדשים על שם שר האופל המפורסם כדי למשוך אליהם תשומת לב. אחד הפרפרים על רקע העין של סאורון | Espeland et al., Syst. Entomol. (2023) / Cesare Andrea Ferrari, Shutterstock

 

לזכור בלי מוח

חוקרים משווייץ ומספרד הראו כי אפשר ליצור התניה המבוססת על זיכרון אצל אורגניזמים שאין להם מוח מרכזי, רק צברים של תאי עצב. החוקרים, עשו את הניסוי עם שושנת הים הכוכבנית (Nematostella vectensis), קרובת משפחה של המדוזות והאלמוגים. הם חשפו את שושנות הים לאור, במקביל להלם חשמלי קצר ולא נעים, שגרם להן לכווץ את זרועות הציד. לאחר כשעה של אימון, יותר מ-70 אחוז מאלה שעברו את ההתניה כיווצו את זרועות הציד שלהן בתגובה לאור בלבד, בלי שקיבלו את מכת החשמל.

הממצא מראה כי גם בהיעדר מוח מרכזי יש לשושנות הים יכולת זיכרון ולמידה, אם כי עדיין לא ברור אילו תאי עצב אחראים לכך אצלן. הממצאים שופכים אור חדש על התפתחות מנגנונים מוחיים של זיכרון ולמידה לאורך האבולוציה. למחקר המקורי (באנגלית). לכתבה המלאה באתר.


גם בהיעדר מוח מרכזי, לשושנות הים יש יכולת זיכרון ולמידה. שושנת הים הכוכבנית | צילום: Gaëlle Botton-Amiot, University of Fribourg

 

להדפיס רקמות… במדפסת לגו

חוקרים בתחום הביולוגיה האנושית זקוקים במקרים רבים לתרומות של רקמות שהוסרו בניתוחים, למשל לצורך פיתוח תרופות וטיפולים חדשים. אולם המצאי מוגבל ואינו מספק את כל הצרכים. אחד הפתרונות הוא שימוש במדפסת תלת-ממד שיכולה להדפיס רקמות חיות, אולם מדפסות כאלה עולות הרבה ואין באפשרותן של מעבדות רבות לממן את רכישתן.

חוקרים בנו לאחרונה מדפסת תלת-ממד ביולוגית מלבני לגו, שעולה הרבה פחות מהמדפסות הקיימות בשוק והרכבתה פשוטה ואינה דורשת ידע טכני מתקדם. החוקרים פתחו את הוראות הבנייה שלה לכל דורש במטרה להנגיש את טכנולוגיית הדפסת הרקמות לכל המדענים ומוסדות החינוך ואפילו למשתמשים ביתיים.

עם זאת, השגת המדפסת אינה המחסום הכלכלי היחיד, שכן תחום הדפסת רקמות מחייב שימוש בציוד יקר, כגון מכשירים לגידול תאי גזע וכימיקלים מיוחדים. מדפסת הלגו אומנם זולה, אך עדיין ארוכה הדרך עד שהטכנולוגיה תהיה בת-השגה לכול. לקריאה בהרחבה (באנגלית). למאמר המלא (באנגלית).

סרטון המתאר איך המדפסת בנויה ופועלת

 

 

0 תגובות