בדיקת דם לאבחון מוקדם של אלצהיימר, להנדס חומרים חדשים מפטרייה, יין ישן נושן והמים שנוצרו לפני השמש

מה חדש?

• בדיקת דם לאבחון מוקדם של אלצהיימר
  • להנדס חומרים חדשים מפטרייה
  • יין ישן נושן
  • המים שנוצרו לפני השמש

בדיקת דם לאבחון מוקדם של אלצהיימר

האם אפשר לדעת מראש מי מועד לחלות באלצהיימר? תגלית של חוקרים מ-King's College באנגליה עשויה לסלול את הדרך לאבחון מוקדם של המחלה, כמה שנים לפני הופעת הסימנים הקליניים, בראשם דמנצייה (קיהיון) חריפה ופגיעה קשה בזיכרון ובהתמצאות. החוקרים נטלו דגימות דם מאנשים שסבלו מירידה ביכולות קוגניטיביות, ובחנו את השפעתן על תרבית של תאי עצב ממוח אדם במעבדה. במקביל הם עקבו אחר הנבדקים במשך כמה שנים, כדי לראות מי מהם אכן מאובחן כחולה באלצהיימר.

החוקרים גילו שתי השפעות, לכאורה סותרות, של הדם ממי שבסוף חלו באלצהיימר על התרביות: עלייה במוות תאי מתוכנן (אפופטוזיס) של תאי העצב, כך שיש פחות תאים, ולעומת זאת התמיינות של תאי אב לתאי עצב הקשורים לזיכרון. ייתכן שזהו מנגנון של המוח לפיצוי על הירידה ביכולות הקוגניטיביות. ייתכן שתגלית זו, לאחר מחקר נוסף, עשויה להוביל לפיתוח בדיקה פשוטה לאבחון מוקדם של אלצהיימר. חשוב לציין שאין עדיין טיפול למחלת האלצהיימר, אבל טיפולים מסוימים מאפשרים לסייע לחולים, ואולי אף לעכב את הופעת התסמינים הקשים. מאמר מקורי (באנגלית). לכתבה נוספת (באנגלית).

התגלית אולי תאפשר גילוי מוקדם של אלצהיימר. הדמיה של רשת עצבית |  MattLphotography, Shutterstock

להנדס חומרים חדשים מפטרייה

אבוקית דליקה (Fomes fomentarius) היא פטרייה טפילה שהמבנה המיוחד של גוף הפרי שלה עשוי לאפשר להנדס חומרים מרוכבים בעלי תכונות חדשות. צוות חוקרים אירופי גילה שגוף הפרי בנוי משלוש שכבות: קרום קשיח וקשה כעץ, מתחתיו בשר דמוי קצף נוקשה, ולמטה צינורות חלולים ועמידים.

מבנה גוף הפרי מגן עליו מפני חרקים וחבלות. הוא חזק, קל ועמיד במיוחד. כל זה מתאפשר הודות לשינויים זעירים בסידור קורי הפטרייה הבונים את גוף הפרי, ובמבנה תאיה. החוקרים מעריכים כי באמצעות הפטרייה או בהשראתה נוכל לפתח חומרים מתוכנתים, בעלי תכונות משתנות, שיהיו חזקים כמו עץ או עור מעובד אך הרבה יותר קלים ועמידים. כמו כן אפשר יהיה להפיק יריעות דמויות פלסטיק, אך מתכלות, שיאפשרו בין השאר לייצר תחליפי עור, ולצמצם משמעותית את הנזקים הסביבתיים שגורמת תעשיית העורות. למאמר המקורי (באנגלית). לקריאה בהרחבה (באנגלית).

🤖 נכתב בסיוע ChatGPT. נבדק, הורחב ונערך בידי צוות מכון דוידסון.

גוף הפרי חזק, קל ועמיד במיוחד. אבוקית דליקה | Dr. Nick Kurzenko / Science Photo Library

יין ישן נושן

המהפכה החקלאית נחשבת לנקודה שממנה נולדה הציוויליזציה המודרנית, ומקושרת לרוב לביותם של כמה מיני דגן לפני כ-11 אלף שנה באזור הסהר הפורה. מחקר חדש מראה כעת כי גם ביות הגפן התרחש בערך באותה תקופה, כלומר כאלפיים שנה לפני ההערכות הקודמות, ומרחיב את הידוע לנו על גבולות החקלאות, התזונה והתרבות האנושית בימי קדם.

החוקרים ריצפו גנטית כ-3,500 דגימות של גפנים ליין ולמאכל, ממערב אסיה ועד מערב אירופה. הם מצביעים על תקופות קרח כאירועי "צוואר בקבוק" אבולוציוניים שיצרו אוכלוסיות נפרדות של גפני בר. ממצאי המחקר מעלים שלאחר מכן התרחשו במקביל אך בנפרד שני אירועי ביות של גפנים למאכל, האחד בקווקז והשני במזרח אגן הים התיכון, כולל ארץ ישראל. הם משערים שגפנים מתאימות לייצור יין היו תוצאה לא מכוונת של תהליך הביות, ועל כן זני היין מאוחרים יותר מבחינה גנטית מזנים למאכל.

המחקר מתאר איך תהליכים איטיים הקשורים לאקלים ולאדם עיצבו את התפתחות זני הענבים שאנו מכירים כיום. למחקר המלא (באנגלית).

ביות הגפנים קרה מוקדם משחשבנו. גפן ענבים | Creative Screen, Shutterstock

המים שנוצרו לפני השמש

מהיכן הגיעו המים לכדור הארץ הקדום? ולמקומות נוספים במערכת השמש? מחקר חדש מעלה את האפשרות כי הם נוצרו בעומק היקום, עוד הרבה לפני השמש שלנו. צוות אסטרונומים בינלאומי ניתח בעזרת טלסקופ הרדיו ALMA בצ'ילה את המאפיינים הכימיים של מים במערכת V833 Orionis, כוכב צעיר המרוחק כ-1,300 שנות אור מאיתנו, ועדיין מוקף בדיסקת גז ואבק שממנה נוצרים כוכבי לכת, אסטרואידים ושביטים. החוקרים מדדו את היחס בין מולקולות אדי מים רגילות למולקולות אדי מים כבדים, וגילו שהיחס הכמותי ביניהם דומה מאוד לזה שנמצא באסטרואידים ובשביטים במערכת השמש שלנו, מה שמצביע – לדבריהם – על המקור המשותף שלהם. "זה מאשר את הרעיון שהמים במערכות פלנטריות נוצרו לפני מיליארדי שנים, לפני השמש, בחלל הבין-כוכבי. כדור הארץ ושביטים קיבלו אותם בירושה, כמעט בלי שינוי". אמר ג'ון טובין (Tobin) מטלסקופ הרדיו הלאומי של ארצות הברית, NRAO, שהוביל את המחקר. לכתבה באתר. למחקר (באנגלית).

הדמיה של דיסקת היווצרות כוכבי הלכת של מערכת V883 Orionis, ומולקולות המים שזוהו בה | איור: ESO/L. Calçada

• יוז'ו

בקצרה, אין עדיין דרך לגילוי

בקצרה, אין עדיין דרך לגילוי מוקדם של אלצהיימר וגם לא טיפול ומה שיש בשפע זה "אולי".