איך אתם נוהגים לפרוס את עוגת יום ההולדת שלכם? המדען הרב-תחומי הבריטי והממציא סר פרנסיס גולטון, לא היה מרוצה מהדרך המקובלת לחיתוך עוגות. לדעתו, הדרך הנפוצה לחיתוך עוגות עגולות שגויה מיסודה. בשנת 1906 הוא שלח למערכת כתב העת למדע Nature מכתב שכותרתו "חיתוך של עוגה עגולה על פי עקרונות מדעיים". במכתב הוא תיאר את "הדרך היאותה, הדרך המדעית, הדרך המושלמת מבחינה מתמטית לחיתוך של עוגה עגולה".

מדוע הדרך הנפוצה לחיתוך עוגות שגויה מיסודה? מהי הדרך המושלמת לחיתוך עוגות כדי להפיק מהן את מלוא ההנאה הגסטרונומית על פי סר גלטון? צפו בסרטון שלפניכם ותגלו את התשובות. בהמשך העמוד תוכלו לקרוא עוד על סר גלטון ועל פועלו. 

צפייה מהנה!
 

הסרטון הופק בידי בריידי הרן מ-Numberphile; מרואיין: אלכס בלוס; תרגום: יפעת אדלר, צוות דוידסון אונליין

 

המכתב המקורי של סר פרנסיס גלטון לכתב העת Nature כולל שרטוט שממחיש את אופן חיתוך העוגה:


חיתוך של עוגה עגולה על פי עקרונות מדעיים, מכתב למערכת Nature מ-1906, Galton.org

הקווים המקווקווים בשרטוט מסמנים את החיתוך הבא שייעשה. הקווים הישרים המלאים מציגים את החיתוכים הקודמים שנעשו. השרטוט מסביר איך אפשר לאכול עוגה מושלמת בשלושה ימים, כך שבכל חיתוך נחתך כשליש מהעוגה המקורית.

כמה נקודות למחשבה:

  • מהם היתרונות והחסרונות של השיטה הנפוצה לחיתוך עוגות?  באלו מקרים הייתם ממליצים להשתמש בדרך הזו?
  • מהם היתרונות והחסרונות של השיטה של סר גלטון לחיתוך עוגות? באלו מקרים הייתם ממליצים להשתמש בדרך הזו?
  • מה השיטה החביבה עליכם לחיתוך עוגות? מה היתרונות והחסרונות שלה?
  • האם אתם יכולים לחשוב על דרך חדשנית לחיתוך עוגות? מה היתרונות של הדרך הזו ובאלו מקרים הייתם ממליצים להשתמש בה?

 


סר פרנסיס גלטון, Galton.org

סר פרנסיס גלטון נולד בבריטניה בשנת 1822 והיה איש אשכולות שעסק בתחומים רבים, כגון סטטיסטיקה, פסיכולוגיה, אנתרופולוגיה, אאוגניקה,  גיאוגרפיה, מטאורולוגיה, גנטיקה ותורשה ועוד. סר גלטון כתב יותר מ-300 ספרים ומאמרים. הוא היה ממציא וחדשן שהשתמש בידע הרב-תחומי שלו כדי לחקור תופעות רבות. בין הנושאים שחקר:

  • גיאוגרפיה – את המחקר המדעי הראשון שלו ביצע גלטון במסגרת משלחת חקר לאפריקה הטרופית.
     
  • מטאורולוגיה – גלטון היה הראשון שתיאר את האנטי-ציקלון והיה חלוץ בהצגה של מפות מזג אוויר המבוססת על תרשימי לחץ אוויר.
     
  • גנטיקה – גלטון חקר את התורשה באופן סטטיסטי וייסד את הגישה הביומטרית לגנטיקה.
     
  • פסיכולוגיה – גלטון ייסד את הפסיכולוגיה הדיפרנציאלית: תחום שבודק הבדלים בין אנשים במשתנים פסיכולוגיים כמו תכונות אישיות והתנהגות, והבדלים בין קבוצות: מינים, גזעים, מעמדות חברתיים, קבוצות גיל ועוד.
     
  • סטטיסטיקה – גלטון טבע מושגים סטטיסטיים חדשים כמו רגרסיה ומתאם ופתח את הפתח לחקור תורשה על בסיס מדעי.
     
  • טביעות אצבעות – גלטון היה הראשון שביסס מדעית את הדרך לזהות באופן ודאי אדם על פי טביעות האצבעות שלו. הוא אסף למעלה מ-8,000 טביעות אצבעות, ייסד שיטה להשוות בין טביעות אצבעות ובנה דרך סטטיסטית להוכיח את טבען הייחודי של טביעות אצבעות.
     
  • חוכמת ההמונים – גלטון נחשב חלוץ בתחום "חוכמת ההמונים״. כוונתו הייתה להוכיח ששיקולים רבים המקובלים על רוב האנשים הם שיקולים מוטעים. כדי להוכיח את זה הוא השתתף ביריד שבו המבקרים התבקשו להעריך את משקלו של שור. ההערכה הטובה ביותר זכתה בפרס. להפתעתו של גלטון, אף אחד, כולל אנשים שנחשבו מומחים בנושא, לא התקרב למשקל האמיתי המדויק של השור, אך הממוצע של כל ההערכות חרג מהמשקל האמתי ב-0.08 אחוז בלבד!

בפרק "משולש פסקל" (עמוד 4) של תוכנית "מצוינות רחובות" - כיתה ח' תוכלו להתוודע למשחק "המבוך של גלטון" ובאתר הזה תוכלו להתנסות בסימולציה שלו.

עוד על חיתוך מזון (והפעם פיצות, כריכים ופנקייקים) בכתבה הזאת.

יפעת אדלר
מכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

תגובה אחת

  • תמר

    הדרך הנכונה

    לחתוך עוגה לחצי מדויק, לחתוך לרבע וכול רבע לחתוך לשליש, זו בכול אופן הדרך שלי