בשבת הקרובה, 14 במרץ, יצוין במחלקות למתמטיקה ברחבי העולם יום הפאי! למרות השם, לא מדובר בחגיגה לכבוד ההמצאה הנהדרת של עוגות הפאי, אלא ביום שמוקדש לקבוע המספרי המוכר ביותר בעולם: $\pi$ (פאי). הסיבה שנבחר דווקא התאריך ליום חגו של הפאי היא שהקירוב של הפאי למספר של שלוש ספרות הוא 3.14, וכך גם כותבים את התאריך 14 במרץ בשיטת התארוך הנהוגה בארצות הברית.

השנה, 2015, אנו חוגגים יום פאי מיוחד במינו שנקרא גם יום הסופר-פאי, כיוון ש-14 במרץ 2015, שנכתב גם כ-3.14.15 בשיטה האמריקאית, מספר קירוב עוד יותר טוב של הקבוע $\pi$, עד לארבע ספרות אחרי הנקודה העשרונית – 3.1415! המקפידים יציינו את גם את השעה 9:26:53, שהיא המשך הספרות של פאי.

יום הסופר פאי – פעם במאה שנה | תמונה: שאטרסטוק

אם אתם תוהים איך חוגגים את יום הפאי, נספר שנהוג לברך בו ברכות כמו "בקירוב טוב" או "שתזכה לספרה הבאה", לאכול פאי (אם כי לא באמת צריך תירוץ כדי לאכול עוגה) ולערוך תחרויות של שינון הספרות של $\pi$. בישראל מציינים ביום הזה את יום המדע. ועוד פרט נחמד – 14 במרץ הוא גם יום הולדתו של אלברט איינשטיין.

אכילת עוגות פאי | תמונה: שאטרסטוק

מתמטיקאים ברחבי העולם מקדישים את היום הזה למחשבה על המשמעות של ה-$\pi$. תרומתנו הצנועה לחגיגות היא להפנות אתכם לכמה מקורות ופעילויות על ערך ה-$\pi$ ועל יום הפאי. ולקינוח הנה לכם כמה תמונות וקריקטורות נחמדות לכבוד היום הזה.

תמונות: שאטרסטוק

יעל נוריק

המחלקה להוראת המדעים

מספר פאי יחיד, או הרבה מספרי פאי ייחודיים

בנושא היחס בין היקף המעגל לקוטרו, יש לדון מיד בהתחלה בשתי אפשרויות סבירות. א: האם מדובר במספר יחס יחיד המתאים לכל המעגלים
    ב: האם לכל מעגל יש מספר יחס ייחודי , התלוי בגודלו הממשי של המעגל.
    גודל ממשי של מעגל מיוצג על ידי אורך ממשי של הקוטר במספר של מ"מ , ס"מ , מטרים , וכן הלאה. המאמר אינו דן בשתי האפשרויות, והוא מציג בפני הקורא רק את אפשרות א .
    ומה אפשר לעשות עם אפשרות א ? רק לנסות ולחשב במדויק את מספר היחס היחיד .
    ואכן, רובו של המאמר מציג חישובים כאלה. אני מציע לדון קודם כל באפשרות ב.
    והיה אם יוכח כי אין חשיבות לגודל ממשי של מעגל, אז אפשרות א תהיה הנכונה, ויהיה טעם להמשיך בחישובים . להלן הוכחה המראה כי יש חשיבות לגודל הממשי של מעגל.
    הוכחה זו נסמכת על ההנחה, שאפשרות א היא נכונה.
    אם אפשרות א היא נכונה, אז המשוואה הבאה נובעת מאפשרות א. יחס הקטרים של שני מעגלים הנבחרים באופן אקראי (שווה בדיוק) ליחס ההיקפים שלהם. על יסוד הידיעה כי הניסוי הוא הפוסק האחרון במדע, ייצרתי מכשיר מדידה מכני מדויק המסוגל לבדוק את נכונות המשוואה הזו.
    השם שניתן למכשיר המדידה הוא HEKKEFAN
    המדידה קבעה , שיחס הקטרים (גדול ** ) מיחס ההיקפים .
    ** ההפרש זעיר, אבל קיים בהחלט ללא צל של ספק. ניסוי ההיקפן הוא ניסוי בתחום התופעות הזעירות, עם תוצאה מרעישה.
    מדידה מכנית הצליחה לגלות אמת מתמטית, שחישוב מתמטי ,כלל לא מסוגל לגלות. מדידה זו מבטלת את אפשרות א
    בהמשך פיתוח הרעיון ניתן לקבוע, כי לכל גודל ממשי של מעגל יש מספר ייחודי, המאפשר את המעבר מאורך הקוטר, אל אורך ההיקף.
    כל המספרים האלה נמצאים בתחום צר, בין 3.1416 ל 3.164 הנה כך – בעקבות ניסוי מכני מדויק שאפשר תמיד לחזור עליו - באה לעולם גיאומטריה שהמדע לא הבחין בה במשך אלפי שנים , והיא הגיאומטריה של קווים עגולים סגורים.
    גיאומטריה זו מצטרפת כמובן אל הגיאומטריה האוקלידית, שהיא הגיאומטריה של קו ישר. תיאור מפורט של הניסוי והמדידה מופיע במאמר קצר, הנושא את השם...
    "פריצת דרך בגיאומטריה, אכזבה למתמטיקה, הידד לפיזיקה".
    אני תקווה שמכון ויצמן יחזור על ניסוי ההיקפן, ויאשר את תוצאת המדידה.
    אחרי אישור זה, האוניברסיטאות בעולם ילמדו גיאומטריה חדשה.
    האם מכון ויצמן מוכן לחזור על ניסוי ההיקפן ,ולבשר לעולם על קיומה של גיאומטריה חדשה ? בכבוד רב , ובתקווה למיגור מהיר של נגיף הקורונה. Aetzbar

לא מדוייק

הכותב מדבר על היחס בין *העיגול* לקוטר ולא בין *המעגל* לקוטר.
    במקרה זה אפשרות א לא רק תקפה אלא מחוייבת המציאות.

• אלון חבר