סרטן הוא שם כללי של קבוצה גדולה של מחלות שמתאפיינות בחלוקה בלתי מבוקרת של תאים, תפקוד משובש שלהם, חדירתם לרקמות זרות ולעיתים גם נדידתם לרקמות אחרות בצורת גרורות. כמעט תמיד הסרטן נגרם משינויים בדנ"א של תאים בודדים, שהופכים בעקבות זאת לתאים סרטניים בתהליך הנקרא טרנספורמציה. התאים הללו מתחילים להתחלק ויוצרים מושבה (גידול). נכון להיום עדיין איננו מבינים את התהליך עד תום, ונדרשים לנו בדרך כלל בין כמה חודשים לכמה שנים עד שאנחנו מצליחים להבחין בו.

תאי ערמונית סרטניים

הרפואה המערבית המודרנית מנסה להתמודד עם מחלת הסרטן כבר עשרות שנים ומפנה תקציבים אדירים למחקר ביולוגי-רפואי שנועד לסייע לנו להבין את המחלה טוב יותר, כמו גם לניסויים קליניים בתרופות. עם זאת, מחלת הסרטן היא עדיין אחד מגורמי התמותה העיקריים, בעיקר בגילאים מבוגרים.

הסיכוי של אנשים בריאים לחלות באחד מסוגי הסרטן עד גיל 39 עומד על 1.4 אחוז אצל גברים ושני אחוז אצל נשים, אך הסכנה גדלה מאוד ככך שהגיל עולה, עד כדי כך שמעל גיל שבעים 39 אחוז מהגברים ו-26 אחוז מהנשים יחלו בסרטן. בסך הכל, הסבירות שגבר ילקה בסרטן במהלך חייו עומדת על כ-45 אחוז – כמעט חצי, ואצל נשים הסיכוי לכך הוא 37.5 אחוז – שלוש מכל שמונה נשים. המחלה נפוצה עד כדי כך שבכל שנה מאבחנים בארה"ב 1.4 מיליון מקרי חדשים של סרטן, ו-565 אלף איש מתים מהמחלה.

הסכנה ללקות בסרטן בארה"ב לפי גיל

הטיפול בסרטן

הנתונים אלו מעלים את השאלה אם אחרי כל כך הרבה שנות מחקר רפואי היכולת שלנו לגבור על המחלה אכן השתפרה באופן משמעותי. התשובה לכך מורכבת ותלויה בגורמים רבים. חלקם משפרים את המצב, כגון אבחון מוקדם וטיפולים יעילים יותר, וחלקם מחמירים אותו – למשל העלייה בתוחלת החיים, החשיפה הרבה לחומרים מזיקים בעולם המתועש וחשיפה לקרינה.

הטיפול המודרני המקובל בסרטן מתבצע בעיקר בכמה שיטות הקיימות כבר עשרות שנים: כימותרפיה, רדיותרפיה וניתוחים כירורגיים להוצאת הגידול. בשנים האחרונות התווספו אליהם טיפולי "דור שני" הכוללים אימונותרפיה, טיפול בנוגדנים וטיפולים נוספים.

המאפיין העיקרי של תרופות הדור הראשון הוא שאלה בטיפולים כלליים שמתאימים כמעט לכל סוגי הסרטן ופיתוחם אינו מחייב ידע מעמיק וספציפי על הביולוגיה של המחלה. הטיפולים הללו מתבססים על יצירת מוטציות בדנ"א של תאים שנחשפים לתרופות. מאחר שהתאים הסרטניים מתחלקים מהר יותר, הם רגישים יותר מתאי הגוף הבריאים לטיפולים כאלה ונפגעים מהם יותר. עם זאת, גם תאים בריאים נפגעים ולכן התרופות האלה מתאפיינות בדרך כלל בתופעות לוואי קשות מאוד.

לעומת זאת, תרופות הדור השני הן תולדה של מחקר מעמיק בן עשרות שנים על הביולוגיה הייחודית של תאים סרטניים. בשנים האחרונות התברר שסרטן הוא למעשה קבוצה גדולה ומגוונת של מחלות שבהן הבקרה על פעולתם התקינה של מערכות שונות ומגוונות בתא משתבשת. ה"תקלות" הללו יכולות לקרות בבקרה על שכפול התא, במטבוליזם של התא, הפעלת מערכת החיסון (אימונוגניות), תקשורת תאית, מנגנוני בקרת הנזקים לדנ"א ועוד.

על בסיס התובנות האלה, הטיפולים החדשים מכוונים להשפיע על פעולות מסוימות של התאים שאופייניות לסרטן, ולכן תופעות הלוואי שלהן קלות יותר מאשר טיפולי הדור הראשון. החיסרון הוא שהתרופות הללו ספציפיות למחלת סרטן מסוימת, ולעתים קרובות מתאימות רק למקרים מסוימים שלה. לדוגמה, תרופת דור שני מסוימת לסרטן השד, שמבוססת על נוגדן, לא תעזור לכל החולות במחלה אלא רק לתת קבוצה קטנה יחסית מתוכן, שאצלן יש ביטוי יתר של חלבון מסוים שכנגדו פועל הנוגדן.

בדומה לרוב טיפולי הדור הראשון, רוב תרופות הדור השני אינן מרפאות את המחלה אלא רק מאריכות את משך הזמן שניתן לחיות איתה.

קרב מתמשך

גורמים רבים חברו יחד והביאו לידי כך שתמונת המלחמה במחלת הסרטן תהיה מורכבת מאוד. בתרשים הבא אפשר לראות את שיעור מקרי המוות מסרטן לכל מאה אלף איש לאורך יותר מ-70 שנים. ניתן לראות שברוב סוגי מחלות הסרטן לא חל שינוי משמעותי בתדירות מקרי המוות, בחלקם היה שיפור – למשל בעקבות הקמפיינים נגד העישון בעשורים האחרונים שהורידו את שכיחות סרטן הריאות – ובחלקם יש דווקא החמרה.

שיעורי תמותה מסרטן לפי גיל | תרשים: האגודה האמריקאית לסרטן

עד כה הושגו הישגים רבים במלחמה בסרטן, ואין ספק שרכשנו תובנות רבות לגבי התהליכים המעורבים בהתפתחות המחלה, אך ניכר שמחלת הסרטן עדיין לא נוצחה. רחוק מכך. פעמים רבות התקוות שאנו תולים במשאבים הרבים שמושקעים בחקר הסרטן כושלות.

ככל שמתקדם המחקר הביולוגי-רפואי על מחלת הסרטן, כך אנו מתוודעים למורכבות העצומה של המחלה. כיום ברור שפתרון של "זבנג וגמרנו" לא עומד כנראה להיות פה, אלא לכל היותר סדרה מתמשכת של ניצחונות קטנים, בצד הפסדים יומיומיים.

תובל בן יחזקאל

אתר דוידסון אונליין עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין לראות בכתוב בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי. אין לצטט חלקים מכתבה זו, אלא רק את הכתבה בשלמותה.

• חנוך